صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

اتخاذ سیاست‌های جدی و اساسی در حوزه کاداستر/ کنترل و نظارت امری مهم و اساسی در فرآیند مدیریت است

۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۱۸
کد خبر: ۳۵۹۶۸۱
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
معاون رئیس قوه قضاییه گفت: در حوزه کاداستر سیاست‌های جدی و اساسی اتخاذ و سعی کردیم با استفاده از سخت افزار بخشی از نیاز‌های مربوط به کنترل و توجه را پایش کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گردهمایی رؤسای ادارات بازرسی و رسیدگی به شکایات ادارات کل ثبت اسناد و املاک سراسر کشور در تبیین ضرورت و اهمیت کنترل و نظارت بر مجموعه نیرو‌ها اظهار کرد: همه می‌دانیم امر کنترل و نظارت یک امر بسیار مهم و اساسی در فرآیند مدیریت است.

وی گفت: در مدیریت اگر رکن کنترل و نظارت وجود نداشته باشد قطعا این فرآیند ناقص و ناتوان خواهد بود و اهداف مدیریت جامه عمل نمی‌پوشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور توجه به منابع، ساماندهی، توجه به ظرفیت ها، برنامه ریزی، راهبردها، نظارت، کنترل، پایش و دسترسی به اهداف را از مسائل مهم در امر مدیریت دانست و عنوان کرد: در حوزه نظارت و کنترل به شکل اختصاصی نیازمند دقت و توجه به ضرورت‌های خاص این پروسه هستیم. در موضوع نظارت و کنترل همچنین نیازمند برنامه ریزی و توجه به منابع و نیروی انسانی هستیم تا به عنوان یک مجموعه اختصاصی فرآیند مدیریتی در آن اعمال شود.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه در حوزه آموزه‌های اسلامی طبق فرمایش امیرالمؤمنین (ع) در نامه به مالک اشتر دستوراتی از جمله انتخاب بازرسان مورد توجه بوده است، اظهار کرد: پس از اینکه حضرت امام علی (ع) ویژگی کارگزاران را برمی شمارد به مالک می‌گویند برای آن‌ها بازرس بگذار، پس از ۱۴۰۰ سال در مدیریت نوین به امر بازرسی تاکید شده است.

وی افزود: بازرسان باید دارای ویژگی‌های لازم باشند. شخصی که به عنوان بازرس انتخاب می‌شود باید به جهت تخصص، اشراف به موضوع و اخلاق و مدیریت یک سر و گردن از دیگران بالاتر و بدون نقص باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مورد نیاز بازرسان داشتن صدق است و برای آن باید نسبت به موضوع شناخت، اشراف و علم داشته باشد و حرفی را بدون علم بیان نکند. همچنین بازرس باید به شرایط، ضوابط، مقررات و رفتار سازمانی وفادار باشد. پس در درجه اول افرادی که به نظارت و بازرسی همت می‌کنند در درجه اول باید بدون نقص باشند.

تویسرکانی با بیان اینکه در حوزه نظارت باید دقت جدی تری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: بواسطه همت در این زمینه در صورتی که اگر در جایی بازرس ما سلامت، صداقت و تخصص نداشت، قطعا عدم وجودش به مراتب بهتر از وجود فردی معیوب که منجر به فساد شود خواهد بود. در این حوزه با توجه به سازماندهی‌های انجام شده در وضعیت قابل قبولی هستیم و تشکیلات جلسات آموزشی در این حوزه را نیز راهبردی می‌دانیم. در سطح کلان افزایش از طریق آگاهی سازمانی شاهد حرکت سازمانی خواهیم بود. باید تلاش کنیم نهاد بازرسی قوی، قدرتمند و با انگیزه باشد تا در نتیجه در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان موثر واقع شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه بازرسان باید بدانند کارشان بسیار اساسی و مهم است، تصریح کرد: در ابتدا باید کسانی که به عنوان بازرس کار می‌کنند بدون حرف و حدیث و متخصص باشند و به گونه‌ای نباشد که برای مثال زمانی که دفاتر ما تحت سیستم‌های الکترونیک کار می‌کنند، بازرس نداند چه اتفاقی می‌افتد. در حوزه سناد و املاک و ثبت شرکت بازرسین باید اشراف داشته باشند و اگر این اشراف را ندارند به این حوزه ورود نکنند. رؤسای سازمان‌ها باید توانایی هر بازرس را شناسایی کنند.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه مدیریت‌ها نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در به کارگیری و استفاده از ظرفیت‌های سازمان دارند، گفت: گاهی نسبت به کمبود نیروی انسانی گلایه‌هایی وجود دارد؛ اما به عقیده بنده باید از همین میزان هم استفاده بهینه و درست صورت گیرد. بعضا تراکم نیروی انسانی مفاسد، مشکلات و احادیثی را ایجاد کرده است که باید مورد توجه عنایت قرار گیرد. مهم این است که در حوزه مدیریتی خود متناسب با نیروی کمی که داریم خروجی داشته باشیم.

وی یکی از مشکلات اساسی در کشور را بهره وری پایین از نیروی انسانی دانست و افزود: باید از مجموعه امکانات استفاده و بررسی کنیم خروجی کار ما و عملکرد ما چگونه بوده است، این امر نهایتا منجر به رضایت مردم و جامعه خواهد شد. در رفتار سازمانی و اخلاق در ابعاد مختلف باید مراعات داشته باشیم. رفتار ما باید رفتاری اسلامی و همچنین الگویی باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حوزه کاداستر سیاست‌های جدی و اساسی اتخاذ و سعی کردیم با استفاده از سخت افزار بخشی از نیاز‌های مربوط به کنترل و توجه را پایش کنیم. اگر شبکه شمیم را ایجاد کردیم باید کنترل‌های لازم صورت گیرد و متناسب باظرفیت‌ها از آن بهره برداری کنیم. همچنین باید از مجموعه منابع، نیروی انسانی و مجموعه امکانات سازمان استفاده کنیم. 

تویسرکانی خاطرنشان کرد: در حوزه دفترخانه‌های اسناد دفاتر ثبت ازدواج، اسناد و املاک برخی نظارت‌ها باید ساماندهی شود. بخشی از نظارت‌ها هم نظارت بر عملکرد نیرو‌ها و منابع انسانی در خود سازمان است. این بخش باید به شکل جدی و منسجم به کار خود ادامه دهد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *