صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

آغاز بیستمین نشست بین‌المللی با موضوع سوریه در قالب آستانه/ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در گفتگو‌ها شرکت می‌کند

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰:۲۰
کد خبر: ۴۷۱۸۹۰۵
در بیستمین نشست بین‌المللی با موضوع سوریه در قالب آستانه، تغییرات در موضع منطقه در قبال سوریه و وضعیت انسانی، تلاش برای حل بحران، مسائل مبارزه با تروریسم و همچنین بازسازی سوریه و فراهم کردن شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان مورد بحث قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - بیستمین نشست بین‌المللی با موضوع سوریه در قالب آستانه از امروز در پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد. 

هیئت سوریه به ریاست «ایمن سوسان»، دستیار وزیر خارجه و امور خارجی و هیئت‌هایی از کشور‌های ضامن روند آستانه «روسیه، ایران و ترکیه» در این نشست شرکت دارند.

کشورهای شرکت کننده

هیئت فدراسیون روسیه را «میخائیل بوگدانوف»، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشور‌های آفریقایی، معاون وزیر خارجه روسیه بر عهده دارد؛ و ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را «علی اصغر خواجی»، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی بر عهده دارد.

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که در این نشست، تغییرات در موضع منطقه در قبال سوریه و وضعیت انسانی، تلاش برای حل بحران، مسائل مبارزه با تروریسم و همچنین بازسازی سوریه و فراهم کردن شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان مورد بحث قرار گرفته است.

برنامه کاری این نشست

روز اول این نشست شاهد دیدار‌های دوجانبه و سه جانبه بین هیئت‌های شرکت کننده خواهد بود و رایزنی‌ها در روز دوم قبل از جلسه عمومی این نشست ادامه خواهد داشت و بیانیه نهایی قرائت می‌شود و پس از آن نشست‌های خبری روسای هیئت‌های شرکت کننده برگزار می‌شود.

دیدارهای انجام شده

در بیستمین نشست بین‌المللی سوریه در قالب آستانه، هیئت سوریه به ریاست ایمن سوسان با هیئت روسی به ریاست میخائیل بوگدانوف دیدار و گفتگو کرد. 

پس از آن، هیئت سوری با هیات ایرانی به ریاست علی اصغر خاجی دیدار کرد. 

در این ۲ جلسه، بحث و تبادل نظر پیرامون دستور کار جلسه و نقطه نظرات پیرامون موضوعات مختلف مرتبط به هم نزدیک شد.

بیانیه نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه

«میخائیل بوگدانوف»، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشور‌های آفریقایی، تاکید کرد که در روند نشست‌های آستانه درباره سوریه که ادامه دارد و نیازمند اراده سیاسی هیئت‌های شرکت کننده است، روی همکاری سازنده حساب می‌کند. 

«بوگدانوف» امروز در بیانیه‌ای در آستانه، پایتخت قزاقستان گفت: به موازات بیستمین اجلاس بین‌المللی در قالب آستانه، رویداد دیگری نیز در حال برگزاری است و آن نشست نمایندگان چهار کشور (ایران، روسیه، ترکیه و سوریه) در سطح معاونان وزیر امور خارجه برای بررسی روابط کشور‌های همسایه، یعنی سوریه و ترکیه است.

بوگدانوف افزود: این فرآیند بسیار مهمی است که باید بر اساس اصول احترام متقابل، تمامیت ارضی، وحدت کشور‌ها و حاکمیت ارضی سوریه و ترکیه استوار باشد که در ۱۲ سال گذشته موضوعات زیادی بین آن‌ها مطرح شده است.

بوگدانوف خاطرنشان کرد: موضوعات مهم دیگری در رابطه با پناهجویان، مسائل امنیتی، حضور غیرقانونی آمریکا و مسائل بشردوستانه و موضوعات دیگر مورد بحث قرار خواهد گرفت. 

وی گفت: در ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت) مسکو نشستی با وزرای امور خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه برگزار کرد. معاونان وزیر امور خارجه موظف شدند نقشه راه روابط سوریه و ترکیه را تهیه کنند. امیدواریم این روند موفق شود.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: به بهانه مبارزه با تروریسم، نیرو‌های آمریکایی در سوریه در منطقه شرق فرات مستقر شده‌اند که منطقه مهمی برای سوریه است، زیرا دارای منابع نفتی است. آمریکایی‌ها نیز به صورت غیرقانونی در منطقه «التنف» مستقر هستند و از تعدادی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. این کاملا غیرقابل قبول است، زیرا تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند. 

بوگدانوف افزود: همه مسائل به هم مرتبط هستند و به عنوان مثال بازگشت آوارگان مستلزم حل مسائل اقتصادی و بازسازی اقتصاد، شهر‌ها و روستا‌ها است. 

وی همچنین گفت: این نیاز به تلاش جمعی دارد، و امیدواریم با حمایت کشور‌های عربی در این امر، به ویژه پس از از سرگیری مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب و شرکت رئیس جمهور بشار اسد در اجلاس جده، به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. 

حضور نماینده سازمان ملل در مذاکرات

در همین حال، «تاس» امروز گزارش داد، «گیر اتو پدرسن»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در گفتگو‌های درباره آینده سوریه در آستانه شرکت خواهد کرد.

نمایندگان کشور‌های ناظر همسایه سوریه، یعنی عراق، لبنان و اردن نیز در این مذاکرات شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *