صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

بافت سنتی جامعه، فعالیت" زنان هرات" در حوزه رسانه را محدود کرده است

۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸:۰۱
کد خبر: ۳۴۵۵۵۹
دسته بندی‌: بین الملل- جهان ، عمومی
تعصبات خانوادگی، فشارهای علما، ضعف در مدیریت رسانه‌ها و تبعیضات جنسیتی از دلایل عدم حضور بانوان در رسانه‌ها عنوان می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل با توجه به فعالیت شمار زیادی از رسانه‌ها درافغانستان حضور بانوان در رسانه‌های هرات کم رنگ است و عدم حضور بانوان در رسانه های مختلف شنیداری و دیداری نگرانی جدی شماری از فعالان مدنی و کارشناسان رسانه ای را در پی داشته است.

سهیلا عرفانی استاد دانشکده خبرنگاری در هرات با اشاره به سهم کم رنگ بانوان در رسانه‌های محلی گفت: عوامل متعددی از جمله تعصبات فرهنگی، تعصبات جنسیتی، نبود امکانات، سو استفاده ابزاری از بانوان به عنوان کالا در رسانه‌ها، عدم امنیت شغلی، تهدیدات امنیتی، باورهای سنتی و از همه مهمتر حضور گروه‌های افراطی سبب شده تا با توان کمتر سهم در رسانه‌ها داشته باشند.

وی افزود: ازسویی هم بی اعتمادی بانوان نسبت به خود و یا هم عدم اعتماد به نفس، یکی دیگر از دلایلی است که سبب شده تا زنان کمتر در رسانه‌ها فعالیت کنند با این همه زنانی که در رسانه‌های مختلف شنیداری و دیداری به صورت کم رنگ فعالیت دارند رفتار نادرست و بی‌مسوولیتی برخی از مسوولان رسانه ای سبب شده تا نسبت به کار رسانه ای بی اعتماد شوند.

«اریا رئوفیان» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: نبود امنیت در رسانه‌های محلی باعث شده تا شماری از بانوان در عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای قدم نگذارند.

«فاطمه جعفری» عضو شورای ولایتی هرات با اشاره به وجود افکار افراطی در جامعه گفت: حضور برخی از افراد تند رو با افکار افراطی محدودیت‌هایی را برای بانوان به ویژه بانوان خبرنگار در جامعه وضع کرده است.

بافت سنتی حاکم در جامعه سبب شده تا شماری از دانشجویان دختر رشته خبرنگاری در هرات از آینده کاری شان ترس داشته باشند و این دانشجویان با توجه به وضعیت موجود درجامعه می‌گویند احتمال آن وجود دارد که بعد از اتمام دانشکده خبرنگاری خانه نشین شده و یا هم خلاف رشته کار کنند.

در کمتر از ۱۵ سال گذشته بیش از 400 بانو از دانشکده خبرنگاری هرات فارغ التحصیل شدند اما اکثر آنها یا خانه نشین شدند و یا در رشته رشته مشغول فعالیت هستند.

در حال حاضر در هرات بیش از ۱۰ رسانه تصویری، 15 رادیو و ۲۰ روز نامه فعالیت دارند که درگذشته ۲ رادیو مختص به بانوان بود اما در ۲ سال اخیر این ۲ رادیو نیز به اختیار مردان قرار گرفته است.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *