صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

چاق ها دندان های سالم تری دارند

۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۶۷۰۱۵
پژوهش های جدید نشان می دهد داشتن رژیم غذائی مناسب در کنار سلامت و بهداشت دهان و دندان تاثیر به سزائی در پیشگیری از چاقی در کودکی داشته و سبب افزایش سطح سلامت افراد در سنین بالاتر می شوند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، موضوع اضافه وزن کودکان را می توان یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین دانست که تمرکز اصلی خود را بر ممنوعیت مصرف نوشیدنی های قند دار و غذاهای مضر از قبیل فست فودها و تنقلات مضر قرار داده اند اما در این میان پژوهشگران اعتقاد دارند که موضوع سلامت و بهداشت دهان و دندان ها نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

داشتن رژیم غذای خوب و بهداشت دهانی باعث افزایش عزت نفس، روابط بهتر با دوستان و مشکلات عاطفی کمتر می شود. در عوض، والدینی که سعی می کنند رژیم غذائی فرزندان خود را تغییر دهند و از آنها سؤال کنند کمتر در دوران کودکی بخورند می توانند پیامدهای جدی مشکلات اضافه وزن در سنین بالاتر مشاهده کنند.

 

در این مطالعات مشخص شد که ارتباط مستقیمی بین سلامت و بهداشت ضعیف دهان و دندان و افزایش شاخص توده بدنی وجود دارد که منجر به افزایش میزان چربی در بدن افراد می شود.

 

لوئیس آرویدسون (Louise Arvidsson) از پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این رابطه گفت: «وزن می تواند موضوع مهم و بسیار حساسی باشد اما شما نباید تنها به این موضوع از نظر رفتارهای تغذیه و خوردن نگاه کنید بلکه برای بررسی دقیق تر موضوع، باید به آن از زاویه متفاوتی همچون بهداشت و سلامت دهان و دندان نگریست.»

 

سوالی که در این میان مطرح می شود این است که داشتن یک یک رژیم غذائی سالم تا چه حد می تواند بر سلامت کودکان تاثیر داشته باشد و توجه بسیار زیاد به فعالیت های بدنی و سلامت روحی در کودکان بسیار حیاتی است اما در این میان توجه به رژیم غذائی، بیش از حد پر رنگ شده و به عنوان مهمترین موضوع در این زمینه محسوب می شود. 

 

در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی عادات غذائی، چربی بدنی و سلامت دهان و دندان 271 کودک پرداختند. در ادامه، قد، وزن و غذاهای مصرفی این کودکان تحت نظر قرار گرفته و در شیوع میکروارگانیسم های کاهنده در بزاق آن ها بررسی شد. در نتیجه این مطالعات مشخص شد کودکانی که در بزاق خود میزان بیشتری از باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها را دارند، توده بدنی بزرگتری داشته و عادات غذائی آن ها نیز چندان مناسب نیست.

 

به این کودکان پیشنهاد شد غلات کامل را در رژیم غذائی خود افزوده و روزانه 400 تا 500 گرم از این مواد را مصرف کرده و همچنین به طور روزانه سبزیجات و میوه نیز دریافت کرده و دستکم دوتا سه بار در هفته ماهی بخورند. در رژیم غذائی این افراد از مصرف شکر و قند و چربی نیز کاسته شد. پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که داشتن رژیم غذای خوب و بهداشت دهانی باعث افزایش عزت نفس، روابط بهتر با دوستان و مشکلات عاطفی کمتر می شود. در عوض، والدینی که سعی می کنند رژیم غذائی فرزندان خود را تغییر دهند و از آنها سؤال کنند کمتر در دوران کودکی بخورند می توانند پیامدهای جدی مشکلات اضافه وزن در سنین بالاتر مشاهده کنند.

 

 

 

منبع: سیناپرس



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *