انتقاد تُند عنواندار جهان از عملکرد متولیان کشتی تهران/ حسینخانی: تا دیر نشده به داد کشتی پایتخت برسید!
مصطفی حسینخانی، به عنوان کسی که سالها برای کشتی تهران روی تشک بوده و امروز در قامت مربی در حال فعالیت است، گفت نمیتوانم در برابر وضعیت نگرانکننده کشتی پایتخت سکوت کنم.
وی با اشاره به مشکلاتی که در مسابقات اخیر در ردههای مختلف تهران شاهد بوده، ابراز داشت: نشانههای روشنی از بینظمی، ضعف مدیریت و نبود شایستهسالاری در هیئت کشتی استان تهران به چشم میخورد.
نفر سوم رقابتهای جهانی کشتی آزاد در همین خصوص گفت: در مسابقات اخیراً، وزنکشی یک روز زودتر انجام شد و برخی از کشتیگیران دو روز بعد روی تشک رفتند. در رده نونهالان، این فاصله باعث تغییرات جدی در وزن و شرایط جسمانی کشتیگیران میشود. مسابقات از ساعت ۷ صبح آغاز میشد و تا نیمهشب ادامه داشت. در شب اول فینالها برگزار نشد و به اجبار ادامه رقابتها به روز بعد موکول شد، تا جایی که رقابتها حتی در یکشنبه شب هم تا ساعت ۱۲ ادامه پیدا کرد.
وی تاکید کرد: این شیوه برگزاری نه تنها با اصول حرفهای فاصله دارد، بلکه بهطور مستقیم سلامت جسمی و روانی کشتیگیران خردسال و نونهال را تهدید میکند.
شکستگی کتف و آرنج کشتی گیران به دلیل نبود داوران با تجربه
حسینخانی افزود: در همین مسابقات، به دلیل برگزاری ۱۲ وزن در یک روز و خستگی ورزشکاران و نبود داوران باتجربه و بینالمللی، شاهد بیش از ۱۰ مورد شکستگی کتف و آرنج بودیم.
وی این پرسش را مطرح کرد که آیا جان و سلامت بچههای مردم تا این حد بیارزش شده است که فقط برای پر کردن تقویم مسابقات، این چنین فاجعهبار عمل میکنیم؟
مقصر اصلی تمام بی نظمیها خود هیئت کشتی تهران است
قهرمان آسیا افزود: هیئت کشتی تهران، بهجای پاسخگویی، با تشکیل جلسات متعدد کمیته انضباطی، مربیان و داوران را احضار میکند؛ در حالی که مقصر اصلی در تمام این بینظمیها، خود هیئت کشتی استان تهران است. من شخصاً پیش از سال جدید در این جلسات شرکت کردم و ایرادات را بهصراحت بیان کردم، اما تاکنون هیچ پاسخ رسمی و قابل قبولی دریافت نکردهام.
وی همچنین با بیان اینکه قرار بود برای آمادهسازی بهتر، مسابقات ناحیهای و شهری با فاصله مناسب و اردوی مستمر برگزار شود، گفت: اما در عمل فاصله بین مسابقات تهران تا رقابتهای کشوری تنها ۱۵ تا ۲۰ روز بوده و کشتیگیران مجبور شدند چندین بار طی یک ماه روی تشک بروند و این یعنی آسیبی جدی به بدنه کشتی پایه!
درآمد حاصل از اجاره مغازههای سالن هفتم تیر کجا میرود؟
حسینخانی ادامه داد: تمام بار مالی اعزام تیمها به مسابقات کشوری بر دوش سرپرستان گذاشته شده است؛ از هزینه لباس گرمکن گرفته تا غذا، رفتوآمد و حتی اجاره اتوبوس. در سالی که با جوانان کار کردم، بارها این وضعیت را از نزدیک دیدم. سؤال ساده من این است: درآمد حاصل از اجاره مغازههای سالن هفتم تیر و اجاره ۷۰ تا ۱۰۰ میلیونی روزانه سالن برای لیگ برتر به کجا میرود؟
وی مشکل دیگر را عدم حضور مستمر و مؤثر مسئولان هیئت در مسابقات عنوان کرد و گفت: برخلاف استانهایی مثل مازندران، که رئیس هیئت و مدیر فنی در تمامی رقابتها حضور دارند، در تهران یا اصلاً حضور ندارند یا فقط برای افتتاحیه میآیند و میروند.
در میان مربیان باندبازی وجود دارد
مربی سازنده کشتی افزود: از طرفی، جریان باندبازی میان تعدادی از مربیان که باعث شده فقط یک گروه خاص در اردوها و رقابتهای ملی حضور داشته باشند، نابودی شایستهسالاری را رقم زده است. این وضعیت، نهتنها انگیزه سایر مربیان و ورزشکاران را از بین میبرد، بلکه پایههای سازندگی کشتی را سست میکند.
از سر دلسوزی انتقاد میکنم
وی در پایان تأکید کرد: انتقاد من نه شخصی است و نه جناحی؛ تنها از سر دلسوزی برای کشتی تهران و آینده نونهالان است. اگر علی عسگری، رئیس هیئت کشتی تهران، به عملکرد خود اطمینان دارد، بیاید و با سند و مدرک، پاسخ دهد که این مسابقات را چگونه و بر چه اساسی برگزار کردهاند و چرا هیچ اقدامی برای اصلاح ساختار انجام نمیشود.
نیازمند مدیریت، عدالت و برنامهریزی واقعی هستیم
حسینخانی خطاب به رئیس فدراسیون کشتی گفت: افتتاح سالنها با هزینه فدراسیون، خیلی همخوب و قابل تقدیر است، اما درد چندانی از کشتی تهران دوا نمیکند. ما نیازمند مدیریت، عدالت و برنامهریزی واقعی هستیم. هنوز برای نجات کشتی پایتخت دیر نشده، اما ادامه این مسیر تنها به سقوط خواهد انجامید.
انتهای پیام/