صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش: ادعای فروش سؤالات امتحانی نهایی دروغ محض است

۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۸۳۶۶۳۷
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش با اعلام اینکه ادعای فروش سؤالات امتحانی نهایی یک دروغ محض است، گفت: امسال تمام مدارس به مراکز تصحیح اوراق امتحانی تبدیل شده‌اند. فرآیند تصحیح بلافاصله پس از پایان هر امتحان آغاز می‌شود

نشست خبری محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش همزمان با آغاز آزمون‌های نهایی ۱۴۰۴ صبح امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت برگزار شد.

زارعی در این نشست خبری اظهار داشت: اولین روز برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۴ با درس زندگی آغاز شد و همه آزمون‌ها به‌صورت هماهنگ و بر اساس سیاست‌های مصوب و تحلیل نتایج آزمون‌های سال گذشته برنامه‌ریزی شده‌اند.

وی افزود: پس از آزمون خرداد ۱۴۰۳، تحلیل‌های سوال‌محور برای هر درس در بیش از ۷۰۰ منطقه آموزشی و ۱۳ هزار مدرسه ارسال شد. هدف از این اقدام، شناسایی دقیق نقاط ضعف دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی مؤثر بر مبنای داده‌های واقعی بوده است.

زارعی با اشاره بر عدالت آموزشی تاکید کرد: «راهنما‌های عمل» و «بسته‌های یادگیری» برای همه دروس طراحی و در سراسر کشور توزیع شده‌اند تا دانش‌آموزان از فرصت جمع‌بندی بهره‌مند شوند همچنین بیش از ۲۲۶۶ دقیقه محتوای چندرسانه‌ای و ۱۳ هزار بسته آموزشی نیز تولید و در درگاه مرکز ارزشیابی بارگزاری شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای به تشریح طراحی سؤالات امتحانی پرداخت و گفت: این سوالات بر اساس چارچوب برنامه درسی، سطوح شناختی علوم و اهداف آموزشی از سه سطح ساده، متوسط و دشوار تشکیل شده است تا دانش‌آموزان بتوانند با اطمینان وارد آزمون شده و مهارت‌های شناختی خود را در سطوح مختلف نشان دهند.

زارعی همچنین از برگزاری دوره‌های توانمندسازی ویژه ۷۷۳ دبیر و سرگروه‌های آموزشی در سه استان تهران، فارس و خراسان رضوی خبر داد که نتایج آن به سراسر کشور تسری داده شده است.

وی درباره اضطراب احتمالی که در ایام امتحانات گریبان دانش آموزان را خواهد گرفت، گفت: ورود مشاوران آموزشی، تولید محتوای مشاوره‌ای شامل روش مطالعه، تغذیه، خواب و استراحت، و افزایش آگاهی خانواده‌ها از جمله اقداماتی است که برای کاهش اضطراب و افزایش آمادگی دانش‌آموزان انجام شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش درباره قطعی برق احتمالی در ایام امتحانات، توضیح داد: برای جلوگیری از قطعی برق، با وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق مکاتبه شد و آدرس تمامی حوزه‌های امتحانی در اختیار آنها قرار گرفت. همچنین مراکز معین و سناریو‌های جایگزین برای مدیریت بحران در نظر گرفته شده است.

زارعی به موضوع پایداری اینترنت در حوزه‌های امتحانی نیز پرداخت و افزود: با همکاری وزارت ارتباطات، تقویت اینترنت در زمان ارسال و دریافت سؤالات و پاسخ‌نامه‌ها به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس مرکز ارزشیابی با هشدار نسبت به تبلیغات اغواگرانه در فضای مجازی گفت: ادعای فروش سؤالات امتحانی یک دروغ محض است. سؤالات در فضای قرنطینه و به‌صورت رمزگذاری‌شده تهیه می‌شوند و حتی در لحظه دریافت نیز بدون رمز امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

اصلاح فرآیند تصحیح و برگزاری منسجم امتحانات نهایی 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاریخ برگزاری امتحانات نهایی را چنین اعلام کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم از ۲۸ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا ۲۲ خرداد ادامه خواهد داشت. همچنین امتحانات پایه یازدهم از ۲۹ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. در مجموع، ۵ هزار و ۴۷۲ حوزه امتحانی برای برگزاری این آزمون‌ها در سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اصلاح فرآیند تصحیح اوراق امتحانی در سال جاری افزود: سال گذشته برای ۲۹۲ هزار دبیر مصحح، کارنامه عملکردی تهیه شد. این کارنامه‌ها به منظور شناسایی نقاط ضعف تهیه شده‌اند و مبنایی برای توانمندسازی معلمان در فرآیند ارزشیابی قرار گرفته‌اند.

زارعی تاکید کرد: امسال تمام مدارس به مراکز تصحیح اوراق امتحانی تبدیل شده‌اند. فرآیند تصحیح بلافاصله پس از پایان هر امتحان آغاز می‌شود و هر برگه توسط دو مصحح بررسی خواهد شد. در صورت وجود مغایرت در نمره‌گذاری، تصحیح به مصحح سوم واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به دقت بالا در تصحیح برگه‌ها اظهار داشت: در سال گذشته، بیش از ۹۰ درصد هماهنگی میان مصححان وجود داشت. راهنمای تصحیح نیز در اختیار آنان قرار گرفته است، با این حال این راهنما به‌گونه‌ای طراحی شده که مانع از بروز خلاقیت دانش‌آموزان نمی‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی همچنین از تشکیل کارگروه‌های شش‌گانه در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: کارگروه‌هایی با هدف استانداردسازی فرآیند‌ها و تأمین امنیت برگزاری امتحانات نیز فعال شده‌اند.

نظام گزارش‌دهی جامع برای بهبود عملکرد آموزش و پرورش

زارعی تأکید کرد: برای بهبود و تحول اساسی در نظام آموزشی کشور، باید ارزیابی‌های جامعی از عملکرد سیستم آموزش و پرورش انجام شود.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های موجود در فرآیند‌های آموزشی و ارزیابی، از ضرورت طراحی ساختار جدید و متناسب برای سنجش و پایش عملکرد‌ها سخن گفت.

زارعی جایگاه مرکز سنجش و پایش را یک نهاد کلیدی در نظام تعلیم و تربیت توصیف کرد و گفت: که این مرکز باید تمام ابعاد عملکرد آموزش و پرورش را ارزیابی کرده و گزارشی جامع از وضعیت موجود ارائه دهد. 

وی افزود: آموزش و پرورش باید از صفر تا صد تجزیه و تحلیل شود تا مشکلات و نقاط ضعف سیستم به دقت شناسایی و اصلاح شوند.

زارعی همچنین به چالش‌های سال‌های گذشته در فرآیند‌های ارزیابی و برگزاری آزمون‌ها به ویژه در بخش‌های شنیداری و صوتی اشاره کرد و بر لزوم بهبود سیستم‌های صوتی در برگزاری آزمون‌ها تأکید کرد.

وی اظهار داشت: یکی از چالش‌ها در آزمون‌ها کیفیت صدا بوده که باعث ایجاد مشکل برای دانش‌آموزان در پاسخ به سوالات خاصی مثل سوالات شنیداری شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین همکاری‌های بین‌دستگاهی برای تأمین امنیت و کیفیت آموزش را از اهمیت قابل توجهی برشمرد و گفت: همکاری وزارت آموزش و پرورش با سایر نهاد‌ها برای ایجاد یک فضای امن و با کیفیت برای برگزاری آزمون‌ها ضروری است و تمام دستگاه‌ها باید در جهت تأمین امنیت و بهبود کیفیت آموزش و آزمون‌ها همکاری کنند.

زارعی در خاتمه بر لزوم ایجاد یک نظام گزارش‌دهی دقیق و شفاف در آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: باید یک نظام گزارش‌دهی جامع ایجاد کنیم که همزمان با ارزیابی‌های مختلف، نتایج آن برای بهبود عملکرد آموزش و پرورش استفاده شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *