صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

هشدار درباره تبلیغات فریبنده قطره‌های چشمی؛ درمان پیرچشمی با پیلوکارپین واقعیت ندارد

۲۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۸:۵۰
کد خبر: ۴۸۴۵۷۳۱
سازمان غذا و دارو در پی افزایش تبلیغات اغواکننده در فضای مجازی درباره قطره‌های چشمی با عنوان «درمان معجزه‌آسای پیرچشمی»، نسبت به مصرف خودسرانه این فرآورده‌ها هشدار داد.

به گزارش وبدا، ندا کاظمی‌نیا، کارشناس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو، درباره تبلیغات غیرمجاز برخی قطره‌های چشمی در فضای مجازی هشدار داد و گفت: اخیراً برخی سایت‌ها و صفحات با عنوان‌هایی نظیر «درمان معجزه‌آسای پیرچشمی» اقدام به ترویج استفاده از فرآورده‌هایی کرده‌اند که حاوی پیلوکارپین ۱.۲۵ درصد هستند و صرفاً با تنگ کردن مردمک چشم، باعث بهبود موقت دید نزدیک می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه این قطره‌ها درمانی برای پیرچشمی محسوب نمی‌شوند، افزود: استفاده مکرر و خودسرانه از این دارو‌ها ممکن است با عوارضی مانند افزایش خطر جداشدگی شبکیه، تاری دید، سردرد شدید، اسپاسم پلک، التهاب و حساسیت‌های چشمی همراه باشد.

کاظمی‌نیا هشدار داد: مصرف پیلوکارپین بدون بررسی دقیق فشار داخل چشم می‌تواند علائم گلوکوم (آب‌سیاه) را تشدید کند. همچنین ممکن است در نور کم، اختلال بینایی یا کاهش تمرکز دید ایجاد شود.

وی افزود: پیرچشمی یک پدیده طبیعی مرتبط با افزایش سن است و درمان آن تنها از طریق عینک، لنز یا روش‌های جراحی مانند لیزر امکان‌پذیر است. بنابراین، نباید به تبلیغات اغواکننده و غیرعلمی در فضای مجازی اعتماد کرد.

این کارشناس تأکید کرد: مصرف هرگونه قطره چشمی باید صرفاً تحت نظر پزشک متخصص چشم و پس از معاینه دقیق انجام شود. مردم باید از خرید اینترنتی دارو بدون مشورت با پزشک یا داروساز پرهیز کنند و صرفاً از داروخانه‌های معتبر اقدام به تهیه دارو نمایند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *