صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

محمدمهدی عسگرپور: قوه قضائیه بیشترین تعامل را با خانه سینما داشت/ مرضیه برومند: داوود رشیدی یکی از پایه‌گذاران صنف بازیگران بود

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۷۱۵۴۳۴
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
مرضیه برومند و محمدمهدی عسگرپور در اولین نشست خبری با رسانه‌ها درباره آینده خانه سینما و برنامه‌های خود توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار  میزان،  نخستین نشست خبری-رسانه‌ای مرضیه برومند مدیرعامل جدید خانه سینما، محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره و کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این نهاد صنفی، صبح امروز سه‌شنبه ۹ خردادماه در محل خانه سینما و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه برای دیدار با خبرنگاران هیجان زده بوده است گفت:  در روزهای ابتدایی که این وظیفه را بر عهده گرفتم تا حد زیادی هیجان‌زده بودم که هر چه سریع‌تر با خبرنگاران دیدار داشته باشم، اما به سرعت توسط دویتان و در روزهای اول حضورم متوجه این موضوع شدم که اطلاعاتم درباره خانه سینما، مناسبات حاکم بر این نهاد، مشکلاتش، تسلط بر برنامه‌های هیات مدیره  دقیق نیست. از سی و دو صنف حاضر در خانه سینما تاکنون با ۲۸ صنف ملاقات کرده‌ام. 

وی با اشاره به  تاریخچه خانه سینما از مرحوم داوود رشیدی به عنوان یکی از پایه‌گذاران صنف بازیگران نام برد و افزود:  بعد از گذشت سی سال  شاهدیم که خانه سینما چه نقش مهم و موثری ایفا کرده و از نهادهای مدنی تاثیرگذار در حوزه سینما بوده است. ما طبق آمار شش هزار و پانصد عضو داریم. 

بحران‌هایی که فوراً روی سینما تأثیر می‌گذارد

برومند  ضمن اشاره به فراز و فرودهای خانه سینما طی این 30 سال تشریح کرد: طی این سال‌ها اتفاقات زیادی رخ داده درخت خانه سینما و سینماگران با هر بحران اجتماعی لریزده و بالا و پایین داشته اما توانستهاند دوام بیاورند. برخی از افراد نه چندان دوست خانه سینما، گاهی کمر به نابودی خانه سینما بستند اما خواسته آنها محقق نشد. 


این کارگردان فیلم های کودک و نوجوان اظهار کرد: خوشبختناه اوضاع کار در سینما در همه سطوح باو در حال بازگشت به روال خود است. فیلم‌هایی  بفروش این روزها فیلم های خنده دار هستند و این نیاز جامعه امروز بود. خوشبختانه در سال جدید در حال عبور از بحران‌ها هستیم. فروش بلیت سینما پنجاه درصد افزایش پیدا کرده که خوشحال‌کننده است اما کافی نیست.  باید کمک  کرد تا دوباره فیلم‌های اجتماعی ساخته شود، فشارها کاهش پیدا کند و به فیلمسازان اعتماد شود.

 

برومند درباره آینده سینما گفت: اگر مدیران سینما برای ده سال آینده برنامه داشته باشند، اقتصاد سینما متحول می‌شود و آن وقت نیاز به کمک‌های دولتی کمتر خواهد شد. در اینکه حمایت از سینما وظیفه دولتهاست شکی نیست اما باید برای سینمای مستقل به سوی خودکفایی در سینما و خصوصی سازی درست حرکت کنیم. برای انجام برنامه‌های هیات مدیره تلاش هایی داشته و برنامه ریزی کرده ام و اولین برنامه این بود که با شما اهالی محترم رسانه دیدار داشته باشم و اخبار خانه سینما را به طور مداوم و مستمر با شما در میان بگذارم. من به حمایت شما نیاز دارم تا بتوانیم برنامه‌های کلان را عملی کنم.

برومند ضمن تشریح وظایف و دیدگاه های خانه سینما اظهار کرد: بیکاری و عدم امنیت معضل بزرگ خانه سینما  است. در ملاقات با صنوف از آنها خواستم اولویت‌ها، پیشنهادها و راهکارهای خود را بگویند. و پس از اظهارات آنها متوجه شدم که اصلی ترین مشکل صنوف سینمایی امنیت شغلی است.

وی با اشاره به پراکنده بودن صنوف سینمایی گفت: انجمن‌های خانه سینما جزایر پراکنده هستند که هیچ ارتباطی با هم ندارند. گروه‌ها منافع مشترک و متقابل دارند و ارتباط دوسویه میان اعضای خانه سینما وجود ندارد، که یک ضعف بزرگ است. تشکیلات اداری شادابی خود را از دست داده و فضا هنری و فرهنگی نیست و  یک فضای ایستا و غم‌انگیز دارد.  تعدادی از اعضا برای مسایل رفاهی به اینجا می‌آیند، روزانه چندین نامه وام به خانه سینما می‌آید که من را افسرده کرده است. نامه برای سفارتخانه‌ها به منظور اخذ ویزا و… هم از دیگر  چالش های ما در این ماه ها بوده است.

 

کارگردان شهر موش ها اظهار کرد: مشکلات مالی خانه سینما کابوس شبانه من شده است. بودجه‌ای که سازمان سینمایی به خانه سینما می دهد ناچیز است. ساختمان نیاز به تعمیر دارد و تورم باعث شده  بودجه‌ کفاف هزینه‌ها را ندهد. برای برنامه‌های اصلی باید پولی نداریم و این  موضوع بسیار نگران‌کننده است. حسم این است که  خانه سینما دچار روزمرگی شده است، چون تمام توان ما برای به دست آوردن منابع مالی صرف می‌شود
وی با ذکر این موضوع که به سازمان تامین اجتماعی بدهی زیادی داریم گفت: هفتصد میلیون بدهی به تامین اجتماعی  وجود دارد  که بسیار عجیب اس. این حجم از بدهی به دلیل جریمه هایی است که از طرف سازمان تامین اجتمتعی صورت گرفته است. من به استعفا هم فکر کرده بودم اما فعلا پشیمان شدم.
با سازمان سینمایی درباره ماهیت «خانه سینما» اختلاف‌نظر داریم

برومند درباره اختلاف نظر خانه سینما با سازمان سینمایی اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما در خانه سینما اختلاف‌نظر با سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است. ما با این سازمانو وزارتخانه  درباره ماهیت خانه سینما اختلاف نظر داریم خانه سینما یک صنف  است اما آنها می‌خواهند  موسسه فرهنگی باشیم.  وزارت ارشاد و سازمان سینمایی محدودیت قوانین دارند اما این مشکل  خانه سینما نیست و آنها باید مقررات خود را تغییر دهند. در کتاب قوانین ارشاد ذکر شده که قوانین باید اصلاح شود، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. باید این  تغییر انجام شود تا دچار اصطکاک نشویم و در کنار  یکدیگر به حوزه سینما و هنر خدمت کنیم. 

برومند در ادامه صحبت هایش از مشکلات بیمه ای سینماگران گفت و افزود:  بیمه در پیدا کردن شغل مشابه سینما گران  گفتند  سینماگران مانند صیادان  فصلی  جنوب هستند. از آقایان دولتی خواهش می‌کنم بدانند که تعریف شغلی ما مشکل دارد. سهم ما از درصدهای عوارض چیست؟ اگر به جای آن دو درصدحق فروش بلیت سینما، نیم درصد هم به خانه سینما بدهند مشکلات زیادی از سینماگران حل خواهد شد.

گزارش در حال تکمیل و بروزرسانی است...


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *