صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

گزارش ۲ ماه ابتدای سال ۱۴۰۴ اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه|

۱۰ هزارو ۵۵۸ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد/ انجام ۵ هزارو ۳۸۰ فقره مکاتبه مرتبط با دو سفر استانی اخیر رئیس قوه قضاییه

۱۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۰:۰۶
کد خبر: ۴۸۳۹۸۴۷
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: مکاتبات و ملاقات‌های مردمی مرتبط با سفر‌های استانی در دو ماه ابتدای سال جاری ۵ هزارو ۳۸۰ مورد بوده که ۳ هزارو ۷۶۰ مورد مربوط به سفر استانی همدان و ۱ هزارو ۶۲۰ مورد مربوط به سفر استانی مازندران بوده است.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب‌رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده‌ها از سیاست‌های قوه قضاییه بوده و عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است.

میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا مردم مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند. بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، عمده‌ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذی‌ربط انتقال می‌دهد به‌طوری‌که بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.

بسیاری از مردم به اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و خواستار دیدار با معاونان، مسئولان عالی‌رتبه و شخص رئیس قوه هستند بنابراین خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی‌آورند.

موارد مهم، قابل‌تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد به‌منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل‌های مردم بوده فی‌نفسه ارزشمند است.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴، در ادامه دیدار‌های مردمی خود با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مراجعان به دستگاه قضایی و همچنین آسیب‌شناسی روند‌ها و رویه‌های موجود در واحد‌های قضایی، با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به درخواست‌های حقوقی و قضایی مراجعان رسیدگی کرد و گفت: آگاهی‌بخش حقوقی و افزایش اطلاعات و دانش مردم در حوزه مسائل و موضوعات قضایی و حقوقی، یک اصل اساسی و بسیار حائز اهمیت است؛ در همین ملاقات‌های امروز، من متوجه شدم که بسیاری از شما عزیزان، چنانچه از آگاهی لازم در حوزه مسائل حقوقی و قضایی برخوردار بودید، در سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌هایی که داشتید، متضرر و مغبون نمی‌شدید. به هر ترتیب، افزایش آگاهی و دانش حقوقی و قضایی شما مردم، هم وظیفه ما در دستگاه قضایی و هم وظیفه نظام رسانه‌ای کشور است؛ خود شما بزرگواران نیز نسبت به افزایش اطلاعات حقوقی و قضایی خود و دوستان و آشنایانتان نیز جهد و کوشش داشته باشید.

وی ادامه داد که علاوه بر فقدان اطلاعات و دانش حقوقی و قضایی که بعضاً منجر به سوء‌استفاده و کلاهبرداری از افراد می‌شود، مقوله‌ی دیگر، غفلت کردن افراد است؛ گاهی فرد بدون اخذ تضامین کافی و انعقاد قرارداد متقن و مستحکم، مبالغ معتنابهی پول را در اختیار دیگری قرار می‌دهد و اینچنین، پول و سرمایه او به یغما می‌رود. همگان باید هشیار باشیم و اعتماد بی‌جا به کسی نداشته باشیم.

پاسخگویی تلفنی

سید علی‌اصغر رفاهی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفت‌و‌گو با میزان درباره اهم خدمات ارائه شده در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۴ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: به‌منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام‌شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۴ مجموعا تعداد ۲ هزارو ۲۶ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۴ هزارو ۹۹۴ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: در این مدت زمان تعداد پیامک ارسالی به مردم جهت اطلاع رسانی ۵۷ هزارو ۹۵ مورد بوه است.

درخواست‌های مردمی ثبت‌شده در تارنمای سامع

رفاهی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ی مراجع قضایی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهاد‌های تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

وی بیان کرد: در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۴ تعداد ۱۰ هزارو ۵۵۸ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شده است.

مکاتبات و نامه‌های پستی «ارسال و مراسلات»

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: تعداد مکاتبات و نامه های پستی صادره به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۷ هزارو ۴ فقره بوده و تعداد مکاتبات و نامه¬های پستی وارده به این اداره کل ۸ هزارو ۴۳۹ فقره است.

وی ادامه داد: نامه و درخواست‌های وارده از حوزه ریاست به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۱۲۶ فقره بوده و تعداد درخواست‌های وارده از اداره کل دبیرخانه قوه قضاییه ۱ هزارو ۳۸۹ فقره است.

رفاهی بیان کرد: در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۴ تعداد ۵ هزارو ۵۲۰ فقره نامه توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه به استان‌ها صادرشده و تعداد ۳ هزارو ۱۳۸ فقره پاسخ از استان‌ها به این اداره کل واصل شده است.

تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

به همین منظور در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۴، ۸۹۲ نفر با مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه و ۴۱۰ نفر با معاون مدیر کل ملاقات کرده و ۲۰ نفر از نمایندگان تجمعات به مرکز ارتباطات مردمی مراجعه کردند تا به بیان درخواست‌های خود بپردازند.

مکاتبات و ملاقات‌های مردمی مرتبط با سفر‌های استانی

رفاهی بیان کرد: مکاتبات و ملاقات‌های مردمی مرتبط با سفر‌های استانی در دو ماه ابتدای سال ۵ هزارو ۳۸۰ مورد بوده که ۳ هزارو ۷۶۰ مورد مربوط به سفر استانی همدان و ۱ هزارو ۶۲۰ مورد مربوط به سفر استانی مازندران بوده است.

برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضاییه

رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت‌رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضا‌های مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست‌ها و ارشاد متقاضیان مشغول می‌شوند. درخواست‌های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می‌شود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می‌شود. تعداد درخواست‌های واصل شده در میز خدمت نماز جمعه تهران در دو ماه ابتدای سال ۱۳۲ فقره بوده است.

گزارش آماری ملاقات‌های مدیر کل ارتباطات قوه قضاییه در قالب میز خدمت مساجد

در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه درجلسه شورای عالی قضایی روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ که فرمودند: «در تمامی ایام سال، بخصوص به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسائل و مشکلات مردم را استماع کنید و درحد توان و مقدورات قانونی، در راستای رفع این مسائل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولان قضایی در مساجد و در میان اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولان قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید.» میز خدمت قضایی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و تعدادی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار می‌شود و در همین راستا تعداد درخواست‌های واصل شده در میز خدمت مساجد و بقاع متبرکه شهر تهران د راین مدت زمان ۲۸۰ فقره بوده است.

انتهای پیام/



نظرات بینندگان
اسماعیل
|
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۷
سلام
بیش از 10 بار در سامانه سامع درخواست دادم ولی اصلا پیگیری نشد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *