صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

آیین‌نامه داخلی هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی

۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۸۳۷۶۱۸
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
آیین‌نامه داخلی هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی ابلاغ شد.

آیین‌نامه داخلی هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی با شماره ۲۴۸۷۷ در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۱۶ توسط معاون حقوقی رئیس جمهور ابلاغ شد.

آیین‌نامه داخلی هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی

مقدمه

در اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی و به‌منظور برگزاری منظم و اداره هرچه بهتر جلسات هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی که در راستای اجرایی کردن فصل دوم دستورالعمل نحوه اعمال مسئولیت رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی موضوع ابلاغیه شماره ۳۴۸۰۵ /م مورخ ۱۴۰۳/۹/۱۲ رئیس دفتر رئیس‌جمهور و راهبری فعالیت‌های مرتبط با پیگیری اجرای قانون اساسی تشکیل شده آیین‌نامه داخلی هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی به شرح زیر به تصویب رسید.

فصل نخست- کلیات

ماده ۱- اختصارات به کار رفته در این دستورالعمل دارای معانی مشروح زیر است:

۱- آیین‌نامه: آیین‌نامه داخلی هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی.

۲- دبیر: دبیر هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی.

۳- دبیرخانه: دبیرخانه هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی موضوع ماده ۱۴ دستورالعمل.

۴- دستورالعمل: دستورالعمل نحوه اعمال مسئولیت رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی.

۵- رئیس: رئیس‌جمهور و رئیس هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی.

۶- شیوه‌نامه: شیوه‌نامه کارگروه‌های تخصصی هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی.

۷- کارگروه: کارگروه‌های تخصصی هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی.

۸- نایب رئیس: معاون حقوقی رئیس‌جمهور و نایب رئیس هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی.

۹- هیئت: هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی

ماده ۲- هیئت بر طبق ماده ۴ دستور العمل وظیفه برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای کامل اصول قانون اساسی بررسی و تشخیص موارد نقض قانون اساسی و انجام اقدام مناسب شناسایی اصول اجرا نشده قانون اساسی و تصمیم‌گیری برای اجرای آنها شناسایی موانع اجرای قانون اساسی و ارائه راهکار‌های لازم تعیین شاخص‌های اجرای قانون اساسی و تدوین گزارش سالانه پایش اجرای قانون اساسی را در چهارچوب این آیین‌نامه برعهده دارد.

فصل دوم- برگزاری جلسات

ماده ۳- جلسات عادی هیئت دست کم هر سه ماه یکبار با دعوت دبیر هیئت تشکیل می‌شود.

ماده ۴- جلسات فوق‌العاده هیئت با نظر، رئیس، نایب رئیس اعضای حقوقی هیئت یا درخواست پنج نفر از اعضای حقیقی هیئت برگزار می‌شود. دبیر پس از آگاهی از درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده، موظف است نسبت به برنامه ریزی و دعوت از اعضا اقدام کند. 

ماده ۵- دبیر، زمان و مکان برگزاری جلسات هیئت را در صورت تشکیل به ریاست رئیس با هماهنگی با دفتر رئیس‌جمهور و در صورت تشکیل به ریاست نایب رئیس با هماهنگی ایشان تعیین می‌کند.

ماده ۶- دستور جلسات هیئت با پیشنهاد دبیر و تأیید نایب رئیس تهیه می‌شود.

تبصره ۱- در صورتی که جلسه با ریاست رئیس تشکیل شود دستور جلسه باید به تأیید دفتر رئیس جمهور نیز برسد.

تبصره ۲- هر یک از اعضای هیئت می‌توانند موضوع یا موضوعات مورد نظر خود جهت قرار گرفتن در دستور کار هیئت را کتباً به دبیر، پیشنهاد کنند.

ماده ۷- دبیر مکلف است، زمان مکان دستور جلسه و پیش‌نویس مصوبات موضوع ماده ۱۶ این آیین‌نامه را دست کم یک هفته پیش از برگزاری آن به آگاهی اعضای هیئت برساند.

تبصره- در خصوص اعضای حقیقی، سیات افزون بر مکاتبه، رسمی دعوت از راه‌های ارتباطی اعلامی به دبیرخانه اعم از رایانامه یا حساب شخصی در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. 

ماده ۸- اعضای هیئت مکلفند پس از دریافت دعوتنامه و در صورت عدم امکان حضور در اسرع وقت موضوع را به آگاهی دبیر برسانند. در صورتی که دبیر جلسه را فاقد نصاب مذکور در ماده ۵ دستورالعمل (دوسوم اعضا) تشخیص دهد، مکلف است جلسه را لغو کند و زمان جایگزین را به آگاهی اعضا برساند.

ماده ۹- دبیر می‌تواند با هماهنگی نائب رئیس از حقوقدانان و دیگر صاحب نظران (بدون حق رأی) برای شرکت در جلسات هیئت دعوت کند.

ماده ۱۰- گزارش حضور و غیاب اعضای هیئت به صورت سالانه توسط دبیر تهیه و به آگاهی رئیس و نایب رئیس‌ می‌رسد.

فصل سوم- اداره جلسات

ماده ۱۱- جلسات هیئت با حضور دست کم دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد.

تبصره- در صورت تشکیل جلسه با ریاست نایب رئیس، رئیس در نصاب رسمیت جلسه منظور نمی‌شود.

ماده ۱۲- ریاست جلسات هیئت با رئیس است و در صورت عدم حضور وی نایب رئیس، ریاست جلسات را بر عهده می‌گیرد.

ماده ۱۳- رئیس جلسه پیش از ورود به دستور می‌تواند حداکثر ۱۵ دقیقه درباره موضوعات روز مرتبط با قانون اساسی سخنرانی کند.

تبصره- چنانچه هر یک از اعضای هیئت موضوعی را خارج از دستور برای طرح در جلسه لازم بدانند، می‌توانند از رئیس جلسه درخواست انجام تعلق کنند در این صورت حداکثر دو نفر از اعضا به تشخیص رئیس جلسه و هر یک حداکثر پنج دقیقه می‌توانند پیش از دستور مطالب خود را بیان کنند.

ماده ۱۴- حضور اعضا در جلسات هیئت قائم به شخص بوده و شرکت هر فرد یا مقامی بجز مدیرکل دبیرخانه صرفاً با هماهنگی رئیس یا نایب رئیس ممکن است.

تبصره- صرفاً دادستان کل کشور می‌تواند در جلساتی که با ریاست نایب رئیس تشکیل می‌شود معاون مربوطه خود را بفرستد.

ماده ۱۵- پس از طرح هر دستور دیدگاه اعضا تا حد امکان شنیده میشود سپس با تشخیص رئیس جلسه کفایت مذاکرات اعلام و در صورت نیاز درباره آن رأی‌گیری می‌شود.

تبصره ۱- هر یک از اعضا می‌توانند کفایت مذاکرات را به رئیس جلسه پیشنهاد دهند.

تبصره ۲- زمان اظهارنظر هر یک از اعضا درباره دستور حداکثر پنج دقیقه است.

تبصره ۳- مذاکرات به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق می‌باشد؛ مگر اینکه نسبت به موضوع مخالف یا موافقی وجود نداشته باشد.

ماده ۱۶- رئیس جلسه با پیشنهاد دبیر می‌تواند نحوه رأی‌گیری درباره برخی از دستور‌های جلسه را «مجموعی» اعلام کند در این صورت اعضای هیئت درباره کلیات دستور اظهارنظر می‌کنند و پس از اعلام کفایت مذاکرات درباره همه معاد پیش نویس، مصوبه یکباره رأی‌گیری می‌شود.

فصل چهارم - مصوبات هیئت

ماده ۱۷- مصوبات هیئت با رأی اکثریت مطلق، حاضران معتبر است.

ماده ۱۸- مصوبات و تصمیمات هیئت در چهارچوب قانون اساسی موازین شرع سیاست‌های کلی نظام و قوانین عادی اتخاذ می‌شوند.

ماده ۱۹- در صورتی که هیئت اجرای قانون اساسی یا جلوگیری از نقض آن را منوط به اصلاح قانون عادی یا مقررات تشخیص دهد پس از کسب موافقت رئیس‌جمهور و نظر سایر اعضای حقوقی هیئت دبیر مکلف به پیگیری تدوین پیش‌نویس اصلاحی لازم به‌منظور طی تشریفات قانونی می‌باشد.

ماده ۲۰- مصوبات هیئت پس از انشای دبیر جهت اجرا در چهارچوب ماده ۱۴ قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب -۱۳۶۵- با امضای رئیس یا نایب رئیس به دستگاه‌ها یا مقامات مربوط ابلاغ می‌شود.

ماده ۲۱- مصوبات هیئت جز در موارد دارای طبقه‌بندی برای آگاهی عموم منتشر شود.

ماده ۲۲- دبیر مسئولیت پیگیری اجرای مصوبات هیئت را برعهده دارد.

فصل پنجم - کارگروه‌ها

ماده ۲۳- در اجرای ماده ۱۳ دستورالعمل و به منظور کمک کارشناسی و مشاوره به هیئت شناخت موضوعات تخصصی بررسی موارد نقض یا اجرا نشدن قانون اساسی و ارائه گزارش یا راهکار به هیئت، دبیر مکلف است کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های «تولیدی-زیربنایی» «حقوقی-سیاسی»، «اقتصادی-مالی»، «فرهنگی» و اجتماعی بر طبق شیوه‌نامه‌ای که به تأیید نایب رئیس می‌رسد، تشکیل دهد.

ماده ۲۴- دبیر موظف است موضوعات پیشنهادی اعضا و یا دبیرخانه را با موافقت نایب رئیس به کارگروه‌های تخصصی جهت بررسی و اظهار نظر در مهلتی که تعیین میشود ارجاع دهد.

ماده ۲۵- چنانچه حداقل سه نفر از اعضا بررسی بیشتر موضوع در کارگروه‌های تخصصی مربوطه را پیشنهاد کنند، بلافاصله پیشنهاد به رأی گذاشته می‌شود و در صورت تصویب موضوع توسط دبیر به کارگروه ارجاع می‌شود تا در مهلتی که هیئت تعیین کرده اظهار نظر کند. 

ماده ۲۶- هر یک از اعضای هیئت می‌توانند با اعلام به، دبیر در جلسات کارگروه مورد نظر شرکت کنند. در این صورت از حق رأی در آن کارگروه برخوردار هستند.

ماده ۲۷- گزارش بررسی و نظرات کارگروه‌ها با امضای رئیس کارگروه برای دبیر هیئت فرستاده می‌شود. 

فصل ششم- امور اجرایی و پشتیبانی

ماده ۲۸- هرگونه مکاتبه در خصوص امور مرتبط با هیئت صرفاً توسط رئیس نایب رئیس و دبیر انجام می‌شود.

ماده ۲۹- پیشبرد امور پشتیبانی اداری و اجرایی هیئت از جمله انجام امور هماهنگی و تدارکات جلسات دعوت از اعضاء تنظیم صورتجلسات پیاده‌سازی و مستندسازی، جلسات پیگیری امور ارجاعی، امور مرتبط با کارگروه‌ها و سایر امور مربوط به هیئت برعهده دبیرخانه است.

ماده ۳۰- دبیرخانه مکلف است اطلاعات اعضای هیئت را به منظور هماهنگی ورود آنها به جلسات فرستادن دعوتنامه پرداخت حق‌الجلسه تماس با اعضا در موارد فوری و ضروری و نظایر آن دریافت و بایگانی کند. 

ماده ۳۱- عضویت اعضای حقیقی در هیئت افتخاری است و دبیر مکلف است در بازه‌های زمانی مشخص از محل منابع مذکور در ماده ۱۹ دستورالعمل نسبت به پرداخت حق‌الجلسه متناسب اقدام نماید.

ماده ۳۲- دبیر مکلف است گزارش عملکرد سالانه هیئت و و وضعیت اجرای مصوبات آن را در سالگرد تصویب قانون اساسی (۱۲) آذرماه برای رئیس، نایب رئیس و اعضای هیئت بفرستد.

ماده ۳۳- بودجه سالانه هیئت با پیشنهاد دبیر و تأیید نایب رئیس به منظور گرفتن موافقت رئیس جمهور برای رئیس دفتر وی فرستاده می‌شود تا در ذیل بودجه نهاد ریاست‌جمهوری پیش‌بینی و منظور شود.

ماده ۳۴- این آیین‌نامه در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۰ به تصویب هیئت رسیده و توسط نایب رئیس ابلاغ شده است و به‌موجب آن آیین‌نامه مصوب ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ هیئت نسخ شد هرگونه اصلاح تغییر و تتمیم این آیین‌نامه منوط به تصویب هیئت است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *