صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

انتقاد از تاخیر یکساله در برگزاری جلسات «شورای عالی ترانزیت» / معطلی ۲۵ ساله طرح جامع حمل و نقل

۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۷:۵۸
کد خبر: ۴۸۳۶۸۳۰
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون زیر بنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام جزییات جلسه هفتم ارزیابی سیاست‌های کلی حمل ونقل را تشریح کرد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی با بیان اینکه، این جلسه با حضور میرسلیم، حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری، مهندس باهنر، مهندس فروزنده، سعید جلیلی و حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم تشکیل شد، گفت: دراین جلسه جمع بندی کمیته عمران و حمل و نقل کمیسیون و کارگروه‌های حمل ونقل ریلی، هوائی، دریایی، جاده‌ای و ترانزیت به کمیسیون زیربنایی ارائه شد.

وی در تشریح جزییات این جلسه اظهار داشت: اعضای کمیسیون معتقد بودند که احکام برنامه هفتم در زمینه حمل و نقل اهداف خوبی را ترسیم کرده است، اما نکاتی را در مورد عدم توجه به اقتصاد انرژی، آسیب شناسی مربوط به آئین نامه‌ها و نرم افزار‌های ترانزیتی، مدیریت‌های جزیره‌ای و منقطع در بخش حمل و نقل، بحث خود مالکی و شرکتی کردن فعالیت‌های حمل و نقلی، مطرح کردند.

هاشمی با انتقاد از عدم تدوین طرح جامع حمل ونقل با گذشت ۲۵ سال اظهار داشت: باید طرح جامع در وزارت راه و شهر سازی تهیه و به تصویب هیأت دولت رسیده و به مجمع تشخیص ارائه می‌شد.

وی در تشریح جزئیات گزارش وزارت راه و شهرسازی گفت: در گزارشی اعلام شد که این وزارتخانه نسبت به سال‌های گذشته فلان تن کالای بیشتری در جاده ها، حمل و نقل کرده است، این گزارش مثبت نیست، بلکه منفی است. زیرا طبق سیاست‌های کلی باید حمل و نقل ریلی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر حمل و نقل شخصی افزایش و حمل و نقل عمومی کاهش یافته است، اظهار داشت: متاسفانه با افزایش حمل و نقل شخصی مصرف بنزین یارانه‌ای افزایش یافته، که این موضوع مثبت نیست و بر اساس اهداف سیاست‌های کلی حمل و نقل نمی‌باشد.

هاشمی ادامه داد: ناوگان فرسوده، استهلاک و ریسک بالا، ظرفیت و کشش پایین جاده‌ها، موجب افزایش تصادفات شده است.

رئیس کمیسیون زیر بنایی دبیرخانه مجمع با بیان اینکه در سال‌های اخیر به جای تمرکز بر افزایش حمل و نقل ریلی، سرمایه گذاری در بخش‌های غیر ریلی افزایش یافته است، گفت: حمل و نقل ریلی درآمد و امنیت بیشتری دارد.

رئیس کمیسیون زیر بنایی و تولیدی مجمع افزود: عدم وجود طرح جامع حمل و نقل موجب شده وزارت راه و شهرسازی هدف خاص و دقیقی نداشته باشد.

هاشمی تاکید کرد: احکام خوبی در برنامه هفتم دیده شده که این امید را ایجاد می‌کند تا در آینده شرایط بهتری داشته باشیم به شرطی که مدیریت منقطع و پراکنده متمرکز شود.

وی با انتقاد از عدم برگزاری شورای عالی ترانزیت در یکسال اخیر گفت: ریاست این شورا را رئیس جمهور و دبیری آن را وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد.

هاشمی با بیان اینکه طبق سیاست‌های کلی حمل و نقل ما باید سهم بیشتری از بازار حمل و نقل بین‌المللی داشته باشیم و ترانزیت بار و مسافر را در کشور خود افزایش دهیم، گفت: ایران در شاهراه ترانزیتی بار و مسافر در بخش ریلی و هوایی قرار دارد. شورای عالی ترانزیت تسهیل کننده این امر است که در یکسال گذشته این شورا هیچ جلسه‌ای نداشته است.

هاشمی گفت: در پایان بحث و بررسی پیرامون این موضوعات مصباحی مقدم جمع بندی اولیه را داشتند و مقرر گردید بدلیل اتمام وقت رای‌گیری به جلسه بعدی موکول گردد.

وی ادامه داد: در جلسه بعدی کمیسیون زیر بنایی شنبه ۱۰ خرداد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه «سیاست‌های کلی مسکن» مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *