صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

شفافیت و مبارزه با فساد ارمغان دولت هوشمند

۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۹:۲۶
کد خبر: ۴۸۳۱۶۱۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان اداری و استخدامی با بیان که دولت هوشمند نباید صرفاً به ایجاد سامانه‌های جدید محدود شود، تاکید کرد که هدف ما این است که خدمات به مردم، هوشمندانه‌تر و مردم‌محورتر شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سید ستار هاشمی، صبح امروز، دوشنبه در این مراسم که با حضور علاالدین رفیع‌زاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی و جمعی از معاونان وزارت ارتباطات برگزار شد، به تشریح جزئیات طرحی پرداخت که به تحولی بزرگ در نظام اداری و دیجیتالی‌سازی خدمات عمومی منجر می‌شود.

دولت هوشمند؛ اولویت راهبردی وزارت ارتباطات

وی در سخنان خود با اشاره به اهمیت دولت هوشمند به عنوان یکی از پروژه‌های پیشران وزارت ارتباطات، گفت: دولت هوشمند تنها یک طرح فناورانه نیست، بلکه تحولی ساختاری در مدیریت کشور است. این طرح سه رکن اصلی اصلاح فرآیند‌های اداری، توسعه فناوری‌های دیجیتال و توانمندسازی نیروی انسانی را در بر می‌گیرد.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اگر هر یک از این ارکان نادیده گرفته شود، تحقق دولت هوشمند ناممکن خواهد بود.

هاشمی با اشاره به چالش‌های موجود در نظام اداری، افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته، ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف باعث شده خدمات دیجیتال به‌صورت جزیره‌ای توسعه یابد و مردم در دریافت خدمات با سردرگمی مواجه شوند. از این منظر، این تفاهمنامه، نقطه عطفی برای ایجاد همگرایی ملی در مسیر تحول دیجیتال است.

همکاری با سازمان اداری و استخدامی؛ کلید موفقیت دولت هوشمند

وی با تقدیر از زحمات مجموعه سازمان اداری و استخدامی، تأکید کرد: این سازمان نقش محوری در اصلاح فرآیند‌های اداری و کاهش بوروکراسی دارد. با همکاری مشترک، می‌توانیم نظام اداری را به سمتی ببریم که نه‌تنها خدمات سریع‌تر ارائه شود، بلکه زمینه‌های فساد نیز مسدود شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تجربه‌های ناموفق گذشته در پیاده‌سازی دولت الکترونیک، گفت: دولت هوشمند نباید صرفاً به ایجاد سامانه‌های جدید محدود شود. هدف ما این است که خدمات، هوشمندانه‌تر و مردم‌محورتر شوند. برای مثال، شهروندان باید بتوانند بدون مراجعه حضوری و با کم‌ترین دردسر، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مشارکت بخش خصوصی؛ راهبرد کلیدی وزارت ارتباطات

هاشمی با اشاره به همکاری با شرکت ایرانسل به عنوان یکی از اپراتور‌های پیشرو در فناوری ارتباطات، گفت: بخش خصوصی با تجربه و توانمندی‌های خود می‌تواند شتاب‌دهنده تحقق دولت هوشمند باشد. ایرانسل با سابقه موفق در توسعه پلتفرم‌های خدماتی، یکی از شرکای مهم ما در این مسیر خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی دستیار هوشمند خدمات دولت اظهار کرد: این دستیار هوشمند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، باید بتواند به راهنمای شهروندان در استفاده از خدمات دولتی تبدیل شود و به سردرگمی‌های مردم در استفاده از خدمات برخط دولت پایان دهد. این سیستم می‌تواند به‌صورت هوشمند، بهترین مسیر دریافت خدمات را به کاربران پیشنهاد دهد.
شفافیت و حکمرانی داده‌محور؛ راه مبارزه با فساد اداری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم شفافیت در ارائه خدمات تاکید و تصریح کرد: دولت هوشمند تنها با داده‌های دقیق و قابل اتکا ممکن است. ما باید نظامی طراحی کنیم که در آن، تمام تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر داده‌های واقعی باشد. این موضوع نه‌تنها کارایی دولت را افزایش می‌دهد، بلکه راه را بر فساد اداری می‌بندد.

هاشمی با اشاره به امضای این تفاهم نامه با سازمان اداری و امور استخدامی، افزود: امیدواریم با امضا و پیگیری تفاهم‌نامه شاهد پیشرفت دولت هوشمند باشیم که بهبود را در کیفیت زندگی مردم به دنبال خواهد داشت. دولت هوشمند ضمن مبارزه با فساد، شفافیت را به ارمغان می‌آورد.

وی با تاکید به اینکه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات دستگاه‌های دولتی تاکنون مغفول مانده بود، تصریح کرد: ما باید لحظه به لحظه در ارائه خدمات هوشمند به مردم در کنار آنان باشیم و نوع و کیفیت خدمات ارائه شده را رصد کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، گام اول بود، اما اکنون باید به مرحله نظارت هوشمند بر کیفیت خدمات برسیم. می‌خواهیم به مرحله‌ای برسیم که بدانیم مردم از خدمات ارائه‌شده راضی هستند یا خیر و چگونه می‌توان این خدمات را بهبود داد.

هاشمی همچنین بر ضرورت راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اداری تاکید کرد و گفت: همان‌طور که مردم برای موارد پلیسی یا پزشکی با شماره‌های فوریتی تماس می‌گیرند، باید بتوانند مشکلات اداری خود را نیز از طریق یک سامانه واحد پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: البته لازم به ذکر است که این یک مولفه از مجموع مولفه‌های دیگری است که در کنار هم می‌توانند خلق ارزش کند. به این معنا که اگر ما وظیفه پاسخگویی به مردم را داریم باید امکان پیگیری درخواست‌های مردم را هم داشته باشیم که این مسئله در قالب که یک زیست بوم شکل خواهد گرفت.

آغاز فاز اجرایی قبل از امضای تفاهمنامه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اعلام شروع اقدامات عملیاتی پیش از امضای این تفاهمنامه، گفت: برای اجرایی شدن این تفاهم نامه ما منتظر برگزاری این مراسم نماندیم و از هفته‌های گذشته، روند اجرایی کار آغاز شده است.

هاشمی در پایان با اشاره به ضرورت پاسخگویی به مردم، قول داد: نتایج این تفاهمنامه را در بازه‌های زمانی مشخص به مردم گزارش خواهیم داد. هدف نهایی ما این است که مردم بهبود خدمات را در زندگی روزمره خود احساس کنند.

بر اساس تفاهم نامه سه جانبه‌ای که بین سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ایرانسل منعقد شد، همکاری در توسعه خدمات دولت هوشمند و هوشمند سازی خدمات دولت از موضوعاتی است که در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

همکاری در توسعه پروژه‌های پیشران دولت هوشمند و ایجاد زیرساخت‌ها و راه اندازی مرکز فوریت‌های اداری از دیگر موارد همکاری در این تفاهم نامه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *