صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

کنعانی: ایران قائل به ضرورت خویشتنداری در موضوع سفارت جمهوری آذربایجان است/اقدام مذبوحانه دشمنان در اصفهان ناکام بود/پیام‌ها درباره مذاکرات هسته‎ای در سطوح مختلف تبادل می‌شود

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷:۴۸
کد خبر: ۴۶۲۴۹۳۳
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری هفتگی سالروز شهادت حضرت زینب کبری (س) را تسلیت گفت.

وی همچنین گفت: ایام الله دهه فجر را به ملت بزرگ ایران و به همه علاقمندان و دوستداران انقلاب اسلامی ایران و سالروز چهل و چهارمین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم.

اراده جدی برای دریافت مطالبات مالی از کره جنوبی وجود دارد

کنعانی در مورد مطالبات مالی ایران از کره جنوبی، گفت: جمهوری اسلامی ایران مطالبات مالی خود را در قالب دارایی‌های موجود در بانک‌های کره، مطالبات قطعی ملت ایران می‌داند و پیگیری و وصول آن را پیگیری می‌کند و تا زمان وصول تمام این دارایی‌های ملی این پیگیری را ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما اراده جدی برای دریافت این مطالبات را از طرق مقتضی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار کرد: دولت کره جنوبی تاکنون اراده لازم برای حل این مسئله را نشان نداده است؛ ما تلاش می‌کنیم هر چه بیشتر از این منابع برای برخی از مصارف مورد نیاز ایران برداشت کنیم؛ این که در این رابطه شکایت شود، به تصمیم دولت ایران بستگی دارد و از کانال‌های مقتضی اقدام خواهد شد؛ ما امیدواریم که تلاش‌های جاری به نتیجه درست منتهی شود و دولت کره جنوبی به تعهد و مسئولیت قانونی خود به طور جدی عمل کند.

وی افزود: در حالی که هنوز مشکل مطالبات ما از دولت کره جنوبی به قوت خود باقی است، اخیرا شاهد اظهارات غیردیپلماتیک رئیس جمهور این کشور بودیم؛ ما خواستار توضیح قانع کننده دولت کره جنوبی بودیم و توضیحات دولت کره جنوبی تا این مرحله قانع کننده نبوده است؛ چنانچه پاسخ روشن و قانع کننده ای دریافت نکنیم، این موضع را موضع رسمی دولت کره تلقی می‌کنیم که می‌تواند بر مناسبات دوجانبه تاثیر منفی بگذارد.

حادثه در سفارت جمهوری آذربایجان را محکوم و تحقیقات را آغاز کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حادثه اخیر در سفارت جمهوری آذربایجان در ایران، گفت: در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ تا همین ایام اخیر، توضیحات مبسوط را دادیم؛ حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان یک حادثه تلخ بود؛ ما در این رابطه ضمن محکوم کردن حادثه مذکور، تسلیت خود را به دولت و ملت این کشور در این حادثه تلخ ابلاغ و همدردی خود را اعلام کردیم.

کنعانی افزود: ایران براساس وظیفه خود در ابتدای حادثه بلافاصله ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد و ضارب دستگیر شد و مورد تحقیقات قرار گرفت؛ تحقیقات صورت گرفته تا این مقطع تماما نشان داد که این اقدام کاملا شخصی و خانوادگی بوده است؛ ضارب هم در این رابطه توضیحاتی داد.

وی افزود: در هر حال این نتیجه تحقیقات اولیه است و مراجع امنیتی و قضایی ما همچنان با دقت در حال بررسی این رخداد تلخ هستند؛ بلافاصله پس از این حادثه هم سخنگوی وزارت امور خارجه و هم وزیر امور خارجه با همتای جمهوری آذربایجانی خود گفت‌وگو و برای همکاری مشترک جهت یافتن ابعاد دقیق حادثه اعلام آمادگی کردند؛ رئیس جمهور نیز با همتای جمهوری آذربایجانی خود گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همه تلاش‌های لازم برای التیام ابعاد این حادثه تلخ از سوی ایران صورت گرفت و تلاش شد روابط دو کشور ازین حادثه متاثر نشود و طرفین بتوانند در فضایی دوستانه ابعاد مسئله را بررسی کنند؛ اما مقامات جمهوری آذربایجان در این رابطه تصمیم به تعلیق سفارت گرفتند و این اقدام را انجام دادند؛ ایران قائل به ضرورت خویشتنداری و ضرورت بررسی توام با طمانینه و پرهیز از شتابزدگی و پیش داوری برای قضاوت این رخداد است و همچنان بر این موضع تاکید دارد و همه وظایف خود را انجام داده و خواهد داد و این روند را تکمیل می‌کند.

پویایی دیپلماتیک در موضوع مذاکرات هسته ای به قوت خود باقیست

کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: پویایی دیپلماتیک درباره موضوع مذاکرات هسته ای همچنان به قوت خود باقی است؛ پیام‌ها در سطوح مختلف و کشورهای دوست و با طرف‌های مرتبط با توافق تبادل می‌شود؛ ایران هم هم همواره از این اقدامات استقبال کرده است.

تاکید ما در موضوع رابطه با عربستان بر مسیر دیپلماسی است

کنعانی در مورد مذاکرات ایران و عربستان، اظهار کرد: تاکید ما در ارتباط با عربستان بر مسیر دیپلماسی و تکمیل گام‌های برداشته برای اصلاح مسیر روابط و قرار دادن در ریل صحیح است؛ ما همچنان به این مسیر پایبند هستیم و این رویکرد اصولی ایران است و چنانچه تلاش توام با حسن نیت ادامه یابد، ما از اقدامات عراق در این رابطه استقبال می‌کنیم.

تغییر سفرا در حال انجام است

کنعانی در مورد موضوع تغییر سفرا، اظهار کرد: تغییر سفرا در دستگاه دیپلماسی مسیر شناخته شده اداری خود را دارد و در ارتباط با تعدادی از سفارتخانه‌ها، این اقدامات در حال انجام است.

وی افزود: برخی‌ها در شرف اعزام و برخی‌ها منتظر تکمیل روند اداری هستند؛ این روند چرخه تغییر مدیریتی در سفارتخانه‌ها انجام شده و صورت خواهد گرفت.

مشورت‌های دوجانبه و چند جانبه در چارچوب مکانیزم آستانه همواره با شرکای این روند وجود دارد

کنعانی در مورد مذاکرات پیرامون موضوع سوریه، گفت: مشورت‌های دوجانبه و چند جانبه در چارچوب مکانیزم آستانه همواره با شرکای این روند وجود دارد و نشست مشترک با مقامات دولت روسیه اخیرا در مسکو برگزار شده است؛ این بخشی از روند دیپلماسی است که در ارتباط با سوریه انجام شده یا می‌شود.

وی افزود: درباره سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو هم این سفر هم در آستانه انجام است و در چارچوب دبیران شورای عالی امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان انجام خواهد شد.

سفر رئیس جمهور به چین در حال برنامه ریزی است

کنعانی در مورد سفر آیت الله رئیسی به چین، اظهار کرد: سفر رئیس جمهور به پکن در حال برنامه ریزی است و در زمان مناسب انجام خواهد شد.

اقدام مذبوحانه دشمنان ایران با تدابیر دفاعی محکم دفع شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در حادثه اخیر در اصفهان، گفت: اقدام مذبوحانه و زبونانه‎ای که توسط دشمنان ایران انجام شد، با تدابیر دفاعی محکم ایران منتهی به نتیجه مطلوب برای حمله کنندگان نشد و عملا حمله انجام شده حمله ناکامی بود.

وی افزود: ایران همواره در معرض این اقدامات دشمنانه بوده و گاه و بیگاه درباره تاسیسات حساس ایران قبلا هم چنین اقداماتی صورت گرفته است که نشان دهنده عجز دشمنان ایران در پیشگیری از پیشرفت در حوزه‌های مختلف است و چنین اقداماتی تاثیری در عزم و اراده ملت و کشور ایران نخواهد داشت.

رویکرد ایران توسعه مناسبات با کشورها براساس اصل احترام متقابل است

کنعانی در مورد روابط خارجی ایران، گفت: اصل و رویکرد مبنایی ایران توسعه مناسبات با کشورهایی است که به احترام متقابل پایبند هستند؛ موضع ایران عبور ازین حادثه در جهت رفع سوءتفاهمات است و اصل بر همکاری قرار دارد.

همکاری دوجانبه و منظم ایران و آژانس برقرار است

کنعانی درباره سفر احتمالی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، اظهار کرد: ارتباط ایران و آژانس در چارچوب همکاری‌های دوجانبه و منظم همواره برقرار بوده است.

وی افزود: گفت‌وگوهای کارشناسی در این زمینه انجام شده است و با تکمیل روند آماده سازی‌ها امکان چنین سفری در آینده متصور است و زمینه سازی فنی آن انجام می‌شود؛ ایران همواره همکاری نزدیک با آژانس داشته و در چارچوب فنی همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها با اوکراین مشکلی نداریم

کنعانی در مورد دور جدید گفت‌وگوها با اوکراین، تصریح کرد: دور نخست این مذاکرات با میزبانی دولت عمان میان هیئت‌های اوکراین و ایران انجام شد؛ ما برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها مشکل خاصی نداریم.

دریافت همه حق آبه ایران مطالبه اصلی ماست

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حق آبه ایران، گفت: در نتیجه تلاش‌هایی که در مقاطعی انجام شد و هیئت‌هایی که به افغانستان سفر کردند، بخشی از حق آبه ایران دریافت شد، اما تمام حق آبه ایران نبود؛ این جزو مطالبات ایران است و از طریق گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی این موضوع دنبال خواهد شد.

اوکراین خود را قربانی سیاست توسعه طلبانه ناتو نکند

کنعانی با اشاره به رویکرد نفاق آمیز و سیاست دوگانه آمریکا از جمله در موضوع اوکراین گفت: رقم‌هایی که از میزان کمک‌های نظامی دولت آمریکا و علاوه بر آن فروش سلاحی که به اروپا انجام می‌دهد، عدد و رقم‌های بسیار سنگینی است که اگر اندکی از این رقم‌ها صرف صلح سازی در اوکراین می‌شد، شاهد این حجم خرابی در اوکراین نبودیم.

وی تاکید کرد: موضع ما درباره اوکراین روشن است؛ سیاست ما عدم حمایت از جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراین با اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی منافع خود را قربانی سیاست توسعه طلبانه ناتو نکنند؛ امیدواریم با سیاست دو کشور شاهد شکل گیری مذاکرات صلح در این کشور باشیم.

امیدواریم مناقشه نظامی اوکراین با رویکرد سیاسی تمام شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رابطه با اوکراین، گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران علاقمند به داشتن روابط سازنده با همه کشورها از جمله اوکراین هستیم؛ ما شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و امیدواریم مناقشه نظامی این کشور با رویکرد سیاسی تمام شود و طرفین نزاع از طریق گفت‌وگو موضوع را حل و فصل کنند.

وی افزود: همچنین امیدواریم کشورهایی که میلیاردها دلار سلاح را به اوکراین گسیل می‌کنند، رویکرد غیر سازنده را کنار گذاشته و به دو طرف برای صلح کمک کنند.

کنعانی تاکید کرد: ما هرگونه ادعای مربوط به ارسال سلاح از جمله پهپاد توسط ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کنیم.

مراتب همدردی خود را با ترکیه و سوریه اعلام می‌کنیم

کنعانی درباره زمین لرزه در ترکیه و سوریه گفت: زمین لرزه خسارت بار در ترکیه و همچنین در سوریه را به دولت و ملت ترکیه و سوریه تسلیت عرض کرده و مراتب همدردی عمیق ایران را با دو کشور ترکیه و سوریه اعلام می‌کنیم.

ایران از هرگونه رویکرد سیاسی میان سوریه و ترکیه استقبال می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: ایران از هرگونه رویکرد سیاسی برای نزدیکی سوریه و ترکیه استقبال می‌کند؛ ایران تلاش‌های سیاسی لازم را قبلا انجام داده و گفت‌وگوهای خوبی هم در دمشق و آنکارا در چارچوب سفر وزیر امور خارجه در مسیر تکمیل تلاش‌ها برای تقویت گفت‌وگوهای منطقه ای برای کمک به تثبیت صلح و ثبات در سوریه انجام شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *