صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

کش‌بک (Cash back)؛ روشی برای جذب مشتری و افزایش فروش/ نکات قانونی و امنیتی در سرویس برگشت نقدی

۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰:۱۵
کد خبر: ۴۸۱۴۴۶۰
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
کش‌بک یا برگشت نقدی، یکی از روش‌های تقریبا نوین بازاریابی است که به مشتری امکان می‌دهد بخشی از مبلغ خرید خود را برگرداند. نکات امنیتی مهمی در استفاده از این سرویس، وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

کسب‌وکار‌های مختلف همواره به دنبال روش‌هایی هستند که از طریق آن بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند و به‌عنوان مشتری وفادار همراه خود نگه داشته باشند. در دنیای پررقابت امروز، جذب و نگه‌داشتن مشتریان یکی از اولویت‌های اصلی کسب‌وکارهاست و روش‌های متنوعی برای آن وجود دارد.

فروش اقساطی، برگزاری جشنواره، ارائه انواع تخفیف‌ها، قرعه‌کشی و ارائه تسهیلات مختلف روش‌هایی هستند که به این منظور به‌کار گرفته می‌شود.

در این میان، روش کش‌بک (برگشت نقدی) به‌عنوان یک راهکار موثر توانسته، محبوبیت خوبی پیدا کند.

احتمالا در اینترنت یا بعضی نرم‌افزار‌های بانکی و یا پس از خرید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های اطرافتان واژه کش‌بک را شنیده باشید.

کش‌بک به‌عنوان یک ابزار بازاریابی موثر، توجه بسیاری از کسب‌وکار‌ها را به خود جلب کرده است. این سیستم به جذب مشتریان جدید، بهبود رضایت مشتریان و تقویت روابط با کاربران کمک می‌کند.

سرویس کش‌بک یا برگشت نقدی چیست؟

«کش‌بک» (Cash back) در زبان فارسی به معنای برگشت نقدی است. برگشت نقدی، همان پولی است که به حساب یا کیف پول الکترونیکی مشتری برمی‌گردد.

سرویس کش‌بک یا برگشت نقدی ایده جدیدی در حوزه تجارت‌های الکترونیک است که ممکن است خیلی از افراد آن را با تخفیف اشتباه بگیرند.

برگشت نقدی، یکی از روش‌های جذاب بازاریابی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بخشی از مبلغ پرداختی خود را به حسابشان بازگردانند. این سیستم در واقع یک امتیاز نقدی به کاربران می‌دهد و اغلب به صورت درصدی از خرید یا به شکل پاداشی برای استفاده‌های مکرر از خدمات خاص ارائه می‌شود.

در این روش، وقتی مشتری از فروشگاهی خرید می‌کند، درصدی از خرید به کیف پول الکترونیکی او بازگشت داده می‌شود. به‌عنوان مثال، فردی از فروشگاهی یک میلیون تومان خرید می‌کند. اگر فروشگاه سیستم دو درصدی کش‌بک را برای هر خرید فعال کرده باشد، مبلغ ۲۰ هزار تومان به حساب خریدار برمی‌گردد.

با توسعه فناوری‌های دیجیتال و رشد اپلیکیشن‌های پرداخت، استفاده از آن در ایران نیز رو به افزایش است. این سیستم با ارائه درصد یا مبلغی ثابت به‌عنوان پاداش، تجربه خرید را جذاب‌تر و اقتصادی‌تر می‌کند.

کش‌بک به‌عنوان یکی از ابزار‌های نوین بازاریابی و تشویق مشتریان، مزایای بسیاری برای کاربران و کسب‌وکار‌ها فراهم کرده است.

این روش نه‌تنها باعث ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید‌های بیشتر می‌شود، بلکه به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا وفاداری مشتریان خود را افزایش دهند. فرض کنید از مرکز خرید، فروشگاه یا حتی مغازه‌ای خرید کرده‌اید و پس از اتمام خرید، بخشی از مبلغ پرداختی، به حساب شما بازگردد. قطعا این ویژگی باعث می‌شود تا علاقه‌مند شوید، خرید بعدی خود را هم از همان محل انجام دهید.

نحوه عملکرد کش‌بک در سیستم‌های پرداخت

برگشت نقدی در سیستم‌های پرداخت معمولاً پس از تأیید تراکنش انجام می‌شود. مراحل آن، شامل: پرداخت اولیه، تأیید پرداخت، ثبت اطلاعات کش‌بک و واریز مبلغ به حساب کاربر است.

نحوه کارکرد این سیستم به این شکل است که شرکت‌هایی که صادرکننده کارت بانکی هستند یا سیستم‌های واسطه در برابر معرفی مشتری به فروشگاه‌ها و مراکز خرید، مبلغی را به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند و قسمتی از این کمیسیون دریافتی را به‌عنوان سهم مشتری و کش‌بک به وی برمی‌گردانند.

روش‌های اجرای برگشت نقدی

سرویس بازگشت وجه نقد به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شود:

  • بعضی از نرم‌افزار‌های بانکی یا فروشگاهی سرویس کش‌بک را ارائه می‌دهند. این اپلیکیشن‌ها مبلغ برگشتی را به شکل نقدی یا اعتباری به کیف پول مشتری برمی‌گردانند. در این حالت امکان انتقال به کارت اعتباری خریدار وجود دارد که به آن cashout گفته می‌شود.
  • بعضی از شرکت‌ها که ارائه دهنده خدمات یا محصول هستند، برگشت نقدی را در حساب مشتری نگه می‌دارند تا مشتری در خرید‌های بعدی بتواند از این اعتبار استفاده کند و مشتری از خرید دوم به بعد می‌تواند از مزیت‌های کش‌بک استفاده کند.

تفاوت کش‌بک و تخفیف

هرچند کش‌بک شبیه تخفیف است، اما معنای متفاوتی دارد و به شکل‌های مختلف اجرا می‌شود.

تخفیف بلافاصله و در هنگام خرید اعمال می‌شود و مشتری مبلغ کمتری را پرداخت می‌کند. اما کش‌بک پس از اتمام تراکنش و تأیید پرداخت به کاربر بازگردانده می‌شود. مشتری با کش‌بک می‌تواند درصدی از کل مبلغ خرید را به شکل نقدی در حساب خود یا اینکه به شکل اعتبار در کیف پول خود داشته باشد.

این تفاوت باعث می‌شود کش‌بک بیشتر به‌عنوان ابزاری برای وفاداری مشتریان عمل کند، زیرا مشتریان ترغیب می‌شوند که از خدمات یا محصولات مشابه مجدداً استفاده کنند. با سیستم کش‌بک، مشتریان برای خرید بعدی خود مبلغ کمتری را پرداخت می‌کنند. در برخی موارد هم می‌توانند آن مبلغ را از کیف پول برداشت کرد و در جای دیگری خرج کنند.

انواع مدل‌های کش‌بک

  • کش‌بک ۱۰۰ در صدی

در این نوع از بازگشت وجه، کل پول پرداخت شده توسط مشتری بعد از خرید برمی‌گردد. این نوع معمولاً زیاد استفاده نمی‌شود مثلا در اولین خرید اتفاق می‌افتد.

  • کش‌بک نقدی یا درصدی

این مدل به مشتریان درصدی از مبلغ خرید را به صورت نقدی برمی‌گرداند. برای مثال، اگر کاربری با خرید از فروشگاهی ۵ درصد کش‌بک دریافت کند، به ازای خرید ۱۰۰ هزارتومانی، ۵ هزار تومان به حسابش برمی‌گردد.

  • کش‌بک با نرخ ثابت

در مدل برگشت نقدی ثابت، به جای درصدی از مبلغ خرید، مقدار مشخصی پول نقد به حساب کاربر بازگردانده می‌شود و تفاوتی ندارد که مشتری چه محصولی را خریده یا مبلغ تراکنش چقدر باشد. این مدل برای مشتریانی که به خرید‌های کوچک‌تر تمایل دارند، جذاب است و اغلب در سرویس‌های دیجیتال یا اپلیکیشن‌های کاربردی استفاده می‌شود.

  • کش‌بک امتیازی

در این مدل، مشتریان به ازای هر خرید، امتیازاتی کسب می‌کنند که پس از جمع شدن آن، می‌توانند آن‌ها را به وجه نقد تبدیل کنند. این امتیاز‌ها معمولاً در قالب اعتبار یا جوایز خاصی عرضه می‌شوند و کاربران را تشویق به بازگشت و خرید مجدد می‌کنند.

  • کش‌بک کارت‌های اعتباری

در این نوع، صادرکنندگان کارت‌های اعتباری، مبلغی را به کارت‌های اعتباری مشتریان بازمی‌گردانند.

  • کش‌بک در قالب کارت هدیه

مشتری می‌تواند مبلغ کش‌بک را در کیف پول دیجیتالی فروشگاه یا کارت هدیه ذخیره کنند و بعداً با استفاده از این موارد مبلغ را خرج کنند.

  • کش‌بک آفلاین

در بازگشت وجه آفلاین، مشتری می‌تواند خرید‌های آفلاینی که انجام داده را به همراه یک رسید یا فاکتور خرید، بارگذاری کند و یک درصد مشخص از هزینه پرداختی را به حساب خودش برگرداند.

  • کش‌بک با نرخ سطحی و پلکانی

در این نوع از کش‌بک مبلغی که به حساب مشتری واریز می‌شود، با توجه به میزان خرید تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، یک فروشگاه برای خرید یک میلیون تومانی در ماه، یک درصد کش‌بک تعیین می‌کند. اگر مقدار خرید بالاتر از یک میلیون تومان در ماه باشد، ۳ درصد از مبلغ به حساب خریدار برمی‌گردد. فروشگاه با این روش مشتریان خود را به خرید بیشتر دعوت می‌کند.

  • کش‌بک با توجه به نوع محصول

در این حالت نرخ برگشت نقدی محصولات با هم متفاوت است. به‌عنوان مثال، نرخ کش‌بک خرید کالای دیجیتال ۵ درصد و نرخ کش‌بک خرید لباس ۲ درصد است و حتی ممکن است برای محصول خاصی کش‌بکی تعیین نشود.

  • کش‌بک شارژ حساب کاربری

در این حالت مبلغ کش‌بک به حساب کاربری مشتری در آن فروشگاه واریز می‌شود و مبلغ را تنها برای خرید از آن فروشگاه می‌توان استفاده کرد و امکان استفاده از آن در جای دیگر وجود ندارد.

  • کش‌بک چرخشی

در این نوع، یک فروشگاه یا مجموعه زمان مشخصی را برای کش‌بک مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال، خرید‌هایی که در تعطیلات عید نوروز انجام می‌شوند.

مزایای استفاده از کش‌بک

استفاده از سرویس کش‌بک برای مشتریان و کسب‌وکار‌ها مزایایی به همراه دارد.

مزایای کش‌بک برای مشتریان

  • افزایش پس‌انداز
  • سود مشتری
  • تجربه خرید بهتر
  • افزایش انگیزه

مزایای کش‌بک برای کسب‌وکار‌ها

  • افزایش رضایت مشتری
  • افزایش فروش و خرید‌های منظم
  • افزایش وفاداری و بازگشت مشتری
  • بهبود بازاریابی
  • تبلیغ و معرفی کسب‌وکار به مشتریان جدید
  • هزینه کمتر نسبت به سایر برنامه‌های بازاریابی
  • جایگزین مناسب به‌جای تخفیف
  • شناخته‌شدن بیشتر
  • گسترش سبد خرید مشتری

نکات قانونی و امنیتی در استفاده از کش‌بک

برای استفاده امن از برنامه‌های کش‌بک، کاربران باید به قوانین مرتبط با این حوزه آگاه باشند. نکات امنیتی مانند: بررسی صحت برنامه، رعایت حریم خصوصی و اطمینان از معتبر بودن پلتفرم ارائه‌دهنده کش‌بک از جمله مواردی هستند که می‌تواند به کاربران در استفاده امن‌تر از این خدمات کمک کند.

بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ در ایران از سیستم برگشت نقدی، به اشکال مختلف استفاده می‌کنند. اگر فروشگاه یا مجموعه‌ای قصد استفاده از کش‌بک را دارد، باید ابتدا مشخص کند که چرا می‌خواهد از این روش بازاریابی استفاده کند؟ هدف از انتخاب این روش چیست؟

پس از مشخص شدن اهداف، باید پلتفرمی برای اجرای کش‌بک انتخاب کند. در چنین شرایطی باید نرم‌افزار باشگاه مشتریان داشته باشد. پلتفرمی را انتخاب کند که بتواند نیاز‌های آن را پاسخ دهد و قابلیت‌های مدنظر را داشته باشد.

همچنین برای اجرای کامل و درست کش‌بک باید فروشگاه را به سیستم پرداخت مجهز کنند. برای این هدف به درگاه پرداخت، دستگاه کارت‌خوان یا نرم‌افزار مخصوص فروشگاهی نیاز است. به این روش می‌تواند پرداخت‌ها و میزان کش‌بک هر مشتری را محاسبه کرد.

علاوه بر موارد مذکور یک فروشگاه یا مجموعه باید مشخص کند که از چه نوع کش‌بکی می‌خواهد استفاده کند و کدام کش‌بک برای کسب و کار او بهتر است؟ 

پس از راه‌اندازی سیستم کش‌بک و مشخص کردن شیوه اجرایی آن، باید مشتریان را باخبر کرد. در این زمان می‌تواند از بازاریابی پیامکی، فضای مجازی، تبلیغات و… استفاده کند. با شروع استفاده مشتریان از کش‌بک، باید روند استفاده از این شیوه را تجزیه و تحلیل و داده‌ها را بررسی کند و تغییرات لازم را برای آینده اعمال کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *