صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

آزادی ۲۸ مددجو جرائم غیرعمد نیازمند کمک ۷۵۰ میلیون تومانی خیران

۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۲۷۳۱۴
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس دادگستری شهرستان بم گفت: آزادی ۲۸ مددجوی جرائم غیرعمد شرق نیازمند کمک ۷۵۰ میلیون تومان خیران است.

مصطفی عارف کیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی در آئین جشن گلریزان شرق استان کرمان اظهار داشت: زندان جای مجرمان و مخلین نظم و امنیت است و افرادی که مرتکب جرائم غیرعمد شدند نباید در زندان‌ها باشند که اینجا کمک خیران بسیار ارزشمند و ضروری است.

این مقام قضائی با بیان اینکه تا کنون ۵ جشن گلریزان طی سنوات گذشته در شهرستان بم برگزار شده است و از این طریق ۱۷۵ نفر با پرداخت بالغ بر یک میلیارد تومان از زندان بم آزاد شده اند، تصریح کرد: در جشن گلریزان سال قبل از ۲۶ محکوم مالی که داشتیم ۱۸نفر آن‌ها آزاد شدند.
رئیس دادگستری شهرستان بم گفت:جشن گلریزان با هدف جمع آوری کمک‌های نقدی مردم عزیز علی الخصوص خیرین و نیکوکاران جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد از قبیل:: تصادفات رانندگی حوادث کار و کارگری و محکومین مالی مانند مهریه و نفقه و دیون دیگر برگزار می‌شود.

وی بر ضرورت ترویج ونهادینه شدن فرهنگ، انفاق، ایثارو نوع دوستی در جامعه اسلامی تاکید کردو گفت:صحیح نیست فردی به علت ارتکاب جرم غیرعمد یا محکومیت مالی ناشی از فقر و نداشتن مال در زندان بسر ببرد.

وی افزود:رویکرد دستگاه قضایی بر اساس قوانین مجازات اسلامی آیین دادرسی کیفری و بخشنامه‌های ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندانیان است که همواره مد نظر قضات است که جای قدردانی دارد
برای اولین بار در استان اجرای احکام در زندان بم مستقر شده است.

وی گفت:جهت سهولت در رسیدگی به پرونده‌های زندانیان و همینطور رعایت حال خانواده زندانیان کار‌های زیادی در این شهرستان شده است که حتی اجرای احکام نیز در زندان مستقر شده که جای قدردانی از دادستان و رئیس اداره زندان دارد.

وی با اشاره به اینکه بیکاری در جامعه یکی از عوامل اصلی در افزایش جمعیت کیفری زندانیان است، بیان کرد:از دیدگاه جرم شناسی فرد زندانی مقصر و گناهکار اصلی نیست بلکه عوامل مختلفی سبب می‌شوند که زندانی قربانی جامعه شود.

این مقام قضائی تصریح کرد: دولت به عنوان متولی مسائل اقتصادی جامعه بایستی به آسیب‌های رو به افزایش ناشی از مشکلات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی توجه بیشتری نماید.

وی افزود:یک قشر از نیازمندان جامعه ما زندانیان هستند و حتی در زندانیان جرائم عمدی هم می‌بینیم اکثر آن‌ها فاقد شغل هستند و این امر نشان می‌دهد به خاطر فشار‌های اقتصادی اجتماعی یا ناخواسته مرتکب جرم شده اند.

رئیس دادگستری شهرستان بم گفت: بسیاری از اقشار محروم و نیازمند کمک نزد عموم مردم خیرین و دولت شناخته شده اند، اما خانواده این قشر اغلب به فراموشی سپرده یا با نگاه‌های منفی جامعه روبرو می‌شوند.

وی افزود:این نگرش نادرست در خصوص زندانی و خانواده هایشان که بسیاری از افراد جامعه تصور می‌کنند هرنوع زندانی تبهکار، مخل نظم و متعرض حقوق جامعه است بایستی اصلاح گردد، زیرا به فرض مجرم بودن آن، خانواده وی کاملا بی گناه است و با زندان افتادن وی عملا خانواده اش مجازات می‌شوند.

عارف کیا گفت: می‌بینیم بخشی از آسیب‌های کلان جامعه به زندانیان و خانواده آن‌ها مرتبط می‌شود که بعضی از این زندانیان جرائم غیرعمد و محکومین مالی هستند که در اینجا بایستی نیکوکاران و خیرین عزیز عنایت و توجه خاصی داشته باشند.

وی ادامه داد: اکثر خیرین شهرستان بم در زمینه اشتغال زایی نیز فعالند که با این کار مثبت از وقوع جرائم و آسیب اجتماعی پیشگیری می‌کنند.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *