صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

باهنر: موضوع پیش ثبت نام انتخابات مجلس یک کارد دو لبه است

۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶:۲۹
کد خبر: ۴۷۲۷۳۷۴
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: موضوع پیش ثبت نام انتخابات مجلس یک کارد دو لبه است که از یک طرف می‌تواند فرصت خوبی را برای هیات‌های نظارت به وجود بیاورد و از طرف دیگر، چون دیرهنگام اعلام شد عده زیادی که می‌توانند در انتخابات تاثیر گذار باشند را مردد کرده است.

خبرگزاری میزان_ محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با حضور در برنامه صف اول که به موضوع نقش و جایگاه احزاب و جریان‌های سیاسی در انتخابات پیش رو اختصاص داشت درباره موضوع دو مرحله‌ای شدن ثبت نام نامزد‌های انتخابات مجلس، گفت: این بحث یک ابزار برنده دو طرفه است؛ از یک طرف نمایندگان مجلس تلاش کردند که فرصت بیشتری جهت مساله رسیدگی به صلاحیت‌ها فراهم شود لذا از یک جهت می‌تواند مفید باشد، اما یک نگرانی جدی هم بنده و بعضی از فعالان سیاسی داریم و آن این است که، چون این موضوع تقریبا فی البداهه و یک دفعه مطرح شد قاعدتا کمی فضا را دشوار کرد.

وی ادامه داد: پیش بینی بنده این است که ثبت نام‌ها زیاد خواهد بود و بر انگیزه همه کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند احترام قائلیم، اما جریان‌های نماینده شناس و کسانی که می‌توانند در مجلس مؤثر باشند، این‌ها که بنده با آن‌ها صحبت می‌کنم یک مقدار شوکه شده اند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: بالاخره در بعضی از شهر‌های بزرگ انتخابات لیستی است و احزاب، جریان‌ها و جناح‌های مختلف فعال می‌شوند و افرادی که می‌خواهند خود را در معرض انتخاب قرار دهند قاعدتا اول می‌خواهند بررسی کنند که اگر ما ثبت نام کنیم، آیا اسم ما در لیست خواهد بود یا خیر و آیا کسی از ما حمایت می‌کند یا نمی‌کند!

باهنر افزود: این موضوع پیش ثبت نام که یکدفعه مطرح شد باعث شد بعضی افراد زمان کافی برای اینکه جریانی را برای ثبت نام خودشان راضی کنند، نداشته باشند و طبق قانونی هم که ابلاغ شده قاعدتا گریزی از این مسئله وجود ندارد و کسانی که پیش ثبت نام را انجام ندهند قاعدتا از ثبت نام در مراحل بعدی محروم خواهند شد و به نظر بنده این موضوع یک معضلی به وجود می‌آورد و یک عده زیادی که می‌توانند تاثیرگذار باشند، این‌ها در حال حاضر مردد هستند.

وی خاطر نشان کرد: توصیه بنده این است که هر کسی که خود را در مظان انتخاب شدن می‌داند ثبت نام کند و این فرصت را از دست ندهد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در بحث تایید یا رد صلاحیت ها، بعضی‌ها بحث شان این است که ما باید یک اطمینانی داشته باشیم از اینکه این آدم‌هایی که می‌خواهیم معرفی کنیم یا از آن‌ها حمایت کنیم، آیا مورد تائید نهایی شورای نگهبان قرار می‌گیرند یا نه؟ 

باهنر ادامه داد: حتی بعضا ما به بعضی از دوستان می‌گوییم که شما ثبت نام کنید و بعدا اگر خواستید انصراف دهید، اما استدلالی که می‌کنند این است که ما اگر ثبت نام کردیم و بعد انصراف دهیم هزار حرف و حدیث پشت سرمان شروع می‌شود بنابراین موضوع پیش ثبت نام یک کارد و چاقو دو لبه است که از یک طرف می‌تواند فرصت خوبی را برای هیات‌های نظارت به وجود بیاورد و از یک طرف، چون دیرهنگام اعلام شد قدری نگران کننده است.

وی تصریح کرد: اگر همین قانون یک سال قبل تصویب و ابلاغ می‌شد جربانات سیاسی یک سال فرصت داشتند که با هم بحث کنند و تصمیم بگیرند، اما از زمانی که این قانون ابلاغ و رسمی شده ۲۰ روز فرصت تصمیم گیری برای ثبت نام در انتخابات وجود دارد.


تکمیل می‌شود...



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *