صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

۵ راه برای کاهش وزن، که ربطی به تغذیه ندارد/ ویتامین هایی که بعد از ۴۰ سالگی حتما باید بخورید!/افسردگی خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد

۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۷
کد خبر: ۳۶۱۰۰۶
۵ راه برای کاهش وزن، که ربطی به تغذیه ندارد،اشتباهات رایج در درمان سوختگی ،درمان فوری گلودردهای زمستانی و ...از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است.
به گزارش گروه فضای مجازی ، ۵ راه برای کاهش وزن، که ربطی به تغذیه ندارد، اشتباهات رایج در درمان سوختگی، درمان فوری گلودرد‌های زمستانی و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است.
 
 
۵ راه برای کاهش وزن، که ربطی به تغذیه ندارد
 
باشگاه خبرنگاران جوان:بهترین روش کاهش وزن، روش ساده‌ای است: پیروی از یک رژیم سالم و متعادل و داشتن تحرک بدنی و ورزش منظم. برای اینکه مسیرتان به سمت کاهش وزن، راحت‌تر شود، پنج استراتژی مفید برای کاهش وزن وجود دارد که باید بخشی از سبک زندگی سالم‌تان بشود.
۱. یک سیسیتم حمایتی دور وبرتان داشته باشید

وقتی بتوانیم به کسانی که پشتیبان ما هستند تکیه کنیم، خیلی از کار‌ها ساده‌تر خواهند شد، مخصوصا در مورد کاهش وزن. علم نشان داده که ما به شدت تحت تاثیر پنج نفر از کسانی هستیم که بیشترین وقت خود را با آن‌ها سپری می‌کنیم. آن‌ها روی طرز فکر، تصمیم گیری‌ها و حتی اعتماد بنفس ما اثر می‌گذارند. جای تعجب نیست که وجود کسانی که تشویق‌مان می‌کنند و به ما انگیزه می‌دهند برای موفقیت در خیلی از زمینه‌ها، مخصوصا در کاهش وزن، ضروری است.

۲. اهداف واقع گرایانه تعیین کنید و برنامه داشته باشید

چند بار هدف مشخص کردید و هرگز هم به آن نرسیدید؟ این اتفاق می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما قبل از اینکه هدف تعیین کنید، وقت بگذارید و فکر کنید. آیا هدفی که انتخاب می‌کنید واقع گرایانه است؟ آیا چیزی هست که بتوانید در زمان مشخصی به روشی سالم به آن برسید؟ آیا تمام کار‌هایی را که لازم است انجام دهید می‌توانید انجام دهید؟ اگر جواب‌تان به هر کدام از این سوال‌ها منفی است، پس بازبینی کنید.

تکنیک‌هایی از کاهش وزن که ربطی به تغذیه ندارند

یادتان باشد؛ اگر می‌خواهید به روش سالمی وزن کم کنید، باید مطمئن شوید که این روش، تغییری در سبک زندگی‌تان است. برنامه‌های بسیار محدود کننده و سخت، تنها برای یک مدت کوتاه دوام می‌آورند و کمکی به کاهش وزن‌تان نمی‌کنند.

۳. همه چیز را یادداشت کنید

وقتی هدف های‌تان را مشخص کردید، باید آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. یکی از چیز‌هایی که افراد بسیار موفق انجام می‌دهند، یادداشت کردن است، درست به همین دلیل است که یادداشت کردن تمام چیز‌هایی که می‌خورید، شما را در کاهش وزن موفق خواهد کرد. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که تمام چیز‌های مربوط به خورد را طی شش ماه یادداشت کرده بودند، نهایتا ۶ تا ۷ کیلوگرم کرده بودند.

۴. به بدن‌تان گوش دهید

به جای در پیش گرفتن یک رژیم سخت، سعی کنید به خودتان آزادی بدهید تا چیزی را که می‌خواهید بخورید. این به معنی هر روز پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده و دونات خوردن نیست. بلکه یعنی انتخاب غذا‌های سالم در بیشتر اوقات و اینکه به خودتان اجازه دهید هر وقت بدن‌تان غذای ناسالمی خواست و به شما اعلام کرد، بخورید. به بدن‌تان اعتماد کنید و هر وقت اعلام گرسنگی کرد، جوابش را بدهید. حتما بیشتر اوقات، غذا‌های طبیعی و مغذی را که فواید زیادی برای سالمتی دارند بخورید، اما گهگاه غذای ناسالم خوردن هم ایرادی ندارد.

۵. همیشه برای برطرف کردن استرس‌تان وقت بگذارید

زندگی‌های پرشتاب و پرمشغله‌ی امروزی، کسی را از استرس بی‌نصیب نمی‌گذارند. اما شما می‌توانید تاثیرات منفی استرس را با عادت کردن به آرام سازی خودتان کاهش دهید. آخر هفته‌ها کار را ر‌ها کنید و به استراحت و تفریح بپردازید.

تکنولوژی به شما این امکان را می‌دهد که حتی خیلی دور از محل کارتان و ساعات غیرکاری هم کار کنید که به معنی به دوش کشیدن تمام فشار‌ها و استرس‌های کاری در هر زمان و مکانی است، حتی در روز‌ها تعطیل هفته. اگر زمانی را به آرام کردن و استراحت دادن به خودتان اختصاص ندهید، باید وزن اضافی‌تان را تحمل کنید!
 
 
اشتباهات رایج در درمان سوختگی
 
ایسنا: زمانیکه فرد دچار سوختگی می‌شود مهم است که به شدت سوختگی توجه داشته باشد تا در صورت لزوم به پزشک مراجعه کند اما در غیر این صورت درمان آن در خانه امکان‌پذیر است.

هرچند برخی افراد به دلیل ناآگاهی ممکن است از برخی روش‌های خانگی برای درمان سوختگی استفاده کنند که نه تنها تاثیر درمانی ندارد بلکه باعث تشدید عارضه می‌شود.

سایت مدیکال نیوز تودی در این مقاله به برخی از اشتباهات مرسوم برای درمان سوختگی اشاره کرده که نه تنها مفید نیستند بلکه حتی می‌توانند شدت سوختگی را افزایش دهند:

روغن یا اسانس: بسیاری از افراد ادعا می‌کنند اسانس‌ها و برخی از روغن‌های مورد استفاده در آشپزی همچون روغن نارگیل و زیتون برای درمان سوختگی مفید هستند. هر چند روغن‌ها گرما را به دام انداخته و مانع از آن می‌شوند که حرارت از محل سوختگی خارج شود اما به دام افتادن حرارت می‌تواند موجب تشدید سوختگی شود.

کره: بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از کره در محل سوختگی روند درمان را تسریع می‌کند. به رغم این باور رایج، کره همچون روغن، حرارت را در محل سوختگی نگه‌ داشته و موجب می‌شود شدت سوختگی بیشتر شود.

سفیده تخم‌مرغ: برخی افراد معتقدند قرار دادن سفیده تخم مرغ خام روی سوختگی به درمان درد ناشی از آن کمک می‌کند اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهنده این تاثیرگذاری سفیده تخم مرغ باشد. در حقیقت، این احتمال بیشتر وجود دارد که سفیده تخم مرغ در پخش کردن باکتری در محل سوختگی تاثیر داشته باشد.

یخ: بسیاری از افراد پیش از آنکه آب سرد را روی محل سوختگی بریزند از یخ کمک می‌گیرند و تصور می‌کنند دمای سرد یخ در سرد کردن محل سوختگی موثرتر است در حالی که یخ آسیب بیشتری می‌زند و محل سوختگی را بیشتر تحریک می‌کند.

خمیردندان: برخی افراد معتقدند قرار دادن خمیر دندان روی محل زخم کمک کننده است اما در حقیقت، خمیردندان ممکن است به پخش شدن باکتری در محل زخم منجر شود.
 
 
درمان فوری گلودرد‌های زمستانی
 
باشگاه خبرنگاران جوان:
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ هیچ فردی دوست ندارد بیمار شود، اما گاهی اوقات این شرایط اجتناب ناپذیر است. چه با یک گلودرد ناشی از آلرژی یا ویروس مواجه باشید و چه احساس درد در قسمتی از بدن، آن چه که در نهایت آرزو دارید تسکین سریع این شرایط است.

گلودرد می‌تواند نخستین نشانه از سرماخوردگی، یک عارضه جانبی تحت فشار قرار گرفتن تار‌های صوتی و یا نشانه‌ای از مسئله‌ای جدی‌تر مانند گلودرد میکروبی باشد. در شرایطی که برخی موارد همواره نیازمند مراجعه به پزشک هستند، برخی درمان‌های خانگی نیز وجود دارند که می‌توانید در وهله نخست مد نظر قرار دهید. 

 
۹ عادت اشتباه که مغزتان را نابود می‌کند!
 
جام جم: برخی عادت‌های روزمره در طول زمان، مشکلات زیادی برای مغز ایجاد می‌کنند. با تعدادی از این عوامل آسیب‌زا آشنا شوید:

عدم ارتباط با دیگران

تحقیقات نشان می‌دهد، حتی ده دقیقه ارتباط گفتاری روزانه، توانایی ذهنی را افزایش می‌دهد. صحبت‌کردن به تحریک مغز کمک می‌کند و ساکت بودن می‌تواند در بلندمدت، تضعیف فعالیت این اندام مهم را درپی داشته باشد.

مصرف زیاد قند‌ها

قند زیاد بر فاکتور نوروتروفیک مغز (BDNF) که مسئول تولید نورون‌هاست، تاثیر نامطلوب می‌گذارد. BDNF در تشکیل حافظه بلندمدت و یادگیری، نقش مهمی دارد و آسیب به آن یکی از آسیب‌های مهم به مغز تلقی می‌شود.

نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه، یکی از آسیب‌زننده‌ترین عادت‌ها به مغز است. تحقیقات نشان می‌دهد، دانش‌آموزانی که به طور منظم صبحانه می‌خورند، عملکرد بهتری در مدرسه دارند. نخوردن صبحانه، باعث کاهش قند خون می‌شود و بر عملکرد مغز تاثیر منفی می‌گذارد.

مصرف فست فود‌ها

مصرف زیاد فست‌فود‌ها در رژیم غذایی بر ارتباط میان سلول‌های مغزی تاثیر می‌گذارد و تشکیل حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت را دچار مشکل می‌کند.

پوشاندن سر هنگام خواب

پوشاندن سر با پتو هنگام خواب، میزان اکسیژنی را که وارد بدن می‌شود، کاهش می‌دهد. در این حالت، تنفس هوایی که حاوی مقادیر زیادی دی‌اکسیدکربن است، باعث می‌شود اکسیژن کمتری به مغز برسد و مغز در بلندمدت آسیب ببیند.

رژیم غذایی سخت

در طول یک رژیم غذایی سخت، فقط بدن نیست که وزن از دست می‌دهد. براساس تحقیقات، محدودیت‌های غذایی سخت در رژیم غذایی باعث می‌شود، مغز به خوردن خودش بپردازد.

کمبود آب بدن

۷۰ تا ۸۰ درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد. افزون بر این، آب مسئول رساندن مواد مغذی ضروری به مغز است؛ بنابراین مغز زمانی بهترین عملکرد را نشان می‌دهد که بدن دچار کمبود آب نباشد.

ورزش نکردن

ورزش با تاثیرات مثبت بر سنتز فاکتور نوروتورفیک، می‌تواند به عملکرد بهتر مغز و تشکیل حافظه بلندمدت کمک کند.

ورزش ندادن مغز

در سنین ۱۶ تا ۲۵ سال، بهره‌وری مغز به اوج خود می‌رسد و پس از آن بتدریج شروع به کاهش می‌کند، اما تحقیقات گسترده نشان می‌دهد، تمرینات منظم مغزی (مانند مطالعه و حل کردن پازل) می‌تواند عملکرد مغز را حتی در افرادی که شاهد علائم اولیه زوال عقل هستند، به میزان چشمگیری بهبود بخشد.
 
 
ویتامین‌هایی که بعد از ۴۰ سالگی حتما باید بخورید!
 
 آوای سلامت : یکی از بهترین گام‌ها برای حفظ سلامت و اجتناب از این بیماری ها، دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد مغذی مناسب است. منابع غذایی بهترین راه برای بدست آوردن فواید ویتامین‌ها هستند، اما گر شما رژیم غذایی خاصی دارید و یا در معرض ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن هستید، نیاز به دریافت مکمل‌های غذایی خواهید داشت. البته برای دریافت این مکمل‌ها نیاز به مشورت با پزشک تان دارید:

ویتامین ب. ۱۲: در سنین۴۰ سالگی به بعد برای تقویت سیستم عصبی و عملکرد عادی خون نیاز به دریافت ویتامین ب. ۱۲خواهید داشت. با افزایش سن جذب ویتامین ب. ۱۲ سخت جذب بدن می‌شود، زیرا سطح اسید معده کاهش می‌یابد. بین ۴۰تا ۵۰ سال بهترین رده سنی برای تامین ویتامین ۱۲از طریق قرص و مولتی ویتامین است. این ویتامین را می‌توانید به میزان  ۲,۴ میلی گرم در روز استفاده کنید. اصلا نگران مصرف بیش از اندازه آن نباشید، چون این ویتامین محلول در آب است و هرچه که بدنتان نیاز نداشته باشد دفع خواهد کرد. ویتامین ب. ۱۲در گوشت و محصولات حیوانی مانند مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد.

کلسیم: خطر شکستگی استخوان‌ها در مردان و زنان بالای ۵، ۰ سال شدت می‌یابد. استخوان‌های شما این ماده معدنی را تا قبل از ۳۰ سالگی جذب می‌کند. کلسیم در حفظ سلامت استخوان‌ها و سایر فعالیت‌های اساسی بدن از جمله انقباض عضلانی، عملکرد عصب و قلب و سایر واکنش‌های بیوشیمیایی مورد نیاز است. البته با گذر از سن ۴۰ سالگی نیاز نیست که کلسیم بیش از حد مصرف کنید بلکه این کار خطر ابتلا به مشکلات قلبی را تشدید می‌کند. میزان نیاز زنان ۴۰ تا ۵۰ سال به کلسیم۱۲۰۰ میلی گرم است. لبنیات، ماهی ساردین، کلم بروکلی، بادام، اسفناج و ... منابع سرشار از کلسیم هستند.

ویتامین دی: کمبود ویتامین دی با ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، ام اس، سرطان های سینه و کولورکتال مرتبط است. علاوه بر این، کمبود ویتامین دی، جذب کلسیم را دچار اختلال می کند. ماهی، غلات غنی شده و لبنیات، منابع سرشار از ویتامین دی هستند با این حال شما برای جذب ویتامین دی از طریق پوست، نیاز به قرار گیری در معرض نور مستقیم خورشید نیز دارید. طبق توصیه های بین المللی زنان بالای ۵۰ سال نیاز به دریافت حداقل ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین دی دارند. با این حال دریافت این ویتامین تا ۴۰۰۰ واحد بین المللی در روز باعث آسیب نمی شود. اگر شما جزو کسانی هستید که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار ندارید، طبق تجویز پزشک شاید نیاز به دریافت مکمل ویتامین دی ۳ داشته باشید.

منیزیم: عملکرد کلیدی منیزیم، کمک به تنظیم فشار خون است و این امری مهم برای زنان ۴۰ سال به بالا محسوب می شود چون بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. کمبود منیزیم با بیماری های قلبی، دیابت و التهاب ارتباط دارد. علاوه بر این، منیزیم به جذب کلسیم کمک میکند و نقش مهمی در عملکرد عضله عصب، قلب و همچنین کنترل قند خون دارد. سبزیجات تیره رنگ، لوبیا و سویا، آجیل، و آووکادو از منابع غنی از منیزیم هستند. زنان ۴۰ سال به بالا نیاز به حداقل ۳۲۰ میلی گرم منیزیم در روز دارند.

پتاسیم: نقش اصلی پتاسیم در تنظیم فشار خون است. میانگین مصرف پتاسیم مورد نیاز بدن زنان پس از یائسگی ۲ گرم در روز توصیه شده است تا خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد. مصرف بیش از حد پتاسیم برای قلب و آریتمی های قلبی و دستگاه گوارش مضر است. از بین غذاها، موز، سیب زمینی شیرین، برگ چغندر، عدس و لوبیا سرشار از پتاسیم هستند.

امگا ۳: تمامی تغییراتی که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می شوند را از بین می برد، خطر ابتلا به بیماری هایی چون بیماری های قلبی، فشار خون پایین را کاهش داده و برای حافظه و تنظیم کلسترول نیز مفید است. تحقیقات نشان داده کسانی که امگا ۳ خونشان زیاد است مغز بزرگتری دارند. و حافظه آن ها نیز نسبت به دیگران قوی تر است. در غذاها نیز ماهی، گردو، بذر کتان و سبزیجات سرشار از امگا ۳ هستند. میزان مصرف آن برای افراد سالم ۵۰۰ میلی گرم، برای افراد مبتلا به بیماری قلبی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم و برای کسانی که تری گلیسیرید بالایی دارند ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم است.

پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها، مواد معدنی یا ویتامین نیستند اما مصرف آنها برای زنان ۴۰ ساله به بالا ضروری است. پروبیوتیک ها منجر به حفظ سلامت روده ها و حفظ وزن در محدوده سالم می شوند. مصرف آنها حتی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سکته مغزی می شود. پروبیوتیک ها در محصولات لبنی مانند کفیر و ماست و سایر محصولات تخمیر شده وجود دارند.

 
 
افسردگی خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد
 
ایسنا: در این بررسی تایید شده مردان و زنانی که حداقل یک نوبت در طول زندگی خود یک دوره از اختلال افسردگی حاد را تجربه کرده‌اند به طور چشمگیر در معرض مرگ زودهنگام قرار دارند.

افسردگی یکی از گسترده‌ترین اختلال‌های روانی میان افراد بزرگسال در آمریکاست.

اختلال افسردگی حاد زمانی اتفاق می‌افتد که فرد پنج مورد یا تعداد بیشتری از علائمی همچون بی حوصله بودن، لذت نبردن از انجام کار‌های لذت بخش، کاهش یا افزایش غیرطبیعی وزن، بی خوابی یا پرخواری، کند شدن غیرعادی فعالیت بدنی، احساس خستگی، احساس گناه یا بی‌ارزشی، نداشتن تمرکز یا فکر کردن به مرگ را برای مدت دو هفته داشته باشد.

در بررسی‌های موجود ارتباط بین افسردگی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی به خصوص در زنان مرتبط دانسته شده است و اکنون پزشکان به ارتباط بین اختلال افسردگی با افزایش چشمگیر خطر مرگ زودهنگام برای زنان و مردان پی برده‌اند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، متخصصان آمریکایی و کانادایی اظهار داشتند: هرچند "انگ بیمار روانی" مرتبط با افسردگی در اغلب جوامع کاهش پیدا کرده و دسترسی افراد به روش‌های درمانی بهتر شده، اما ارتباط افسردگی با مرگ‌ومیر همچنان مشاهده می‌شود.
 
 
هشدار پزشکان درباره "دیابت نوع ۳ c"

ایسنا: در دیابت نوع ۱ سیستم ایمنی بدن سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس را از بین می‌برد. این بیماری معمولا در دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و بیمار تقریبا تا پایان عمر به درمان با انسولین نیاز دارد.

دیابت نوع ۲ زمانی رخ می‌دهد که یا میزان انسولین تولید شده توسط پانکراس کافی نبوده یا بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده، استفاده کند. این بیماری اغلب با چاقی یا اضافه وزن همراه است و معمولا در دوران میانسالی آغاز می‌شود. هرچند سن شروع این بیماری رو به کاهش است.

دیابت نوع ۳c نیز از آسیب دیدن پانکراس به دلیل التهاب پانکراس یا تومورهای پانکراس ناشی می‌شود. این نوع از آسیب نه تنها توانایی این عضو از بدن را برای تولید انسولین تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه تولید پروتئین‌های لازم برای هضم غذا و دیگر هورمون‌ها را مختل می‌کند.

به‌رغم این تفاوت‌ها نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که در اغلب موارد هنگام تشخیص بیماری،‌ دیابت نوع ۳c با دیابت نوع ۲ اشتباه گرفته می‌شود.

نتایج مطالعات حاکی از آن است که بیشتر مبتلایان به دیابت نوع ۳c به انسولین نیاز دارند و برخلاف دیگر انواع دیابت مصرف آنزیم‌های گوارشی به شکل قرص همراه با غذا برای آنان مفید است.

به گزارش ساینس الرت، پزشکان اخیرا ابراز نگرانی کرده‌اند که دیابت نوع ۳c ممکن است بیش از آنچه در گذشته تصور می‌شد شایع باشد و بسیاری از موارد ابتلا به آن به درستی تشخیص داده نشود.

انتهای پیام/
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *