صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

برنامه آموزشی بازنگری شده پزشکی عمومی به دانشگاهها ابلاغ شد

۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۱
کد خبر: ۳۴۷۱۱۶
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
برنامه آموزشی بازنگری شده پزشکی عمومی شامل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی دوره دکتری عمومی رشته پزشکی جهت اجرا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد.

به گزارش گروه جامعه ،برنامه آموزشی بازنگری شده پزشکی عمومی در شصت و هفتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی مصوب و طی نامه‌ای توسط معاون آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

این برنامه شامل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی دوره دکتری عمومی رشته پزشکی است که جهت اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در شصت و هفتمین جلسه خود در تاریخ اول مرداد ۹، ۶ بر اساس طرح دوره دکتری عمومی پزشکی که به تایید دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی رسیده است این برنامه آموزشی را در پنج فصل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس، استاندارد‌ها و ارزشیابی برنامه تصویب کرد.

بر اساس مصوبه این شورا، برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی پزشکی از تاریخ ابلاغ برای تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که مشخصات اعلام شده را دارند لازم الاجرا است.

الف. - دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می‌شوند.

ب- موسساتی که با اجازه رسمی وزارت بهداشت و بر اساس قوانین تاسیس می‌شوند و بنابراین تابع مصوبات شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی هستند.

ج- موسسات آموزش عالی دیگر که مطابق قوانین خاص تشکیل می‌شوند و باید تابع ضوابط دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران باشند.

از تاریخ ابلاغ این برنامه تمامی دوره‌های آموزشی و برنامه‌های مشابه موسسات در زمینه دوره دکتری عمومی پزشکی در همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مذکور منسوخ می‌شوند و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی یاد شده مطابق مقررات می‌توانند این دوره را دایر و برنامه جدید را اجرا کنند.

در مقدمه این برنامه آمده است: «با گذشت بیش از ۳، ۰ سال از تدوین برنامه دوره دکتری حرفه‌ای پزشکی در اجرای بند ۱، ۲ اصل سوم و اصول ۲، ۹ و ۳، ۰ و بند ۱ اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصویب آن در سال ۱، ۳، ۶، ۴، دانشکده‌ها پزشکی ایران دستخوش تغییرات کمی و کیفی وسیعی شده اند.»

از جمله تغییرات ایجاد شده در ساختار دانشکده‌های پزشکی که در بازنگری مد نظر قرار گرفت می‌توان به رشد تعداد دانشکده‌های پزشکی، افزایش چشمگیر تعداد و تنوع دوره‌های تحصیلات تکمیلی تخصصی و فوق تخصصی، توسعه دانش و تجربه انباشته کشور در آموزش پزشکی و تغییرات فناوری اطلاعات و سهولت دسترسی به دانش روزآمد است.

برنامه حاضر با توجه به این تغییرات که گفته شد تدوین شده و در این بازنگری سعی شده است ضمن پرهیز از تغییرات بنیادی، با حفظ اهداف و محتوای اصلی به هدف خود برسد.

از مهمترین ویژگی این برنامه ملی می‌توان به تاکید بیشتر بر اهداف و محتوای اصلی متناسب با توانمندی‌های مورد انتظار از پزشکان عمومی، امکان انعطاف در اجرا، بسنده کردن به دروس الزامی در برنامه ملی و محول کردن تدوین دروس انتخاب به دانشکده‌ها و امکان انتخاب استراتژی‌های اجرای برنامه بر اساس شرایط دانشکده اشاره کرد.

 


برچسب ها: علوم پزشکی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *