صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

صفحات داخلی

معاون سیاسی وزارت امور خارجه: ماجراجویی مجدد اسرائیل در ثانیه پاسخ داده می‌شود

۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶:۳۶
کد خبر: ۴۷۶۸۲۹۷
معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اگر رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی دیگری باشد، ضربه‌ای سخت‌تر و سریع‌تر دریافت می‌کند.

خبرگزاری میزان - علی باقری کنی معاون سیاسی وزرات امور خارجه در خصوص موضوع پاسخ جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی در دمشق با عنوان عملیات وعده صادق گفت: بنده نیز به دلیل این توانمندی و اقتداری که فرزندان مؤمن و مبتکر ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف به ویژه ساحت نظامی و دفاعی توانستند خلق کنند سجده شکر به جا می‌آورم، آن‌ها در میدان عمل توانستند مؤلفه‌های اساسی اقتدار نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: اتفاقی که در ۱۳ فروردین امسال در دمشق رخ داد و صهیونیست‌های متجاوز، جنایت دیگری رقم زدند در بستر اتفاقی بود که حداقل ۷ ماه از آن می‌گذرد و رژیم صهیونیستی در طول هفت ماه گذشته هیچ جنایتی در ذهن بشریت نبود که در یک سرزمین محدود و علیه یک مردم مظلوم و مقتدر مرتکب نشده باشد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: این رژیم بعد از ناکامی‌های متعددی که در صحنه غزه با آن مواجه شد تلاش جدی داشت تا هم بتواند صحنه رویارویی را عوض کند و در عرصه دیگر آن را جبران نماید و هم بتواند قدرت خود را در مقابل مردم مسلح به ایمان و اقتدار غزه به اثبات برساند لذا این خطای راهبردی را مرتکب شدند.

باقری تصریح خاطر نشان کرد: از ابتدا جمهوری اسلامی ایران بنا را بر این داشت که در عین اینکه مسیر اقتدار و عزت را طی می‌کند، اما این مسیر از درچه حکمت باشد لذا جمهوری اسلامی ایران بدون آنکه دست پاچه شود حکیمانه با موضوع برخورد کرد و اولین کاری که صورت گرفت این بود که از سازوکار‌های بین المللی برای استیفای حقوق مردم و کشور خود استفاده کنیم و بتوانیم امنیت ملی خود را تثبیت و قدرت بازدارندگی خود را اعاده کنیم.

وی ادامه داد: در تعامل با کشور‌های مختلف در سطوح گوناگون، از طریق مکاتبه و تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه و دیگر مقامات وزارت خارجه و همین طور در صحنه بین المللی و مجامع جهانی به ویژه در ساحت سازمان ملل و به طور مشخص شورای امنیت این مسئله را پیگیری کردیم، بلافاصله شورای امنیت تشکیل جلسه داد و موضوع مطرح شد و از معدود مواردی بود که کشور‌های مختلف، حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران، علیه تجاوزی که صهیونیست‌ها اعمال کرده بودند بروز دادند، اما مانند گذشته قدرت‌های بزرگ نگذاشتند این مسیر ادامه پیدا کند و شورای امنیت بیانیه‌ای در محکومیت اقدام اسرائیل صادر نماید.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: پس از اینکه در شورای امنیت به نتیجه نرسیدیم مکاتبات خود را با متحدان خود و همچنین جبهه غرب انجام دادیم، تعاملات خود را به طور فشرده ادامه دادیم، اما پاسخ روشنی از این طریق به دست نیاوردیم لذا از مشروعیتی که برای اقدام متقابل در چارچوب مفاد ماده ۵۱ منشور ملل متحد بود استفاده کردیم و از توانمندی دفاعی و نظامی خود در یک چارچوب هدفمند و مشروع استفاده کردیم.

باقری تصریح داشت: مسیری که از ۱۳ فروردین تا زمان عملیات طی شد، هم افزایی میان فرآیند‌های سیاسی، نظامی و اطلاعاتی کشور بود که توانست نتیجه درخشانی حاصل کند.

وی ادامه داد: ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم. آمریکا پدرخوانده اسرائیل است و خود آمریکایی‌ها اذعان داشتند که اگر در هفته اول عملیات طوفان الاقصی نبودند چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نمی‌ماند، این‌ها با مردم دست خالی غزه هفت ماه است که می‌جنگند، اما نه نتوانستند اهداف خود را محقق کنند و نه مردم غزه را واردار به شکست نمایند لذا طبیعی بود که طرف پیام‌های ما آمریکا باشد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اذعان داشت: در طول این مدت بحث اساسی این بود که ما به دنبال تنش نیستیم و در هفت ماه گذشته از تمام ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی استفاده کردیم تا تنش در سطح منطقه تسری پیدا نکند، اما در عین حال ما حاضر نخواهیم شد که به قیمت عدم تنش، امنیت ملی و حاکمیت ملی ما مخدوش شود. اما اگر رژیم صهیونیستی نخواهد که چارچوب‌ها را رعایت کند ما بر اساس منافع و مصالح خود تصمیم می‌گیریم و اجازه هم نخواهیم داد که طرف دیگری وارد این رویارویی شود و اگر هر کسی به هر نحوی بخواهد در این رویارویی از اسرائیل حمایت کند، ما او و منافع او را هدف قرار می‌گیریم.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *