صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

ضرورت همکاری‌های دانشگاهی میان کشور‌های آسیایی

۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۲
کد خبر: ۳۸۶۳۷۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
رئیس دانشگاه تهران بر متمرکز شدن انجام دادن پژوهش‌های مشترک تاکید کرد و گفت: همکاری‌های دانشگاهی میان کشور‌های آسیایی ضروری است.

به گزارش گروه جامعه ،محمود نیلی‌احمدآبادی در نخستین اجلاس گفت وگو‌های فرهنگی آسیایی با ابراز خرسندی از حضور شخصیت‌های فرهنگی و علمی از ایران و ۲۰ کشور آسیایی، افزود: ما باید چالش‌ها را به خوبی بشناسیم و اولویت‌بندی کنیم چراکه با شناخت دقیق بر مبنای علم و دانش، چالش‌ها حل و فصل خواهند شد.

نیلی‌احمدآبادی گفت: چالش‌ها را می‌توانیم به چالش‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تقسیم کنیم، اما امروزه با گسترش فضای مجازی و در واقع جهانی شدن، دیگر مشکلات نمی‌توانند به صورت محلی و منطقه‌ای باقی بمانند و به سرعت جهانی می‌شوند.

وی افزود: آنچه که امروز با آن مواجه‌ایم، مرز باریک بین چالش‌های منطقه‌ای، ملی و جهانی است که با وجود فضای مجازی و ارتباطات گسترده بین کشور‌ها و جهانی شدن باعث شده است، مشکل محلی و منطقه‌ای به مشکل جهانی تبدیل شود، لذا توجه به کوچک‌ترین چالش‌ها هم باید در نظر گرفته شود.

نیلی‌احمدآبادی همچنین مسائلی مانند تغییر اقلیم، گرم شدن زمین، کمبود آب و گسترش تروریسم را از جمله چالش‌های امروز بشر دانست و گفت: این چالش‌ها چنان گسترده و عمیق شده‌اند که رفع آن‌ها نیازمند یک راه حل مبتکرانه مبتنی بر علم و دانش است.

وی افزود: امروزه دیگر چالش‌ها در درون مرز‌ها محدود نمی‌شوند، زیرا تأثیر آن‌ها جهانی است؛ بسیاری از آن‌ها چند لایه هستند که عملاً غلبه بر آن‌ها از عهده یک گروه و یک تخصص خارج است.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: غلبه بر این مشکلات نیاز به یک فضای تکامل دارد و نخستین اقدام مشترک گفتگو و تفاهم براساس برداشت‌های مشترک از مشکلات و اتخاذ تدابیر و راه حل‌هایی برای رفع مشکلات است.

وی افزود: تجربه‌های زیادی در سطوح مختلف داریم که اقدامی به ظاهر مفید و مقطعی با گذشت زمان خود به چالش تبدیل شده است، این در حالی است که اگر گفت‌وگو‌ها میان دانشمندان و نخبگان کشور‌ها برای حل این‌گونه مشکلات صورت بگیرد، می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد.

نیلی‌احمدآبادی با اشاره به تمایز و برتری نخبگان نسبت به سایر گروه‌های جامعه گفت: نخبگان گروهی متمایز و برتر در قابلیت و کیفیت در مقایسه با سایر گروه‌های جامعه هستند؛ از این رو بر اساس دانش خود در برنامه‌های فرهنگی حائز شرایط نخبگی هستند و توانایی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

وی همچنین بر ضرورت تفاهم و گفت‌وگو میان همه کشور‌های آسیایی تأکید کرد و پیشنهاد متمرکز شدن بر موضوعاتی، چون تبادل و مبادلات فرهنگی، انجام دادن پژوهش‌های مشترک و همکاری‌های دانشگاهی بین کشور‌های آسیایی را داد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *