صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

خط ۱۰ مترو تهران در چه مرحله‌ای است؟

۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۵:۳۱
کد خبر: ۴۸۳۸۵۵۸
بخش غربی خط ۱۰ مترو تهران از نمایشگاه بین‌المللی آغاز و تا ایستگاه ملکی و بخش شرقی هم از نمایشگاه تا فلکه سوم تهرانپارس کشیده خواهد شد.

صبح امروز چهارشنبه ۷ خرداد ماه ۱۴۰۴ خبرنگاران از روند اجرایی پروژه عمرانی احداث خط ۱۰ متروی تهران بازدید کردند.

محمد ابراهیم باقری، مدیر این طرح گفت: این خط مترو به طول حدود ۴۷ کیلومتر و شامل ۳۵ ایستگاه است  و مبدأ خط از ایستگاه ملکی واقع در تقاطع راه‌آهن تهران-تبریز در غرب تهران شروع می‌شود و تا فلکه سوم تهران‌پارس در شرق شهر ادامه دارد. شاخه غربی خط ۱۰ از ایستگاه ملکی تقاطع راه آهن تهران-تبریز آغاز و در ایستگاه نمایشگاه خاتمه پیدا می‌کند.

وی گفت: خط ۱۰ از ایستگاه ملکی به سمت وردآورد و بلوار اردستانی رفته و بعد از گذراندن ایستگاه‌هایی نظیر دریاچه، میدان ساحل، موج، اتریش، فولادوند، المپیک (تبادلی با خط ۹) و کوهسار (تقاطعی با خط ۶) به ایستگاه جنت آباد می‌رسد.

مدیر طرح خط ۱۰ مترو تهران با بیان اینکه خط در ادامه از ایستگاه جنت آباد به سمت ایستگاه ایرانشهر، اشرفی اصفهانی، سردار جنگل و میدان کتاب (تقاطع با خط ۷) می‌رود، افزود: ادامه مسیر شاخه غربی خط ۱۰ در نهایت به ایستگاه آتی ساز و نمایشگاه می‌رسد و از نمایشگاه به بعد شاخه شرقی محسوب می‌شود.

باقری با اشاره اینکه ۲ دستگاه‌TBM در حال حفاری این خط است، بیان کرد: یکی از این دستگاه‌ها در ایستگاه دریاچه مشغول به کار است که ۷۵۰ متر را تا امروز حفاری کرده، دستگاه دوم نیز در ایستگاه جنت آباد در حال مونتاژ است که اوایل پاییز شروع به کار می‌کند.

مدیر طرح خط ۱۰ مترو تهران با بیان اینکه انتظار داریم تا پایان تیر یا اوایل مرداد حفاری آغاز شود، توضیح داد: حفاری از ایستگاه دریاچه شروع شده و تاکنون حدود ۷۵۰ متر پیشروی شده است.

فرهاد زمانی، سرپرست مجری خط ده مترو تهران نیز در ادامه این بازدید بیان کرد: بعد از خروج دستگاه حفاری از ایستگاه جنت آباد عملیات تکمیلی آغاز می‌شود، ایستگاه دریاچه چیتگر تا جنت آباد مسیر تونلی ۹ کیلومتری دارد که مرحله ابتدایی پروژه خط ۱۰ مترو پایتخت است.

سرپرست مجری خط ده مترو تهران با بیان اینکه این خط باتوجه به اولویت بندی‌های شهری بخش غربی و شرقی دارد، افزود: بخش غربی از نمایشگاه بین المللی آغاز و تا ایستگاه ملکی (تقاطعی با کرج) به طول ۲۹ کیلومتر و۲۱ ایستگاه ادامه دارد. بخش شرقی هم از نمایشگاه تا فلکه سوم تهرانپارش کشیده خواهد شد که ۱۸ کیلومتر مسیر تونلی است.

زمانی با اشاره به اینکه اولویت حوزه ترافیک شهرداری تهران به بخش غربی معطوف است، گفت: قطر حفاری ایستگاه دریاچه ۹ متر و ۱۵ سانتی متر است که بعد از لاینینگ به ۸ متر و ۱۵ سانتی متر می‌رسد.

وی ضمن بیان اینکه هنگامی که دستگاه از ایستگاه جنت آباد خارج شود نصب قطعات بتنی کف و روسازی خط مترو آغاز می‌شود و پس از آن یک و نیم تا ۲ متر بالا می‌آید، عنوان کرد: تکمیل بخش غربی این خط حدود ۳ سال پیش‌بینی می‌شود.

کاهش ترافیک در بزرگراه‌های همت و حکیم با ساخت خط ۱۰ مترو

نعمت‌الله فرزان‌پور، مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز در حاشیه این بازدید گفت: با ساخت این خط، بار سنگینی از ترافیک بزرگراه‌های همت و حکیم را کاهش می‌دهیم و مسافرانی که از طریق خط ۵ وارد تهران می شوند را نیز از طریق ایستگاه وردآورد وارد خطوط می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه ساخت ایستگاه و حفاری هزینه سنگینی دارد و هر کیلومتر ۵۰ میلیون یورو هزینه برمی‌دارد ادامه داد:  قرارداد ساخت خط ۸ ‌و ۹ منعقد شده و برای خط ۱۱ نيز به دنبال اخذ مجوزهای قانونی هستیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *