صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

تلاش برای حفظ قنات‌های کشور/میراث به جای مانده‌ای که خاطره می‌شود+تصاویر

۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۵۰۴۶۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
قنات‌ها به عنوان یکی از راه‌های دسترسی به منابع آب‌های زیرزمینی به حساب می آیند که در گذشته بیشترین سهم را در تامین آب به ویژه در مناطق گرمسیر بر عهده داشتند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، قنات‌ها راه‌های آبی یا کانال‌هایی هستند که در زیر زمین کنده شده، تا آب را به سطح زمین هدایت کنند.این کانال‌ها در عمق زمین برای ارتباط دادن یک چشمه زیرزمینی به‌منظور هدایت آب و مدیریت آن برای کشاورزی و سایر مصارف به کار گرفته می‌شوند.
 
در ایران قنات‌ها سبقه تاریخی طولانی دارند، به همین خاطر تعداد متعددی از آن در شهرهای مختلف ساخته و مورد استفاده قرار گرفته و بیشترین سهم را در تامین آب بر عهده داشتند.

قنات قصبه گناباد، قنات بلده فردوس، قنات باغ زارچ یزد، گوهرریز جوپار کرمان، قنات مزدآباد اصفهان تعدادی از قدیمی‌ترین، عمیق‌ترین و پرآب‌ترین قنات‌های کشور هستند که به ثبت رسیده اند که در میان آن‌ها قنات بلده فردوس به‌ عنوان مهندسی‌سازترین قنات، در فهرست یونسکو ثبت شده است.
 
متاسفانه با گذشت زمان و برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و خالی شدن آبخوان‌ها شاهد مرگ خاموش قنات‌ها هستیم تا جایی که برای حفظ این آثار تاریخی باید چاه‌های غیرمجاز اطراف آنها مسدود و یا میزان برداشت از چاه‌های مجاز مدیریت شود.

به همین خاطر در استان گلستان در راستای استفاده از منابع آبی در گذشته بیش از ۶۰۰ قنات وجود داشت که امروزه به خاطر برداشت‌های غیرمجاز و عدم اصلاح الگوی مصرف، تعداد آن‌ها به کمتر از ۱۵۰ قنات فعال رسیده است.

حفر و جانشینی چاه‌های عمیق مجاز و غیرمجاز در سطح استان گلستان به علت سطح بالای آب، حفاری ساده و دسترسی آسانی به منابع زیر زمینی برای مصرف کنندگان صنعتی و کشاورزان، سطح عمق آب‌های زیر زمینی را بسیار پایین برده است به طوری که بسیاری از قنات‌ها خشک یا تخریب شده اند.

چند سالی است که سازمان جهاد کشاورزی برای احیا و مرمت این کانال‌ها از مغنی‌های باتجربه و کارآمد یاری گرفته است تا این سرمایه‌های ملی برای نسل‌های آینده به یادگار بمانند.
 
 
 
 
 
برای دیدن سایر عکس‌ بر روی لینک کلیک کنید.
 

برچسب ها: قنات آب بیلان آب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *