صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

گزارش|

فروش ضعیف بازیکنان؛ پاشنه آشیل منچستریونایتد در بازار نقل‌وانتقالات

۱۳ تير ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۵:۰۲
کد خبر: ۴۸۴۴۶۲۰
دسته بندی‌: ورزشی ، اخبار خارجی
در حالی که شیاطین سرخ، پول‌های گزافی خرج خرید بازیکن کرده‌اند تنها شش فروش بالای ۳۰ میلیون یورو در کارنامه آنها ثبت شده است!

به نقل از سایت آماری ترنسفرمارکت، مشکلات منچستریونایتد در دهه گذشته پایان‌ناپذیر بوده، اما تجارت ضعیف این باشگاه در بازار نقل‌وانتقالات یکی از فاجعه‌بارترین جنبه‌های عملکرد آنها محسوب می‌شود.

پس از سلطه‌ای طولانی بر فوتبال انگلیس تحت هدایت سر الکس فرگوسن، شیاطین سرخ از زمان بازنشستگی این مربی اسکاتلندی در سال ۲۰۱۳ هرگز نتوانسته‌اند عنوان قهرمانی لیگ برتر را به‌دست آورند و سقوط تدریجی آنها به‌خوبی مستند شده است. خرج‌های بی‌حساب و بدون استراتژی روشن برای خرید بازیکنان، عامل مهمی در این روند نزولی بوده است.

منچستریونایتد بار‌ها برای جذب بازیکن، بیش‌ازحد هزینه کرده و حقوق‌های سنگینی را به آنها پرداخت کرده است؛ مسئله‌ای که فروش آنها را تقریباً غیرممکن کرده است. از زمان خداحافظی فرگوسن، تنها چلسی (۲.۸۷ میلیارد یورو) و منچسترسیتی (۲.۳۱ میلیارد یورو) بیش از منچستر (۲.۱۴ میلیارد یورو) خرج کرده‌اند؛ اما باشگاه اولدترافورد با صرف ۱.۵۴ میلیارد یورو، بالاترین تراز منفی نقل‌وانتقالات را در جهان دارد.

حالا پس از یک فصل فاجعه‌بار، روبن آموریم در تلاش برای بازسازی ترکیب تیمش در تابستان است، اما بودجه نقل‌وانتقالات او تا حد زیادی به میزان فروش بازیکنان بستگی دارد. با این حال، کارنامه فروش بازیکنان در منچستر فاجعه‌بار بوده و بررسی آن نسبت به دیگر باشگاه‌های اروپایی تفاوت چشمگیری را نشان می‌دهد.

کارنامه فروش بازیکنان در منچستریونایتد

از زمان کسب کنترل ورزشی باشگاه توسط گروه INEOS و خرید ۲۷.۷ درصد از سهام منچستریونایتد در فوریه ۲۰۲۴، سر جیم رتکلیف بار‌ها بر ضرورت بهبود استراتژی نقل‌وانتقالات تأکید کرده است. در حالی‌که تمرکز اصلی معمولاً روی خرید بازیکنان است، یونایتد باید پرورش بازیکنان درون باشگاه و فروش آنها با سود را نیز هدف‌گذاری کند. همان‌طور که نمودار‌ها نشان می‌دهند، یونایتد از نظر درآمد نقل‌وانتقالی طی ۱۰ فصل گذشته در میان باشگاه‌های انگلیسی در رتبه نهم قرار دارد.

منچستر تنها ۵۴۵ میلیون یورو از فروش بازیکنان کسب کرده است؛ رقمی که به‌مراتب کمتر از رقبای اصلی‌اش یعنی منچسترسیتی (۹۲۲ میلیون یورو) و لیورپول (۶۹۰ میلیون یورو) است، چه برسد به چلسی که ۱.۴۴ میلیارد یورو از این طریق درآمد داشته است. در سال‌های اخیر، منچستر برای خلاص شدن از بازیکنان مازاد خود با مشکل مواجه بوده و اغلب مجبور شده آنها را با قرارداد‌های قرضی همراه با پرداخت بخشی از حقوق یا با تخفیف شدید به فروش برساند. یونایتد از نظر درآمد حاصل از نقل‌وانتقالات طی ۱۰ فصل اخیر در رده ۳۲ جهان قرار دارد، فاصله‌ای قابل‌توجه با دیگر باشگاه‌های بزرگ اروپایی.

جالب اینکه رکورد فروش منچستر هنوز متعلق به انتقال کریستیانو رونالدو با مبلغ ۹۴ میلیون یورو به رئال مادرید در سال ۲۰۰۹ است؛ انتقالی که همچنان صدرنشین جدول فروش‌های باشگاه است. حتی انتقال دیوید بکام به مادرید در سال ۲۰۰۳ نیز همچنان در رتبه چهارم قرار دارد. تاکنون تنها شش بازیکن منچستریونایتد با رقمی بیش از ۳۰ میلیون یورو به فروش رفته‌اند و این حوزه‌ای است که باشگاه برای بازگشت به دوران درخشان گذشته باید در آن پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشد.

آیا منچستریونایتد می‌تواند از فروش بازیکن درآمدزایی کند؟

با اجرای سخت‌گیرانه‌تر قوانین مالی در سال‌های اخیر، اهمیت کسب درآمد از طریق فروش بازیکن به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. فروش بازیکنان، به‌ویژه فارغ‌التحصیلان آکادمی باشگاه، انعطاف‌پذیری بیشتری در چارچوب قوانین سود و پایداری (PSR) فراهم می‌کند.

منچستر در پنجره‌های نقل‌وانتقالی گذشته به‌دلیل محدودیت‌های مالی با مشکل مواجه بوده، اما آنها در همین تابستان ماتئوس کنیا را با مبلغ ۷۴ میلیون یورو جذب کرده‌اند و پیشنهاد حدود ۷۰ میلیون یورویی برای برایان امبوئمو ارائه داده‌اند. با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که هرگونه خرید دیگر منوط به فروش ستارگان مازاد مانند مارکوس راشفورد، آنتونی و جیدون سانچو خواهد بود.

مدیریت این باشگاه فصل گذشته موفق شد مبالغ قابل‌توجهی از فروش اسکات مک‌تومینای و میسون گرینوود به‌دست آورد، اما ماه‌های پیش‌رو نشان خواهد داد که ساختار مدیریتی جدید توانایی این را دارد که ارزش واقعی بازیکنان را در بازار شناسایی و محقق کند و در این زمینه موفق عمل کند یا در این زمینه ناکام خواهد ماند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *