صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

محمد خدادی: دوران انحصار طلبی رسانه‌های جمعی پایان یافت

۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷:۰۲
کد خبر: ۴۷۶۱۲۰۵
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
مشاور و معاون سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدرت انحصاری رسانه‌های جمعی محدود شده دانست و رسانه‌های اجتماعی را گزینه‌ای جدید و در حال گسترش در جامعه خواند.

محمد خدادی مشاور و معاون سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: نمایشگاه‌ها عموماً زمینه‌ای مناسب برای گردهمایی رسانه‌ها هستند فرصتی خوب که باید از آن به بهترین شکل بهره‌برداری کرد. در حقیقت ماهیت نمایشگاه چنانچه زمینه‌ای برای تبادل اطلاعات و بیان آخرین دستاوردهای رسانه‌ها باشد آثاری ارزشمند در بر دارد.

وی ادامه داد: در برخی مواقع نمایشگاه‌ها محلی است برای عرض اندام و تبلیغ رسانه که این امر سود چندانی برای رشد و تعالی رسانه‌ها به دنبال نخواهد داشت.

خدادی به وقفه چندساله نمایشگاه رسانه اشاره و بیان کرد: اگر امروز شاهدیم که نمایشگاه رسانه‌ها نسبت به سال‌های گذشته خلوت‌تر برگزار شده است، باید تاکید کنم این امر کاملاً طبیعی است زیرا اکنون قدرت انحصار رسانه‌های جمعی محدود شده و کاهش چشمگیری داشته است. در مقابل رسانه‌های اجتماعی هستند که در حال رشد و گسترش هستند.

مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رسانه‌های جمعی روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند و رسانه‌های اجتماعی قدرت بیشتری کسب می‌کنند، بدین ترتیب رسانه‌های جمعی بقای خود را در اجتماعی شدن می‌بینند این نکته در کشور ما که بحران کمیت رسانه دارد بیشتر مشخص است.

وی اشاره‌ای به آمار و تعداد رسانه‌های موجود در ایران داشته و بیان کرد: در یک نگاه آسیب‌شناسانه تعداد رسانه‌هایی که در ایران وجود دارد، بسیار زیاد است. حدوداً ۴۰۰ روزنامه کثیرالانتشار داریم که زیر ۵۰۰ هزار تیراژ دارند در حالی که سایر کشورها دو یا سه خبرگزاری دارند و روزنامه‌های کثیرالانتشار آنان با تیراژهای بسیار بالا منتشر می‌شود. نکته دیگر اینکه تعریف ما از رسانه و تعدد آن درست نیست. تعریف خبرگزاری در فرهنگ عمید چیز دیگری است اما در عمل می‌بینیم که برخی سایت‌های بزرگ نیز با عنوان خبرگزاری معرفی می‌شوند.

خدادی لزوم به‌روزرسانی فعالیت‌های رسانه‌ای در جامعه را مهم خواند و افزود: هر کاری که در گذشته انجام می‌دادیم؟ موضوعیت ندارد و باید کار دیگری را در پیش بگیریم، در عین حال باید باور کنیم که انحصار اطلاعات تمام شده است، بنابراین باید از مخاطب به رسانه برسیم نه از رسانه به مخاطب. اگرچه متاسفانه دیده می‌شود هنوز تلاش و اجباری عجیب برای این مهم قرار دارد که از رسانه به مخاطب برسیم.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها تلاش می‌کنند چیزی بنویسند که همه خوششان بیاید، در حالی که ما باید به دنبال پاسخ به سوالات مردم باشیم و ذائقه‌سازی کنیم.
مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره‌ای به وقایع  سال گذشته داشت و تصریح کرد: بعد از اتفاقات سال گذشته رسانه‌های خارج از کشور به صورت ویژه این ماجرا را در دستور کار قرار دادند و تمام موضوعات و فیلم‌ها و عکس‌های خود را کنار گذاشتند، مردم هم همه آنها را دیدند. اگرچه دیدن به معنای قبول کردن نبود اما با وجود مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، انتخاب جامعه ایران همان جمهوری اسلامی باقی ماند؛ این یعنی مردم قدرت انتخاب دارند و حتی در بحران‌ها نیز این مهم خود را به خوبی نشان داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *