صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

آنچه در نخستین روز از سی و هشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش گذشت

۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۲:۵۰
کد خبر: ۴۸۵۲۰۰۲
در روز نخست سی و هشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش کشور با حضور رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش مباحث مهمی مطرح شد که نوید روز‌های پر امید و همراه با عدالتی در نظام تعلیم و تربیت کشور را می‌داد.

سی و هشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش ایران در گرمای نیمه تابستان ۱۴۰۴ صبح امروز ۲۷ مردادماه در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شد.

در این مراسم بیش از ۷۳۰ مدیر کل، معاون و رئیس منطقه از سراسر شهر تهران گرد هم آمده بودند و با دفتر‌های یادداشت گشوده، آماده شنیدن سخنان رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان بودند.

هوا هنوز کاملاً گرما را تفهیم نکرده بود که پزشکیان پای تریبون آمد و کلامش فضا را تغییر داد: عدالت آموزشی و کیفیت، دو بال پرواز نظام تعلیم و تربیت است. هیچ دانش‌آموزی نباید در کپر یا کانکس درس بخواند.

این جمله، شعار محوری اجلاس شد. او از جلسات هفتگی دولت با آموزش و پرورش گفت و قول داد بودجه‌ها مستقیم به مدارس محروم برسد.

سپس نوبت به سید حمایت میرزاده، معاون وزیر رسید که با صراحت هشدار داد: تا وقتی دغدغه معیشت معلم حل نشود، نمی‌توانیم به فکر دانش‌آموز باشیم.

خبر خوش او موجی از امید آفرید: پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان و تسویه معوقات رتبه‌بندی معلمان در سه مرحله.

حضار زیر لب زمزمه کردند: «بالاخره!»

قرار است طی این دو روز، طرح‌های جذابی رونمایی شود؛ نابودی مدارس کپری و کانکسی تا پایان سال و همچنین تحول در آزمون‌های جایگزینی حفظیات با مهارت‌های زندگی و تفکر انتقادی در نظامنامه درسی کشور مورد بررسی قرار گیرد.

از دیگر مباحثی که طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه ۲۷ و ۲۸ مردادماه در دستور کار سی و هشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش قرار دارد کتاب راهنمای ارزیابی است که برای نخستین بار به دست روسای ادارات کل آموزش و پرورش خواهد رسید.

علیرضا کاظمی در بخشش دوم نخستین روز از سی و هشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش با تقدیر از عملکرد پارسا مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران طی جنگ تحمیلی ۱۲ روزه که با مدیریت دقیق و منطقی همه امور را حتی پیش از موعد مقرر انجام دادند، گفت: شخصا به رئیس جمهور محترم عرض کردم در هیچ حوزه‌ای از عملکرد خود راضی نیستم. حتی ۵۰ درصد هم این عملکرد برای من راضی کننده نیست.

مقام عالی نظام تعلیم و تربیت کشور در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب به روسای آموزش و پرورش کشور اظهار داشت: خداوند بار امانت سنگینی بر دوش ما نهاده است و آن چیزی نیست جز تربیت آینده سازان کشور که بالاترین نعمت الهی است.

کاظمی سپس سعی کرد با طرح پرسشی عملکرد مدیران و معاونان خود را اینگونه به چالش بکشد: ما چه وظیفه‌ای درقبال آینده سازان کشورمان داریم؟ مگر نه اینکه این امانت یک حق الناس است و باید خود به شدت مراقب عملکرد خود باشیم. باید تمام حواسمان به پیرامون‌مان باشد و در انتصابات خود نهایت دقت و نظارت را به کار ببندیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر آیه‌ای از قرآن کریم، خطاب به مسئولین نظام تعلیم و تربیت کشور گفت: باید به فکر کار کردن باشیم. لحظه‌ای از حقوق معلمین و بازنشستگان آموزش و پرورش غافل نشویم. باید مسئولیت خود را تا حد امکان انجام دهیم و از سلامت کامل کاری خود را مراقبت کنیم.

کاظمی همچنین معیار‌های مدیریت را برشمرد و گفت: باید هر یک از معاونین از خود سوال کند چند مسئله از مسائل نظام تعلیم و تربیت کشور به دست او حل شده است؟ لازم است به مسائل موجود فکر کرده و برای هر یک تدبیری اندیشیده شود.

وزیر آموزش و پرورش با اذعان به این نکته که پاداش بازنشستگان در ردیف بودجه لحاظ نشده بود، اظهار داشت: این مهم با پیگیری‌های بنده انجام شد. ابتدا با پیگیری این مورد را در دستور کار جلسه سران قوا گنجاندیم و سپس با حضور در این جلسه، مصوبه آن نیز صادر شد.

سر فصل مهم دیگر اظهارات کاظمی تاکید بر تغییر شاخص‌های مناطق مختلف کشور بود، وی با صدای بلند هشدار داد: مدیر یک منطقه با شاخص‌های آن باید آشنایی کامل داشته باشد. مدیر باید هوشمند و همه جانبه‌نگر باشد.

دیگر نکته کاظمی در باب شاخص‌های یک مدیر، ایمان قلبی به کار، وظیفه و خداوند بود. وزیر آموزش و پرورش در ادامه همین مقوله گفت که همه این موارد باید با چاشنی یک برنامه دقیق، هوشمندانه و بر پایه تحلیل میدان باشد به گونه‌ای که قابلیت سنجش نیز دارا باشد و سپس تاکید کرد: مدیری که نتواند چنین برنامه‌ای تعریف کند و برای آن نقشه گام به گام اجرایی نیز نداشته باشد، حق الناس را رعایت نکرده است.

کاظمی دیگر شاخص‌ها و اصول مدیریت را فهرست‌وار بیان کرد که اهم آنها مشارکت حداکثری در امور، تعاملات و ارتباطات حداکثری، اصل امید آفرینی، شفافیت در عملکرد و پاسخگویی و نظم و انظباط در عملکرد مدیریت بود.

وی همچنین به روسای آموزش و پرورش سراسر کشور هشدار داد که باید به عملکرد مدیران خود توجه ویژه داشته باشند و بدون تعارف با متخلفین به شدت برخورد کنند.

پایان بخش اظهارات وزیر آموزش و پرورش به انسجام فرهنگی اختصاص داشت. وی در این باره گفت: انسجام فرهنگی بالاترین سرمایه کشور است. روزی که تعارضات سازمانی زیاد شود، روز فروپاشی آن سازمان فرارسیده است. نظارت حداکثری نیمی از وظایف یک مدیر است.

در حاشیه نخستین روز از اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش سراسر کشور چند نشست خبری نیز برگزار شد از جمله نشست خبری صادق حسین‌زاده ملکی معاون پرورشی، محسن زارعی رئیس مرکز کنترل کیفیت و ارزشیابی آموزش و پرورش که متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی کمیته راهبری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در پیش از ظهر امروز بسیاری از خبرنگاران از این جلسات جا ماندند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *