صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

پیمان پولی با دیگر کشور‌ها چه سودی دارد؟

۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷:۱۶
کد خبر: ۴۳۷۶۶۲
خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها موجب شد تا پی ببریم، پیمان پولی دو جانبه تاثیر مثبتی در چرخه اقتصادی کشور دارد.

به گزارش گروه فضای مجازی  خروج آمریکا از برجام و تشدید فشار‌ها علیه ایران و منع کشور‌ها از داشتن روابط تجاری و بانکی با ایران بار دیگر ثابت کرد که مسئولان اقتصادی باید بیش از بیش به فکر داشتن روابطی دو یا چندجانبه با همسایگان در زمینه‌های بانکی و تجاری باشند. البته از مدت‌ها قبل نیز این ضرورت محرز بود به‌ویژه اینکه بدعهدی‌های مستمر آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر و قبل خروج از توافق چنین شرایطی را قابل پیش‌بینی کرده بود.

ازاین‌رو اقداماتی نیز از سوی مسئولان اقتصادی به‌ویژه بانک مرکزی در ارتباط با همسایگان و روابط دوجانبه با آنان صورت گرفته است، اما اغلب در سطح جلسات و امضای تفاهم‌نامه باقی مانده است. یکی از این همسایگان کشور روسیه است که زمینه‌های مناسب تجاری بین دو کشور نیاز به سازوکار بانکی مناسب و دوجانبه را بین ایران و روسیه نشان می‌دهد به‌طوری‌که رهبر انقلاب نیز در دیدار خود با رئیس‌جمهور روسیه به این امر تأکید کردند و روابط دوجانبه به‌ویژه برقراری پیمان پولی بین ایران و روسیه را جهت قطع وابستگی به دلار اقدامی لازم خواندند.

پیمان پولی دوجانبه تفاهمی بین دو کشور جهت استفاده از ارز ملی در رابطه تجاری و واردات و صادرات بین دو کشور است. این اتفاق باهدف قطع نیاز از ارز ثالث مثل دلار و یورو انجام می‌شود. به‌طوری‌که بانک‌هایی در دو کشور، به عنوان عامل تجاری جهت برقراری این رابطه معرفی می‌شوند و هر کشور حسابی ارزی در بانک عامل در کشور مقابل دارا می‌باشد و این بانک‌های عامل تأمین پول تجار دو کشور را از ارز ملی آن دو کشور انجام می‌دهند و در پایان دوره قرارداد نیز حساب باقی‌مانده با صادرات و واردات کالا یا با پشتوانه باارزش و قابل‌انتقال مثل طلا تسویه می‌شود.

منبع: مهر

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *