صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

اجلاسیه خبرگان؛ ١٣ تا ١٥ شهریور/ تشکیل ۱۱ جلسه هیئت اندیشه‌ورز/ مشکل ضعف کار رسانه‌ای داریم/ مسئولان مشکلاتشان را در جلسات خصوصی حل کنند/ مشکلات مردم را درک می‌کنیم

۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۳۲۹۰۲
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اجلاسیه آتى مجلس خبرگان روزهاى ١٣ تا ١٥ شهریور برگزار می‌شود گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان در دست بررسى است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، آیت‌الله سید احمد خاتمی امروز دوشنبه در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به گزارش فعالیت‌های هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان در دوره پنجم اظهار کرد: نگاه برخی این است که مجلس خبرگان رهبری فقط در سال دو اجلاس برگزار می‌کند. در صورتیکه چنین نیست و جلسات خبرگان در طول سال برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس ماده ۲۱ آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان در پایان هر دو سال برای انتخاب مجدد اعضای هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان را‌ی‌گیری به عمل می‌آید، بنابراین در طول ۸ سال یک دوره مجلس خبرگان، ۴ مرتبه انتخابات در درون این مجلس برگزار می‌شود.

آیت‌الله خاتمی بیان داشت: انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان در دوره پنجم در جریان اجلاسیه اسفند گذشته برگزار شد، اما از آن جهت که فرصت نبود انتخابات کمیسیون‌های مجلس خبرگان را در شهریور ماه برگزار می‌کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس خبرگان در دوره پنجم تاکنون بیست جلسه برگزار کرده است گفت: یک جلسه مشترک میان اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان و کمیسیون‌های این مجلس وجود دارد که تاکنون سه جلسه آن برگزار شده است و چهارمین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های خبرگان در تاریخ چهارم مرداد ماه در تهران برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان در دوره پنجم تاکنون دوازده جلسه برگزار کرده است، اظهار داشت: همچنین کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی نیز یازده جلسه و کمیسیون آیین‌نامه مجلس خبرگان هم تاکنون سیزده جلسه برگزار کرده است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به در دستور کار بودن طرحی در مجلس خبرگان جهت اصلاح قانون انتخابات این مجلس گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان در دستور کار کمیسیون آیین‌نامه این مجلس قرار دارد و در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس خبرگان برخی از خلا‌های موجود در قانون انتخابات خبرگان برطرف می‌شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: در آیین‌نامه فعلی مجلس خبرگان برای داوطلبین کاندیداتوری این مجلس شرط مدرک تحصیلی وجود ندارد. اما در طرح جدید که در دستور کار است برای این منظور یک میزان تعیین شده و مقرر شده که داوطلبین کاندیداتوری در مجلس خبرگان باید دارای مدرک سطح ۴ حوزه باشند که بالاترین سطح حوزه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: البته این امر بدان معنا نیست که دیگر از داوطلبان کاندیداتوری مجلس خبرگان امتحان گرفته نمی‌شود بلکه برگزاری امتحان جهت آگاهی از سطح بینش و دانش فقهی داوطلبان و همچنین تایید شورای نگهبان نسبت به آن‌ها سر جای خودش باقی است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: در طرح جدید در خصوص تغییر قانون انتخابات مجلس خبرگان شرط سنی داوطلبان از حیث کارایی آن‌ها در نظر گرفته شده است، اما زمان سنی مشخصی در این رابطه تعیین نشده است؛ همچنین در این طرح پیش‌بینی شده که حداقل سن داوطلب کاندیداتوری مجلس خبرگان باید چه میزان باشد.

وی تاکید کرد: از آن جهت که مجلس خبرگان مسئولیت خطیر تعیین رهبری را بر عهده دارد باید ترکیب اعضای آن به‌گونه‌ای باشد که در جامعه زمینه پذیرش داشته باشد.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان با برگزاری ۴۱ جلسه فعال‌ترین کمیسیون این مجلس در دوره پنجم بوده است گفت: در جریان جلسات کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان کارگروه‌های سیاسی و اجتماعی تشکیل شده‌اند که در جلسات این کارگروه‌ها مسئولین بالای تشکیلات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور حضور می‌یابند و به ارائه توضیحات پیرامون حوزه کاری خود می‌پردازند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: در کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان در دوره پنجم تاکنون بیش از صد جزوه با محوریت موضوعات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی تدوین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه مجلس خبرگان در دوره پنجم تاکنون دوازده جلسه تشکیل داده است به موضوع هیئت اندیشه‌ورز در مجلس خبرگان اشاره کرد و اظهار داشت: پس از بیانات راهگشای مقام معظم رهبری در تاریخ سی‌ام شهریور ۹۶ مبنی بر ضرورت تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در مجلس خبرگان جهت ارزیابی کلان از تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب، با اهتمام آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان هیئت مقدماتی اندیشه‌ورز تشکیل شد و در آنجا چنین تصمیم‌گیری شد که اعضای هیئت اندیشه‌ورز در صحن علنی خبرگان تعیین شوند و بر مبنای آن یک طرح دو فوریتی به تصویب رسید.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه تاکنون ۱۱ جلسه هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان تشکیل شده است گفت: در این ۱۱ جلسه موضوعات دارای اولویت مشخص شدند که این اولویت‌ها عبارتند از: موضوعات مرتبط با دین و فرهنگ؛ موضوعات مرتبط با علم و فناوری؛ موضوعات حقوقی قضایی؛ موضوعات اقتصادی و موضوعات سیاسی و اجتماعی.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان بیان داشت: در هیئت اندیشه‌ورز خبرگان علاوه بر اعضای مجلس خبرگان جمعی از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی نیز نسبت به ارزیابی کلان حرکت صحیح نظام در مسیر تحقق اهداف انقلاب بحث و بررسی می‌کنند.

وی تصریح کرد: مصوبات هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان پس از تدوین و ارائه به محضر مقام معظم رهبری در صورت صلاحدید معظم‌له رسانه‌ای می‌شوند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه نشست خبری امروز خود با اشاره به زمان اجلاسیه شهریورماه مجلس خبرگان گفت: اجلاسیه آتی مجلس خبرگان در روز‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهریور ماه در تهران محل دائمی تشکیل جلسات مجلس خبرگان برگزار خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به مواضع مجلس خبرگان در قبال موضوعات روز اظهار کرد: دشمنان در مواضع خود آشکارا اعلام کردند که هدفشان براندازی نظام است، اما ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که با وجود رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی و با مردمی که ما داریم هدف آن‌ها محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به مباحث مرتبط با مشکلات اقتصادی مردم گفت: اعضای مجلس خبرگان به‌عنوان نمایندگان مردم مشکلات آن‌ها را با تمام وجود درک می‌کنند و ما از مسئولان می‌خواهیم قدر نجابت مردم را بدانند و برای حل مشکلات مردم از تمام توانشان مایه بگذارند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد ناامیدی دربین مردم است گفت: در شرایط کنونی مسئولان کشور باید وحدت خودرا حفظ کنند و به‌صورت تریبونی با هم صحبت نکنند و مشکلاتشان را در جلسات خصوصی حل کنند و به مردم نکشانند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان تاکید کرد: اشرافی‌گری برای کشور سم است و از سوی هیچ کس نباید رفتار مبتنی بر اشرافی‌گری سر بزند البته نباید همه مسئولان را اشرافی دانست و باید مسئولان خدوم و ساده‌زیست و همراه با مردم را هم ببینیم.

وی با اشاره به موضوع مهم خودباوری بیان داشت: جوانان ما در مسابقات جام جهانی با خودباوری‌ای که داشتند خوش درخشیدند و مقام معظم رهبری و مردم از آن‌ها تجلیل کردند؛ این خودباوری چنانچه در عرصه‌هیا سیاسی و اقتصادی و فرهنگی هم مشاهده شود به مثابه نعمتی برای حل مشکلات خواهد بود.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه حلال مشکلات کشور در شرایط کنونی مدیریت جهادی و خستگی‌ناپذیر است اظهار داشت: ما از هر سخنی که ناظر بر دعوت به وحدت و مقاومت باشد استقبال می‌کنیم البته باید توجه داشت که محور وحدت، ولایت فقیه است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما مجلس خبرگان به لحاظ رسانه‌ای نیاز به تقویت بیشتر ندارد؟ گفت: به صراحت می‌گویم که مشکل ضعف کار رسانه‌ای در مورد مجلس خبرگان وجود دارد؛ برای این منظور ما در هیئت رئیسه این مجلس تهیه برنامه‌های هفتگی و ماهانه برای معرفی مجلس خبرگان در رسانه را تصویب کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: درست است که جلسات مجلس خبرگان غیرعلنی است، اما بسیاری از نطق‌های قبل از دستور اجلاسیه‌های این مجلس و بسیاری از مصوبات آن قابل انتشار است و آیین‌نامه خبرگان نیز این اجازه را به هیئت رئیسه داده است که هر بخش از مصوبات و نطق‌ها را که بخواهد می‌تواند رسانه‌ای کند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا استقبال جوانان از فریضه نماز جمعه کاهش یافته است گفت: من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان به این سوال پاسخ نمی‌گویم، اما به‌عنوان یکی از امامان جمعه تهران در این زمینه اعتقاد دارم که باید واقع‌بینانه موضوعات را تحلیل کرد و تصریح کرد که کاهش اقبال جوانان نسبت به فریضه نماز جمعه یک امر کلی نیست البته این موضوع نیز راهکار‌هایی دارد از جمله استفاده از ظرفیت جوانان در ستاد‌های نمازجمعه و همچنین توجه به موضوعات گرمایشی و سرمایش در محل برگزاری نماز‌های جمعه و کوتاه بودن خطبه‌های این نماز.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان تاکید کرد: کسانی که نماز جمعه را زیر سوال می‌برند اشتباه می‌کنند چرا که این نهاد در طول چهل سال اخیر همواره نقش ایجاد بسیج مردمی را در بحران‌های مختلف از جمله در زمان وقوع زلزله‌ها بر عهده داشته است و در شرایط کنونی نیز تریبون‌های نماز جمعه، بصیرت‌افزایی می‌کند؛ بنابراین کسانی خود را رویاروی نماز جمعه نبینند؛ من نمی‌گویم نقد نکنند چرا که نقد مقدمه کمال است، اما برکات نماز جمعه را نیز ببینند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *