صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

صفحات داخلی

نخستین همایش داوری حرفه‌ای مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه برگزار شد

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵:۰۴
کد خبر: ۴۷۵۹۷۵۰
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
نخستین همایش داوری و مراسم تحلیف داوران حرفه‌ای با حضور معاون اول قوه قضاییه، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و جمعی از وکلا، قضات و نمایندگان بخش‌های مرتبط برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نخستین همایش داوری حرفه‌ای با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون معاون توسعه حل اختلاف، مقدس، معاون داوری و میانجی‌گری توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، حاجی‌رضا شاکرمی، قائم مقام دادگستری استان تهران، روحانی‌نیا، مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، حبیب‌زاده مومن، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، هوایی، رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران، صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، محمد نظامی، مدیرکل حوزه ریاست معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضاییه و جمعی از مدیران، مسئولان قضایی، قضات و وکلای برجسته کشوری در سالن اجتماعات مجتمع شهید رفاهی بهشتی قوه قضاییه برگزار شد. 

مقدس، معاون داوری و میانجی‌گری توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در این همایش ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: در شکل‌دهی کانون‌های داوری جامعه هدف ما کسانی هستند که مراجعان متعددی دارند، وکلا، دفاتر اسناد رسمی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی عموما مراکزی هستند که مراجعات فراوانی به آن‌ها صورت می‌گیرد بنابراین می‌توانند بهترین سفیران ما در حوزه داوری همین افراد فعال در این دفاتر باشند، چراکه می‌توانند به راحتی مردم را ارشاد و از حوزه داوری مطلع و مزایای داوری را برای مردم تشریح کنند.

وی افزود: این افراد می‌توانند سفیرانی برای ارتقای فرهنگ داوری در بین مردم باشند چراکه مردم ما اطلاع بسیار اندکی از موضوع داوری دارند و اگر مردم از این موضوع اطلاع و آگاهی داشته باشند مراجعه به محاکم نیز کمتر می‌شود.

مقدس، تصریح کرد: افرادی که امروز تحت عنوان وکلا، قضات، کارشناسان و فعالان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و فعالان اتاق اصناف به عنوان داور انتخاب شده‌اند، فرهیختگان حوزه فعالیت خود محسوب می‌شوند و می‌توانند پس از احراز شرایط پروانه داوری را از معاونت داوری و میانجی‌گری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه دریافت کنند.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف این همایش این است که وضعیت و جایگاه داوری در نظام قضایی معین و مشخص شود.

معاون داوری و میانجی‌گری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، بیان کرد: در موضوع داوری ما به دنبال اشتغال نیستیم بلکه به دنبال برقراری عدالت هستیم، چراکه داوری کار آسانی نیست و داوران وظیفه احقاق حق و عدالت در جامعه را بر عهده دارند بنابراین تلاش کردیم در انتخاب داوران افراد نخبه و فرهیخته را جذب کنیم.

وی یادآورشد: داوری همانند قضاوت کار بسیار سخت و حساسی است بنابراین تلاش کرده‌ایم که به عنوان اشتغال به این مقوله نگاه نکنیم.

مقدس با تاکید بر اینکه بنا داریم مقوله داوری را به سمت تخصصی شدن سوق دهیم، خاطرنشان کرد: به شرط آنکه داوران را با حساسیت و از بین نجبگان و اندیشمندان هر صنف انتخاب کنیم، داوری می‌تواند نسخه نجات‌بخشی برای مردم و تشکیلات عدلیه باشد.

در پایان این همایش مراسم تحلیف جمعی از داوران که موفق به اخذ پروانه داوری شدند با قرائت سوگندنامه برگزار و این داوران به صورت رسمی کار خود را آغاز کردند.

در حال تکمیل...


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *