صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

فتحعلی اویسی بازیگر ترسناک دهه هفتاد، کمدین امروز سینما و تلویزیون

۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۰۰۳۷۱
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
اویسی برای اولین بار با سریال بدون شرح بازی در آثار طنز را تجربه کرد و به شهرت رسید به نحوی که تکیه کلام‌های او در نقشِ آقای کاووسی نظیرِ دیجیتالم کجا بود؟، کشتیِ عنقریبِ به گِل‌نشسته، حافظا... و خوب چیزیه آقا. خوووووووب! تا این اواخر نیز بین مردم رواج داشت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، فتحعلی اویسی متولد ۲۱ دی ۱۳۲۴ در روستای فردو در۵۰کیلومتری جنوب قم کارگردان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است.

او فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا در سال ۱۳۵۳ است. در همان سال به ایران بازگشت و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، بازی در فیلم "قدغن" از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود.

اویسی دارای دو فرزند به نامهای علیرضا و کتایون است. جالب این که دخترش کتایون از بازیگرانی است که بین سالهای 71 تا 89 در شش فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است.

فتحعلی اویسی پس از اتمام تحصیل به عضویت سیمای جمهوری اسلامی درآمد و در دهه شصت در فیلم‌های بسیاری بازی و چند فیلم ناموفق هم کارگردانی کرد. در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین اثر بلندش "مریم و میتیل"، فیلم موفقی از آب درآمد. اما در چهارمین فیلمش "سربلند"، باز موفق نبود.

"سردار جنگل"، "دل شدگان"، "بانو"، "بشارت منجی"، "ناخدا خورشید"، "سرب"، "هی جو"، "بانو"، "جهان پهلوان تختی" و "مومیایی ۳" از آثار جدی او در سینما است و بازی ماندگار او در شش فیلم آخر در یادها مانده است.

از نقش های ماندگار او در تلویزیون می توان سریال های "بدون شرح"، "کمربندها را ببندیم"، "باغچه مینو"، "سربداران"، "پس از باران" و "ولایت عشق" را ذکر کرد. فتحعلی اویسی در نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون بیشتر با نقش های کمدی فعال بود و بازی‌های زیبائی هم از خود به نمایش گذاشت.

فتحعلی اویسی از بازیگرانی بود که تا قبل از نیمه دوم دهه هفتاد بیشتر در فیلم های جدی و جنایی و آثار تاریخی ایفای نقش می کرد که به جهت چهره خاص این بازیگر جدایی از باور پذیر شدن نقش اکثریت مخاطبان با دیدن چهره این بازیگر دچار ترس می شدند.

این بازیگر اما در یک ریسک و اقدام درست که ممکن بود با افول او در سینما و تلویزیون ایران همراه باشد برای اولین بار با سریال "بدون شرح" بازی در آثار طنز را تجربه کرد و به شهرت رسید به نحوی که تکیه کلام‌های او در نقشِ آقای کاووسی نظیرِ "دیجیتالم کجا بود؟"، "کشتیِ عنقریبِ به گِل‌نشسته"، حافظا... و "خوب چیزیه آقا. خوووووووب!" تا این اواخر نیز بین مردم رواج داشت.

یکی از هنرهای بازی او در "بدون شرح" دیالوگ عربی او در تماسی تلفنی بود که تا آن روز کمتر چنین سبکی در آثار نمایشی دیده بود و این بازی در دل مخاطبان نشست. به نحوی که ترس مخاطبان از چهره این بازیگر به فراموشی سپرده شد.

بعد از "بدون شرح" فتحعلی اویسی در مسیر کمدی قرار گرفت، در سریال ها و فیلم های سینمایی طنز به ایفای نقش پرداخت و به محبوبیتی بیش از گذشته دست یافت. 

شاید یکی از موارد تواضع و فروتنی این بازیگر شوخی با اسم خود در فیلم ها و سریال هاست که با عنوان "فتعل" استفاده کرده و می شود. 

فتحعلی اویسی در زمینه خوانندگی نیز استعداد دارد و تیتراژ پایانی سریالهای "باغچه مینو" و "کمربندها را ببندیم" نیز او اجرا کرده و یک آلبوم هم به همراه پسرش علیرضا اویسی به نام "خونه دل" روانه بازار کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *