صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

نشنال: فصلی جدید در روابط امارات و ایران آغاز شده است

۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴:۵۷
کد خبر: ۴۴۱۳۱۷۱
دسته بندی‌: بین الملل- جهان ، عمومی
نشنال نوشت بازگرداندن سفیر امارات به ایران مطمئناً فصل جدیدی را در روابط دو کشور باز خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - پایگاه «نشنال» در مطلبی نوشت «ابوظبی شش سال پس از کاهش سطح روابط با ایران، تصمیم به احیای کامل روابط دیپلماتیک با تهران گرفته است؛ سیف الزعابی، سفیر امارات به تهران بازخواهد گشت.»

نگارنده می‎نویسد «اساساً این اقدام امارات نقطه اوج نزدیک به چهار سال گفت‌وگوهای مداوم و جدی در سطوح مختلف بین ابوظبی و تهران است، از جمله پنج تماس تلفنی بین «شیخ عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات و «حسین امیرعبداللهیان»، همتای ایرانی وی در یک سال گذشته.»

وی می‎افزاید «هدف اصلی این گفت‌وگوها تلاش برای تنش‌زدایی بین دو کشور و کاهش تنش‌های منطقه‌ای بود و هنوز در جریان است؛ بنابراین، این تصمیم بیشتر مبتنی بر امارات است، نه آمریکا محور؛ این موضوع ارتباط چندانی با پیشرفت یا عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ندارد.»

به نوشته «نشنال»، امارات در سال 2016 پس از اینکه برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط خود را با تهران قطع کردند تصمیم گرفت حضور دیپلماتیک خود را در تهران فقط کاهش دهد و به طور کامل روابط را قطع نکند.  

از آن زمان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان وارد تعامل با تهران، به ‌ویژه دولت جدید ایران، شدند.

در گفت‌وگو بین ابوظبی و تهران موضوعات زیادی، اعم از دوجانبه و چندجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

اکنون گفت‌وگو با ایران شامل تمام شش کشور خلیج فارس می‌شود؛ در سراسر شورای همکاری خلیج فارس اجماع برای دستیابی به تعامل با ایران وجود دارد.

بهتر است که این کشورها با رئیس جمهور ایران در تماس باشند؛ یکی از راه‌های مورد انتظار، ادامه گفت‌وگو و یافتن زمینه‌های مشترک برای روابط حسن همجواری است.

با کنار گذاشتن موضوع سیاست، روابط امارات و ایران بسیار متنوع است؛ این روابط عمیق و چند وجهی هستند؛ یکی از این زمینه‌ها تجارت بین دو کشور بوده است که بیش از یک قرن قدمت دارد؛ در واقع، ایران در میان شرکای مهم تجاری امارات است.

حتی در زمان بدترین تنش‌های سیاسی، تجارت میان دو کشور بدون وقفه ادامه داشته است.

انتظار می‌رود احیای روابط دیپلماتیک امارات و ایران و همچنین امضای احتمالی توافق هسته‌ای، کاهش تنش‌های منطقه‌ای و البته موفقیت در گفت‌وگوهای جاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران، همگی باعث افزایش حجم مبادلات تجاری به حدود 20 میلیارد دلار بین دو کشور شود.

نگارنده در پایان نوشت «بازگرداندن سفیر امارات به ایران مطمئناً فصل جدیدی را در روابط دو کشور باز خواهد کرد و نشانه آن است که دو کشور در حال بازگشت به تجارت معمول هستند.»

انتهای پیام/


برچسب ها: ایران امارات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *