صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

منشور اخلاقی کارکنان دیوان عالی کشور با هدف ایجاد تحول و تعالی در تکریم مراجعان ابلاغ شد

۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۱:۵۷
کد خبر: ۴۸۳۶۵۰۷
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
منشور اخلاقی کارکنان دیوان عالی کشور به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه، روز روابط عمومی،در هشت بند و با هدف ایجاد تحول و تعالی در تکریم مراجعین از سوی حجت الاسلام والمسلمین منتظری ابلاغ شد.

تدوین و اجرای منشور اخلاقی و کد‌های رفتاری کارکنان قوه قضاییه و تعریف رویه‌های نظارتی آن یکی از محور‌های مهم سند تحول و تعالی قضایی است که رئیس قوه قضاییه در سال گذشته، بر تدوین و عملیاتی شدن آن در دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه تاکید کرد و در این راستا منشور اخلاقی دیوان عالی کشور در هشت بند و با هدف اجرای صحیح سند تحول قضایی و ایجاد تعالی در امر تکریم مراجعین تدوین شد و معاونت برنامه ریزی و امور عمومی و همچنین روابط عمومی دیوان عالی کشور مسئول اجرا، ابلاغ و پیگیری مفاد آن شدند.

وفاق، همدلی، مشورت، اعتمادسازی و احترام متقابل بین همکاران، از جمله اصولی است که توسط رئیس دیوان عالی کشور برای تسهیل و تسریع ارتباط با مراجعین، رضایتمندی و پاسخگویی موثر به آنها در منشور اخلاقی، مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که حجت الاسلام والمسلمین منتظری اجرای این دستورالعمل را در جهت تکریم ارباب رجوع اساسی‌ترین اولویت دستگاه قضایی برشمرده است.

متن ابلاغی منشور اخلاقی دیوان عالی کشور به شرح زیر است.

موضوع تکریم ارباب رجوع و حفظ حرمت و ارزش‌های انسانی آنان که همواره در دین مبین اسلام مورد تأکید قرار گرفته است از جمله مهمترین مسائل و راهبرد‌های عالی دستگاه قضا است و حفظ و ارتقاء شأن و جایگاه رفیع دیوان عالی کشور در تظلم خواهی افرادی که از باب نیاز و ضرورت به این مرجع پناه آورده‌اند بر عهده یکایک همکاران ساعی دیوان عالی کشور است؛ لذا ضرورت دارد همکاران ارجمند موارد ذیل را به طور جد مدنظر قرار دهند.

*با توکل به خداوند متعال و اخلاص در خدمت، مسئولیت محوله را امانت الهی دانسته و ضمن گشاده رویی و شکیبایی، با مراجعین برخوردی کریمانه و متواضعانه داشته باشند.

*خدمت را همواره مزین به صداقت، امانت داری، رازداری، حفظ حیثیت، آبرو و حریم خصوصی افراد، رعایت عدالت، تسلط بر قوانین و مقررات، و دوری از مفاسد اداری کنند.

*از آنجا که پاسخگویی حق ارباب رجوع است و هیچگونه کوتاهی در ادای حق پذیرفته نیست، حسب مورد در اسرع وقت با پاسخ‌دهی مناسب مکتوب و یا شفاهی، از مراجعه مجدد و یا ارجاع بدون توجیه آنان به قسمت‌های مختلف پرهیز شود.

*رعایت ادب و نزاکت و حفظ ارزش‌ها و موازین اخلاقی و اسلامی در برخورد با مراجعین محترم رعایت شود.

*با حضور منظم در محل کار، رعایت وقت شناسی، انضباط اداری و پوشش مناسب با فرهنگ اسلامی و آراستگی محیط اداری خدمات صادقانه و شایسته‌ای ارائه شود.

*با تقویت روحیه انتقاد پذیری، از نظرات، پیشنهادات و انتقادات مراجعین در راستای ارتقاء خدمات و افزایش رضایتمندی استقبال بعمل آورده و اگر در مراجعات احیاناً تعدی از ارباب رجوع صورت گرفت با کرامت با وی برخورد و اغماض شود.

*در حفظ اطلاعات شخصی افراد در پرونده‌های قضایی و اسرار سازمانی و همچنین اموال و تجهیزات اداری کوشا بوده و از مسئولیت و اختیارات خود به نحو صحیح استفاده کنند.

*با تلاش در جهت افزایش مستمر آموخته‌ها و تخصص خود و نیز پرورش مهارت‌های مرتبط با وظایف محوّله، کیفیت پاسخگویی و رضایتمندی به ارباب رجوع را ارتقا بخشند.

با وفاق، همدلی، مشورت، اعتمادسازی و احترام متقابل بین همکاران در ساختن محیطی صمیمی، پویا و ثمربخش سهیم باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *