صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

سیگنال مثبت عربستان به ایران/ شاید سران سعودی به این نتیجه رسیده باشند که نمی‌توانند با ایران مقابله کنند/ بسیاری از علمای مذهبی سعودی هم اکنون در زندان هستند

۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۵۸
کد خبر: ۴۴۷۶۶۹
دسته بندی‌: سیاست
سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن گفت: شاید سران سعودی بعد از کلیه پرونده‌هایی که علیه ایران باز کرده و یا در مداخلات زیادی که در یمن، سوریه، عراق و لبنان آغاز کرده‌اند، به این نتیجه رسیده باشند که نمی توانند با ایران مقابله کنند و هم اکنون در یک حالت واقع گرایی قرار گرفته و سیگنال‌های مثبتی می‌فرستند.
احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به انجام اصلاحات در عربستان و از سوی دیگر بازداشت ده‌ها فعال حقوقی در این کشور اظهار داشت: جامعه سعودی، مدت‌هاست دچار پارادوکس داخلی و اجتماعی شده و در نتیجه دارای التهابات اجتماعی و سیاسی است که به نظر می‌رسد این التهابات، تا مدت‌ها  ادامه خواهد داشت.

تقابل سنت و مدرنیته در لایه‌های اجتماعی عربستان به‌شدت به‌چشم می‌خورد
وی با بیان اینکه تقابل سنت و مدرنیته در لایه‌های اجتماعی عربستان به شدت به‌چشم می‌خورد، افزود: از یک سو کسانی که ریشه‌های دیرینه‌ای در تاریخ مذهبی عربستان حداقل از یک قرن اخیر به این طرف دارند در پوشش سلفی و  وهابی، سالیان درازی است که آموزش و اجرای مصادیق مذهبی و دینی مردم را بر عهده دارند.

سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن تاکید کرد: از طرف دیگر جوانانی که از نسل جدید هستند و بیشتر آنها در غرب تحصیل کرده‌اند و یا اقشاری که متمایل به ارزش‌های غربی هستند در جامعه سعودی در حال رشد و نمو هستند؛ لذا این دو طیف به شدت درگیر تقابل با هم هستند.

وی افزود: محمد بن سلمان برای اینکه  در حکومت خود نوآوری ایجاد کند و هم اینکه بتواند خود را به نحوی طرفدار مدرنیته نشان دهد و  توجه کشور‌های بزرگ و قدرتمند مانند آمریکا را جلب کند، تغییرات رفرمیستی و ظاهری را در دستور کار خود قرار داده است. در صورتی که آن دو چالش در جامعه سعودی کار خود را انجام می‌دهند.

دستمالچیان خاطر نشان کرد: محمد بن سلمان به‌صورت دستوری، به انجام  اصلاحات اجتماعی پرداخت؛ با توجه به اینکه عربستان، یک جامعه کاملا تعصب گراست، مشخص است که تضاد بین طبقات مختلف مردمی تشدید می‌شود و جامعه سعودی دچار التهابات شدید می‌شود. به عنوان مثال نیز می توان از آن راننده زنی که توسط شوهرش درعربستان سعودی کشته شد تا سایر التهاباتی که هر روز از گوشه و کنار این کشور شنیده می‌شود، نام برد. 

بسیاری از علمای مذهبی سعودی هم اکنون در زندان هستند
سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن تاکید کرد: محمد بن سلمان در راستای انجام اصلاحات ظاهری خود، به اصطلاح می‌خواست آزادی بیان بدهد لذا بسیاری از روشنفکران در این فضا شروع به انتقاد از وضعیت موجود کردند که با توجه به استبدادی بودن حکومت آل سعود، نتوانست این نظرات را تحمل کند و اخیرا یک خانم آزاد اندیش را در منطقه شرقیه کشتند. از آن طرف هم چون آل شیخ، علمای وهابی و سنتی سالیان درازی فرماندهی مذهبی و فکری جامعه سعودی را به عهده داشتند در مخالفت با اقدامات بن سلمان، زبان از کام کشیدند و بسیاری از علمای مذهبی سعودی هم اکنون در زندان هستند.

عربستان است که برای داشتن روابط دوستانه با ایران مانع تراشی می‌کند
دستمالچیان با اشاره به آینده روابط ایران و عربستان، با توجه به اصلاحات کنونی در این کشور گفت: این عربستان سعودی است که برای داشتن روابط دوستانه و برادرانه با ایران مانع تراشی می‌کند. آنها در یک خیال خام دست خود را در دست آمریکا و رژیم صهیونیستی گذاشته‌اند تا علیه ایران هجمه بین المللی ایجاد کرده و به زعم باطل خود ایران را تضعیف کنند.
 
 سران سعودی با این واقعیت روبرو شده‌اند که ایران، کشوری قدرتمند و مستقل است
وی اضافه کرد: سران سعودی با این واقعیت روبرو شده‌اند که ایران، کشوری قدرتمند و مستقل است. لذا به دور از هر گونه وابستگی به قدرت‌های بین المللی به راه خود ادامه می‌دهد.

سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن یادآور شد: شاید سران سعودی بعد از کلیه پرونده‌هایی که علیه ایران باز کرده و یا در مداخلات زیادی که در یمن، سوریه، عراق و لبنان آغاز کرده‌اند، به این نتیجه رسیده باشند که نمی توانند با ایران مقابله کنند و هم اکنون در یک حالت واقع گرایی قرار گرفته و سیگنال‌های مثبتی می‌فرستند.

ایران هیچ گاه مانعی برقراری ارتباط برادرانه با همسایه‌های خویش از جمله عربستان نداشته است
وی افزود: به هر حال ایران هیچ گاه مانعی جهت برقراری ارتباط مناسب و برادرانه با همسایه‌های خویش از جمله عربستان سعودی نداشته است؛ این درحالی است که عربستان مانع تراشی می‌کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *