صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

میزان بارندگی در ایران کمتر از ۳۰ درصد متوسط دنیاست

۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵:۲۴
کد خبر: ۴۱۲۵۵۲
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: میزان بارندگی در ایران کمتر از ۳۰ درصد متوسط دنیاست.
به گزارش گروه فضای مجازی ، رضا چمن‌پیرا اظهار کرد: امروزه آثار و علایم فرسایش خاک در اکثر مناطق کشور دیده شده و اغلب دارای شدت فوق‌العاده‌ای است.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی در اغلب نقاط ایران کم و پراکنش آن نامناسب است بنابراین کمبود پوشش گیاهی در اکثر مناطق کشور به چشم می‌خورد.

چمن‌پیرا ادامه داد: همین پوشش کم نیز در نتیجه عدم آگاهی و افزایش نیاز به مایحتاج زندگی به شدت رو به نابودی است.

استادیار پژوهش بخش تحقیقات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: میزان بارندگی در ایران کمتر از ۳۰ درصد متوسط دنیاست. رسوبات مارنی در بخش‌های مرکزی، جنوب و غرب ایران و تشکیلات شیستی در جنوب غربی کشور که ذاتاً حساس به فرسایش هستند، سبب تشدید این پدیده شده است.

وی بیان کرد: از طرف دیگر در مناطق کوهستانی البرز و زاگرس که مقدار بارندگی نسبتاً زیادتر است، شیب زمین زیاد بوده که خود اثر ویژه‌ای در افزایش فرسایش دارد بخصوص زمانی که این عرصه‌ها دستخوش تغییرات و بهره‌برداری غیراصولی شوند.

چمن‌پیرا گفت: در مناطق مرکزی در اثر باد‌های شدید فرسایش یاید بوجود آمده و تپه‌های شنی، راه‌ها، روستا‌ها و تأسیسات را به مخاطره می‌اندازد و علاوه بر ضرر‌های جانی و مالی باعث مهاجرت اجباری به شهر‌ها شده و مشکلات دیگری را به بار می‌آورد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: سطح زمین‌های کشاورزی ایران به علت کوهستانی بودن، وجود بیابان و کویر‌های متعدد و همچنین مسئله کمبود آب بسیار محدود است بنابراین خطر فرسایش در این زمین‌ها بسیار زیاد بوده و چنانچه به سرعت از شدت آن کاسته نشود وضع اسف‌باری به وجود خواهد آورد.
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: مناطق کوهستانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *