صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

ضرورت و اهمیت پیگیری تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا در مجامع بین‌المللی

۲۶ تير ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۸۴۶۵۹۲
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
مجامع و سازوکار‌های کلیدی وجود دارند که کشور‌ها می‌توانند زمانی که مورد تجاوز یک طرف دیگر قرار گرفتند از طریق آنها حقوق خود را پیگیری کنند.

رژیم صهیونیستی در ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) تجاوز خود را به ایران آغاز کرده و برای ۱۲ روز ادامه داد.

رژیم صهیونیستی در طول این مدت قوانین بین‌المللی بسیاری را زیرپا گذاشته و حقوق کشور و مردم ایران را نقض کرد. در ادامه آمریکا نیز به کارزار نقض قوانین رژیم صهیونیستی پیوست و طی اقدامی متجاوزانه تاسیسات هسته‌ای را هدف قرار داد.

از زمان آغاز این تجاوز همواره بر ضرورت پیگیری این نقض گسترده قوانین در مجامع بین‌المللی تاکید شده است. 

بر اساس قوانین کشور مورد تجاوز نظامی می‌تواند حقوق خود را در چندین مجمع بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، دیوان بین‌المللی دادگستری و سازمان‌های منطقه‌ای، بسته به ماهیت تجاوز و چارچوب قانونی خاص مربوطه، پیگیری کند. 

علاوه بر این، حقوق بین‌الملل بشردوستانه، به ویژه کنوانسیون‌های ژنو، چارچوبی برای رسیدگی به رفتار خصمانه و محافظت از غیرنظامیان فراهم می‌کند.

مجامع و سازوکار‌های کلیدی

سازمان ملل 

شورای امنیت: شورای امنیت مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده دارد. این شورا می‌تواند اقدام‌هایی را برای رسیدگی به تهدید‌های صلح، نقض صلح یا اعمال تجاوز تصویب کند.

مجمع عمومی: درحالی که قطعنامه‌های مجمع عمومی به‌طور عمومی از نظر قانونی الزام‌آور نیستند، اما می‌توانند وزن و نفوذ سیاسی قابل توجهی داشته باشند.

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ): دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضایی اصلی سازمان ملل است و می‌تواند اختلاف‌های حقوقی بین طرفین را حل‌وفصل کند. یک کشور می‌تواند به دلیل نقض قوانین بین‌المللی، از جمله اعمال تجاوز، علیه طرف دیگری اقامه دعوا کند.

دیوان کیفری بین‌المللی (ICC)

ICC صلاحیت رسیدگی به جرم تجاوز و سایر جرایم بین‌المللی را دارد. یک کشور می‌تواند در تحقیق و پیگرد قانونی افراد مسئول اعمال تجاوز، با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری کند.

سازمان‌های منطقه‌ای

بسته به منطقه، یک کشور همچنین می‌تواند از طریق سازمان‌های منطقه‌ای که ممکن است سازوکار‌هایی برای رسیدگی به اختلاف‌های بین طرفین و نقض حقوق بشر داشته باشند، به دنبال راه حل باشد.

حقوق بین‌الملل بشردوستانه

کنوانسیون‌های ژنو: این کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های آنها، قوانین اساسی حقوق بین‌الملل بشردوستانه را که در درگیری‌های مسلحانه قابل اجرا هستند، با هدف حفاظت از غیرنظامیان و محدود کردن اثر‌های جنگ تعیین می‌کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC): کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نقش مهمی در ترویج و تضمین احترام به حقوق بین‌الملل بشردوستانه، به ویژه در درگیری‌های مسلحانه، ایفا می‌کند.

دادگاه‌های تخصصی

در برخی موارد، دادگاه‌های موقت یا ترکیبی ممکن است برای رسیدگی به موقعیت‌های خاص درگیری مسلحانه، مانند دادگاه کیفری بین‌المللی تاسیس شوند.

ملاحظات مربوط به انتخاب دادگاه‌ها

صلاحیت قضایی

شرایط خاص تجاوز، تعیین می‌کند که کدام دادگاه‌ها صلاحیت قضایی دارند.

امکان‌سنجی سیاسی

زمینه سیاسی و تمایل سایر کشور‌ها برای حمایت از اقدام در یک مجمع خاص، عوامل مهمی هستند.

چارچوب قانونی

باید تعیین شود که کدام چارچوب‌های قانونی بین‌المللی، از جمله قانون حقوق بشر، قانون بشردوستانه و قانون درگیری‌های مسلحانه، اعمال می‌شوند.

با استفاده از این مجامع و چارچوب‌های قانونی مختلف بین‌المللی، کشوری که در معرض تجاوز نظامی قرار گرفته می‌تواند پاسخگویی، عدالت و حفاظت از حقوق و منافع خود را پیگیری کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *