صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

صفحات داخلی

محاکمه ترامپ در دادگاه جنایی نیویورک؛ رئیس جمهور سابق آمریکا با حکم زندان مواجه است

۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹:۵۲
کد خبر: ۴۷۷۰۱۵۳
پرونده محاکمه ترامپ با حضور ۳ شاهد در روزهای اخیر ادامه یافته و جلساتی برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.

خبرگزاری میزان - اعضای هیئت منصفه دادگاه نیویورک اکنون یک آخر هفته ۳ روزه خواهند داشت تا درباره آنچه در اولین هفته کامل شهادت در محاکمه تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، روی داد، فکر کنند.

دیوید پکر، سرانجام پس از حدود ۱۰ ساعت شهادت طی ۴ روز از جایگاه کناره‌گیری کرد، جایی که رئیس سابق یک شرکت رسانه‌ای آمریکایی به تفصیل توضیح داد که چگونه به دونالد ترامپ کمک کرد تا داستان‌های منفی را در دوره انتخابات سرکوب کند.

پشت سر گذاشتن داستان پکر زمینه را برای نزاع‌های بعدی فراهم کرد که شاهدانی مانند استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن و مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، موضع گرفتند.

عصر دیروز، دادستان با رونا گراف، دستیار ترامپ در سازمان وی، که بیش از ۳۰ سال در آنجا کار می‌کرد، تماس گرفت.

پرونده پرداخت حق‌السکوت علیه ترامپ روایتی رنگارنگ با یک ناشر روزنامه در سرکوب ترامپ و یک طرح پول مخفی که از سوی یک وکیل برای دنیلز ترتیب داده شده بود، است.

نکات کلیدی از نخستین دور از شهادت در دادگاه ترامپ

پس از ۴ روز استماع دیوید پکر، این ناشر سابق نشنال انکوایرر با چندین ساعت بازجویی متقابل از سوی تیم حقوقی ترامپ مواجه شد.

پکر روز جمعه به سوالات بیشتری درباره آنچه که شهادت داده است، پاسخ داد که طرحی «بگیر و بکش» برای سرکوب اطلاعات مخرب درباره ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بود.

رئیس جمهور سابق آمریکا به ۳۴ فقره جنایت جعل اسناد تجاری در ارتباط با پرداخت‌های انجام شده به استورمی دنیلز متهم شده است.

دادستان‌ها گفته‌اند که تخلفات ادعایی رئیس‌جمهور سابق آمریکا بخشی از یک طرح جنایی بزرگ‌تر برای تأثیرگذاری بر رای‌گیری سال ۲۰۱۶ بود که ترامپ بر هیلاری کلینتون پیروز شد.

جلسه استماع دیروز در حالی آغاز شد که امیل بوو، وکیل ترامپ، به بازجویی متقابل پکر، یکی از شاهدان این پرونده، ادامه داد و دو شاهد دیگر نیز در جایگاه قرار گرفتند.

ترامپ به دنبال برگزاری نشست‌های انتخاباتی

با وجود روند برگزاری دادگاه، دونالد ترامپ می‌گوید که قصد دارد یک رویداد تبلیغاتی بزرگ در مدیسون اسکوئر گاردن نیویورک با حضور هنرمندان و ورزشکاران سیاه‌پوست برگزار کند.

دستیاران او از حضور در شیکاگو، دیترویت و آتلانتا با سران رنگین‌پوست و تنظیم مجدد سیاست آمریکا با تغییر حوزه‌های دموکرات صحبت می‌کنند.

اما ۵ ماه پیش از برگزاری انتخابات عمومی، ستاد انتخاباتی رئیس جمهور سابق آمریکا، سازماندهی چندانی برای برنامه‌های بلندپروازانه خود ندارد.

کمپین ترامپ شخص اصلی خود را برای ائتلاف‌ها حذف کرد، اما جایگزینی را اعلام نکرده است.

 لین پاتون، مشاور ارشد کمپین نظارت بر کار ائتلاف‌ها که چندین دهه با خانواده ترامپ همکاری نزدیک داشته، گفت: به‌طور سنتی، جمهوری‌خواهان در تلاش‌های خود برای متقاعد کردن رای‌دهندگان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار به منظور رای دادن به حزب ما مؤثر نبودند.

تلاش تیم دفاعی ترامپ برای از بین بردن اعتبار پکر

در آخرین روز حضور پکر در دادگاه، وکلای ترامپ به دنبال تضعیف شهادت او با یک سری از تناقضات ادعایی بودند، اختلافات را در مصاحبه‌های قبلی با دادستان‌های فدرال و ایالتی ایجاد کردند و شهادت او را به چالش کشیدند.

در چندین مرحله در طول بازجویی متقابل، امیل بوو، وکیل ترامپ، از پکر پرسید که آیا شهادتی که او داده بود «اشتباه» است.

شهادت دستیار دیرینه ترامپ درباره تماس‌های دنیلز و مک دوگال

رونا گراف که در سال ۱۹۸۷ کار برای ترامپ را آغاز کرد و در آوریل ۲۰۲۱ سازمان ترامپ را ترک کرد، شاهد بعدی پس از پکر بود که شهادت داد؛ او به عنوان دروازه‌بان و دست راست ترامپ توصیف شده است.

گری فارو، که در بانک فلگ‌استار به عنوان مشاور مشتری خصوصی کار می‌کند و پیش از این ینز در بانک فِرست‌ریپابلیک که کوهن از آن استفاده می‌کرد، فعالیت داشت، سومین شاهد دادگاه بود.

فارو دیروز شهادت داد که کوهن در سال ۲۰۱۵ زمانی که وی سمت روابط مشتری را به دست گرفت چندین حساب شخصی در فرست‌ریپابلیک داشت.

طبق گزارش‌های رسانه‌های آمریکا از شهادت وی، او همچنین جزئیات قرارداد بانکی خود را با کوهن شرح داد.

در همین حال، خوان مرچان، قاضی دادگاه، که بر پرونده نیویورک نظارت دارد، گفت که قصد دارد پنج‎شنبه آینده جلسه استماع خود را درباره اتهامات در زمینه اینکه ترامپ دستور گاف را در این پرونده نقض کرده است، برگزار کند.

دادستان‌ها درخواست کرده‌اند که ترامپ به دلیل نقض این دستور که رئیس‌جمهور سابق را از انتقاد علنی از شاهدان، برخی مقامات دادگاه و نزدیکان آن‌ها منع می‌کند، مجازات شود.

ترامپ ممکن است به ازای هر تخلف هزار دلار جریمه شود یا زندانی شود، اگرچه دادستان‌ها می‌گویند که در حال حاضر به دنبال زندان نیستند.

جلسه آینده دادگاه روز سه‌شنبه آینده از سر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *