صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

صفحات داخلی

شهریاری: اکثر قتل‌ها ناشی از هیجانات آنی است

۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸:۴۱
کد خبر: ۴۷۶۸۹۰۷
دسته بندی‌: قضایی ، دادگستری
سرپرست دادسرای امور جنایی گفت: بیشترین فراوانی قتل‌ها مربوط به قتل‌های هیجانی ناشی از خشم آنی و نزاع‌های دسته جمعی است و پس از آن با قتل‌های با سبق تصمیم مواجه هستیم.

خبرگزاری مبزان - مجموعه برنامه دادیار این هفته به موضوع «صلح و سازش در پرونده‌های قتل» اختصاص داشت که با حضور محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ابتدای این بحث در خصوص انواع قتل، اظهار داشت: آخرین اراده قانون گذار در این خصوص قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ است که قتل را به سه قسمت قتل عمد و غیر عمد تقسیم کرده که قتل غیر عمد شامل قتل شبه عمد و خطای محض می‌باشد.

سرپرست دادسرای امور جنایی ادامه داد: در قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰ ما یکسری قتل به منزله قتل عمد و شبه عمد در حکم داشتیم که این موارد در قانون جدید حذف شده است و قانون گذار به شفافیت قتل‌ها را به عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم کرده است.

شهریاری اظهارداشت: در قتل عمد با مجازات قصاص، در قتل شبه عمد با دیه و شرایط عمومی تعزیر و در قتل خطای محض با پرداخت دیه مواجه هستیم.

بیشترین فراوانی قتل‌ها مربوط به قتل‌های هیجانی است

وی با بیان اینکه در عرف، افکار عمومی و در بررسی‌های آماری ما این موضوع که قتل عمد با چه انگیزه‌ای ارتکاب یافته، مورد توجه قرار می‌گیرد، اذعان داشت: بیشترین فراوانی قتل‌ها مربوط به قتل‌های هیجانی ناشی از خشم آنی و نزاع‌های دسته جمعی هستند و پس از آن با قتل‌های با سبق تصمیم (قتل با اندیشه قبلی) مواجه هستیم.
سرپرست دادسرای امور جنایی تصریح داشت: در قتل‌های هیجانی و آنی با شخصیت جنایی ظاهری فرد مواجه هستیم لذا دست اندرکاران دستگاه عدالت کیفری باید درک صحیحی از این نوع قتل‌ها داشته باشند. 

شهریاری در خصوص اینکه آیا قانون گذار تفکیکی در مجازات قتل‌های آنی و قتل‌های با سبق تصمیم انجام نداده است، گفت: در رسیدگی‌های قضایی با رعایت ماده ۲۹۰ و تبصره‌ها و شرایط آن اگر قاضی به قتل عمد رسید، حکم قصاص داده می‌شود و در این جا تفاوتی بین بند الف که قصد با سبق تصمیم است و بند ب، پ و ت وجود ندارد و مجازات قصاص خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: در سیاست تقنینی ما به صورت یکسان به مجازات قتل آنی و قتل با سبق تصمیم نگاه شده است.

شهریاری در ادامه به لزوم کنترل خشم اشاره کرد و گفت: در آموزه‌های دینی ما به کنترل خشم بسیار توصیه شده است و قطعا نهاد‌های قبل از وقوع جرم، کم کاری داشته اند و به فرد نیاموخته اند که صبر و تحمل داشته باشد تا بتواند مطالبات خود را از راه‌های قانونی پیگیری کند.


سرپرست دادسرای امور جنایی با بیان اینکه در بسیاری از جرایم با تکرار جرم مواجه هستیم، اظهار داشت: این در حالیست که معمولا  افراد یکبار مرتکب قتل می‌شوند؛ در آمار‌ها نداریم که یک فرد مرتکب قتل عمد شده باشد و به نحوی از انحا رضایت بگیرد و مجدد مرتکب قتل شود؛ شاید برای دو یا سه نفر این حالت پیش آمده باشد که فرد دوباره مرتکب قتل شود. 

وی با تاکید بر لزوم کنترل خشم و هیجان گفت: بحث آموزش کنترل هیجان به خیلی از نهاد‌ها مربوط می‌شود ضمن اینکه یک سری از افراد در سن جوانی هیجان بیشتری از خود بروز و ظهور می‌دهند که قطعا شناسایی این تیپ افراد قبل از وقوع جرم و تخلیه هیجانات آن‌ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

تکمیل می‌شود..


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *