صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

امیرعبداللهیان در دیدار با پاشینیان: ایران با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و تغییر در مرزهای منطقه مخالف است

۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷:۳۱
کد خبر: ۴۴۸۳۸۶۱
وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود با مقام‌های ارمنستانی با نخست وزیر و رئیس مجلس این کشور دیدار کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، روز شنبه با «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر و رئیس مجلس ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار با «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر جمهوری ارمنستان آخرین تحولات روابط دوجانبه و شرایط منطقه را مورد گفت‎وگو و تبادل نظر قرار داد.

وی در این دیدار اهمیت توسعه روابط با همسایگان از جمله ارمنستان در سیاست خارجی دولت، حمایت جمهوری اسلامی ایران از برقراری صلح دائم بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و حل و فصل اختلافات مرزی و تثبیت مرزها و همچنین تمامیت ارضی کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و بر ضرورت تقویت همکاری های اقتصادی و فرهنگی درون منطقه ای به منظور تقویت همسایگی تصریح کرد.

وزیر امور خارجه همچنین افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان را در جهت توسعه روابط دو کشور به ویژه تجارت و حمل و نقل و ترانزیت دانست و از افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز استقبال کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به میزان هفتصد میلیون دلاری مبادلات تجاری دو کشور و وجود ظرفیت در حوزه های تجاری،انرژی،کشاورزی و تهاتر برق و گاز، اظهار کرد: در مرحله اول می‏‎بایست این میزان را به یک میلیارد دلار افزایش داد و تلاش کرد تا در گام بعدی این میزان، تا سه میلیارد دلار افزایش داشته باشد.

وی، ضمن تاکید بر لزوم حفظ و توسعه کریدور شمال_جنوب از مسیر ارمنستان افزود، جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و تغییر در مرزهای منطقه مخالف است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین، با بیان مخالفت خود با حضور نیروهای بیگانه در منطقه ، بر لزوم به کارگیری و استفاده از فرصت های درون منطقه از جمله ساز و کار 3+3 اشاره کرد و افزود: مشکلات منطقه می بایست توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

«نیکول پاشینیان»، نخست وزیر جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه و کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز، آمادگی توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار داد.

«پاشینیان»، همچنین با تایید مواضع منطقی کشورمان در گفتگو ها برای بازگشت همه طرف ها به برجام، افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان را تبریک گفت و راه اندازی آن را نشانگر اراده دو کشور در توسعه روابط و همکاریهای دو جانبه دانست.

وی از آمادگی جمهوری ارمنستان برای گشایش سرکنسولگری این کشور در تبریز نیز خبر داد و تاکید کرد دو ملت ایران و ارمنستان به دلیل داشتن فرهنگ مشترک، توریسم و گردشگری را بطور فزاینده افزایش داده اند.

همچنین وزیر امور خارجه در دیدار با «آلن سیمونیان»، رئیس مجلس ملی ارمنستان در خصوص راه‌های گسترش مناسبات فی‌مابین در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی با محوریت مجالس و گروه‌های دوستی پار‌لمانی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه در این دیدار به اولویت همکاری با همسایگان در رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان را همچون دیگر همسایگان کشورمان واجد اهمیت دانست و مورد تاکید قرار داد.

«امیرعبداللهیان» همچنین گشایش سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در «قاپان» ارمنستان را در چارچوب نگاه کشورمان به توسعه همکاری‌ها با ارمنستان و تاکید بر همکاری‌های بیشتر خصوصا در حوزه حمل ونقل و ترانزیت و به ویژه در مسیر کریدور شمال جنوب دانست و آمادگی متقابل کشورمان برای گشایش سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به حجم تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور، بر ضرورت افزایش آن متناسب با ظرفیت‌های دو طرف تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران با توجه به توانمندی‌ها در حوزه‌های انرژی، حمل ونقل و خدمات فنی-مهندسی را برای ایفای نقش موثر در این زمینه اعلام کرد.

«امیرعبداللهیان» همچنین با ابلاغ سلام «محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای ارمنی وی، با اشاره به سوابق همکاری‌های دو کشور در حوزه روابط و دیپلماسی پارلمانی اهمیت آن در توسعه همکاری‌های دو کشور بر اهمیت تعمیق همکاری‌های پارلمانی علاوه بر سطح دیپلماسی روسای مجالس دو کشور و گروه‌های دوستی پارلمانی به سطح کمیته‌های تخصصی در حوزه روابط بین مجالس برای شناسایی راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور در تمامی حوزه‌ها و همچنین رفع موانع ارتقای همکاری‌ها تاکید کرد.

«آلن سیمونیان»، رئیس مجلس ملی ارمنستان نیز در این دیدار با تبریک گشایش سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در «قاپان»، از تلاش و حمایت مجلس ملی ارمنستان برای اقدام متقابل در افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز خبر داد و از مواضع اصولی کشورمان در خصوص تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان قدر دانی کرد.

در این دیدار «روبرت بیگلریان» و «آرا شاوردیان» نمایندگان ارامنه کشورمان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار رسمی و دوجانبه به دعوت «آرارات میرزویان»، وزیر امور خارجه ارمنستان به این کشور سفر کرده، در دو دور دیدار و گفت‌وگو با همتای ارمنی خود، مهم‌ترین موضوعات مربوط به روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین تحولات مهم منطقه را مورد گفت‌‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *