صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

تدوین پیش‌نویس نحوه انجام معاینه فنی خودرو‌های برقی و هیبریدی توسط شهرداری تهران

۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۰:۲۷
کد خبر: ۴۸۵۱۸۹۴
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: مطالعات مربوط به مولفه‌های معاینه فنی خودرو‌های برقی و هیبریدی توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران انجام شده و این ستاد آمادگی دارد به منظور تدوین دستورالعمل مربوطه جهت اجرایی شدن در مراکز معاینه فنی، با وزارت کشور همکاری کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران با اشاره به روند رو به رشد به‌کارگیری خودرو‌های هیبریدی و برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی اظهارکرد: یکی از اهداف اصلی توسعه ناوگان حمل و نقل برقی و هیبریدی، کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت هوای شهری است که در سه سال اخیر استفاده از این خودرو‌ها با فناوری متفاوت به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است.

میرزایی قمی با تاکید بر اینکه استفاده ایمن و بهینه از خودرو‌های برقی و هیبریدی نیازمند تعیین استاندارد‌ها و ضوابط مشخصی جهت پایش و کنترل این خودروهاست، افزود: معاینه فنی خودرو فرآیندی است که در آن سلامتی فنی و ایمنی خودرو توسط کارشناسان و به کمک تجهیزات تخصصی در مراکز معاینه فنی بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود خودرو اعم از بنزینی، برقی یا هیبریدی از نظر فنی مشکلی نداشته و استاندارد‌های لازم را براساس ضوابط ودستورالعمل‌های جاری برای تردد در معابر را داراست. در این مورد تفاوتی میان خودرو‌های با سوخت فسیلی با خودرو‌های برقی و هیبریدی نیست و همه وسایل نقلیه، باید به صورت دوره‌ای مورد معاینه قرار گیرند.

وی افزود: اگرچه خودرو‌های برقی فاقد موتور احتراق داخلی هستند و بسیاری از آلاینده‌های متعارف خودرو‌های بنزینی را تولید نمی‌کنند، اما همچنان بخش‌های حیاتی مانند باتری‌های ولتاژ بالا، سیستم ترمز احیاکننده، سیستم‌های الکترونیکی و سیستم‌های ایمنی باید به طور منظم ارزیابی و مورد پایش قرار گیرند. نبود نظارت کافی بر سلامت این اجزا می‌تواند به خطرات ایمنی و کاهش کارایی خودرو منجر شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی با بیان اینکه کلیه مراکز معاینه فنی کشور براساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت کشور فعالیت می‌کنند، گفت: آخرین دستورالعمل نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مربوط به سال ۱۳۹۵ است که در آن ضوابط انجام معاینه فنی خودرو‌های برقی و هیبریدی پیش بینی نشده است. از این رو، با توجه به ورود خودرو‌های برقی به کشور در چند سال اخیر و سپری شدن معافیت این خودرو‌ها از انجام معاینه فنی تدوین و اجرای شیوه نامه‌های جامع معاینه فنی خودرو‌های برقی و هیبریدی، همراه با آموزش نیروی انسانی متخصص و تجهیز مراکز معاینه به ابزار‌های مورد نیاز، یکی از الزامات به شمار می‌رود.

میرزایی قمی در پایان از تدوین پیش‌نویس نحوه انجام معاینه فنی خودرو‌های برقی و هیبریدی در شهرداری تهران خبر داد و تصریح کرد: با توجه به مراجعه این خودرو‌ها به مراکز معاینه فنی و الزام قانونی داشتن برگ معاینه برای کلیه وسایل نقلیه جهت تردد، ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران آمادگی دارد در همکاری با وزارت کشور، دستورالعملی را تدوین و اجرایی کند تا از بروز مشکلات برای این خودرو‌ها و اعمال جریمه‌های ناخواسته جلوگیری شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *