صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

تاریخ ماکو در باغچه جوق

۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۰۶۷۷۲
عمارت باغچه جوق یکی از آثار تاریخی شهر مرزی ماکو است. عمارتی که می توان تاریخ ماکو را در آن ورق زد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، از ماکو که به‌سمت بازرگان می‌روید از سمت چپ جاده آسفالته بین این دو شهر جاده خاکی منشعب می‌شود که پس از طی چند کیلومتر به دهکده‌ای سبز و خرم که در دامنه کوه‌ قرار گرفته می‌رسیم. در سمت جنوب‌شرقی آبادی ساختمان نسبتاً مجلل و تاریخی دیده می‌شود که صاحب اولیه آن اقبال‌السلطنه ماکویی بوده است. اسم این اثر تاریخی باغچه‌جوق است. با توجه به‌ اینکه قصر باغچه‌جوق در مجاورت ده قرار گرفته و از دو طرف به‌وسیله ارتفاعات کوه‌های مجاور محصور شده، لذا مقداری از زمین‌های پیرامون آن (خارج از حیاط محصورکننده) تبدیل به باغات میوه شده است و هیچ‌گونه تعییراتی در وضعیت کلی اثر بوجود نیامده است.

تاریخچه

این بنای تاریخی در زمان سلطنت مظفرالدین‌شاه قاجار (24 – 1323 ه. ق) توسط اقبال‌السلطنه ماکویی که یکی از سرداران بانفوذ آن زمان بوده در این محل که نزدیک به مرز شوروی سابق و ترکیه است، احداث شده و در واقع ساختمان، قصر حکمران بوده و در فاصله 3 یا 4 کیلومتری آن ساختمان دیگری به‌نام قلعه‌جوق که محل استقرار قوای نظامی سردار ماکو بوده است، ساخته شده است. بعد از سردار ماکو قصر به‌دست ورثه افتاده و بعدا دولت آن را خریداری کرده است و در ردیف بناهای تاریخی در دست تعمیر قرار گرفته است.

مشخصات بنا

ساختمان قصر باغچه‌جوق که مقر سکونت یکی از حکمرانان مقتدر دوره قاجاریه بود، در دامنه دلپذیر کوهستان و در داخل باغ بسیار باصفایی قرار گرفته است و به‌علت روابط نزدیک سردار با هنرمندان روسی و مجاورت با مرز تأثیر معماری روسی در ساختمان باغچه جوق به‌خوبی مشهود است این بنای قدیمی را می‌توان به چهار بخش متمایز تقسیم کرد:

ورودی حیاط که دارای هشتی نسبتا کوچکی با سقف نقاشی شده است و راه ارتباطی به‌داخل حیاط ساختمان است. در داخل حیاط علاوه‌بر درختان میوه سه عدد حوض کوچک و بزرگ و سکوهایی برای استراحت ساخته شده است، ضمناً فرم حیاط به تبعیت از فرم طبیعی دامنه کوه دارای پستی و بلند است.

ساختمان اصلی قصر که در وسط باغ احداث شده است شامل ساختمان دو طبقه‌ای با سقف شیروانی و اتاق‌ها و سالن‌های متعدد با نقاشی و گچ‌بری و آینه‌کاری است. مخصوصاً تالار بلند آینه‌کاری حوضخانه آن بسیار نفیس و جالب است ضمناً علاوه‌بر مجسمه‌های گچی و نرده‌های چوبی راه پله‌ها، وسایل زندگی زمان مربوط نیز با ساختمان خریداری شده که بسیار جالب‌توجه است نمای ساختمان با مجسمه‌های گچی تزیین و از گیرایی خاصی دارا است.ساختمان سنگی یا آشپزخانه قصر که با سنگ سفید صیقلی و فرم‌های حجاری‌شده ساخته شده‌ است. قسمت متفرقه و کم‌اهمیت شامل ساختمان‌های انباری و غیره است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *