صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

کارگروه احیای تالاب هامون/ صادرات آلوئه ورا به افغانستان/ ساخت گرانترین و زیباترین لنج چوبی در جزیره قشم

۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۴۴
کد خبر: ۳۳۶۹۳۹
کارگروه احیای تالاب هامون، صادرات آلوئه ورا به افغانستان، ساخت گرانترین و زیباترین لنج چوبی در جزیره قشم و ... را در بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.

به گزارش گروه فضای مجازی ، کارگروه احیای تالاب هامون، صادرات آلوئه ورا به افغانستان، ساخت گرانترین و زیباترین لنج چوبی در جزیره قشم و ... را در بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید.

 

برگزاری کارگروه احیای تالاب هامون در منطقه سیستان

مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کارگروه شهرستانی احیای تالاب هامون با حضور فرمانداران حوزه سیستان و مسئولین شهرستانی در محل فرمانداری نیمروز برگزار شد.

نیره پورملائی، اظهار داشت: کارگروه شهرستانی احیای تالاب هامون با حضور فرمانداران حوزه سیستان، مدیر کل محیط زیست استان، مسئولین شهرستانی و ذینفعان تالاب هامون در محل فرمانداری نیمروز برگزار شد.

وی افزود: جلسه کارگروه احیای تالاب هامون پس از انجام بازدید میدانی از مسیرها و بستر تالاب هامون در منطقه سیستان برگزار شد و پس از اخذ دیدگاه های مردم محلی و ارائه نقطه نظرات، پیشنهادات فرمانداران در خصوص لزوم هدایت، حفظ و نگهداشت آب در تالاب هامون مطرح و بررسی شد.

وی گفت: در کارگروه شهرستانی احیای تالاب هامون موارد متعددی برای طرح در کارگروه استانی احیای تالاب هامون مطرح شد که پس از جمع بندی و کارشناسی به این کارگروه ارائه می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: ارائه مسیرهای ورود آب به تالاب هامون جهت لایروبی، انجام فعالیت لایروبی در تالاب «هامون هیرمند» در مقابل کوه خواجه، اخذ سهمیه دوم حق آبه زیست محیطی تالاب از طریق امور آب منطقه ای از جمله پیشنهادات ارائه شده در این کارگروه بود.

وی با اشاره به اینکه هرگونه فعالیت در ابعاد مختلف در تالاب هامون باید پس از تصویب در کارگروه احیای تالاب هامون مورد اجرا قرار گیرد، افزود: زمان، چگونگی و مسیر رهاسازی نوبت دوم حق آبه زیست محیطی تالاب هامون از محل چاه نیمه ها باید با تصویب کارگروه استانی مشخص شود.

 

اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کرمانشاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه از تجلیل نهاد کتابخانه‌های کشور از تمام کودکان شرکت کننده در جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد.

معصومه حسنی خونسار امروز سه شنبه در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کرمانشاه که در محل تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و روز خبرنگار و تشکر از خبرنگاران به خاطر همراهی نهاد کتابخانه ها،  اشاره ای به روند برگزاری جشنواره داشت و گفت: این مراسم درباره سه شخصیت بزرگوار شامل  امام رضا (ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه چراغ(ع) بود.

وی افزود: زندگی و ویژگی های امام رضا(ع) که پناه و مایه آرامش همه ما ایرانیان هستند، رکن اصلی جشنواره بود و سه عنوان کتاب در مورد فرازهایی از زندگی این بزرگوار برای این مسابقه تعیین شد. هرچند برکات این امام بزرگوار از بعد مادی و معنوی قابل بحث نیست و با خواندن این چند جلد کتاب، قطره ای از دریای فضایل این امام بزرگوار را می‌شناسیم.

خونسار با اشاره به بخش هایی از برکات این امام بزرگوار گفت: سالیان سال است مشهد یکی از توریستی ترین شهرهای جهان به خاطر گردشگران مذهبی است و مشهد در حالی این رکورد را دارد که نه شیعه پرجمعیت ترین فرقه مذهبی دنیا  و نه  مشهد از لحاظ تاریخی رکورد دنیا را دارد و نه ایران پرجمعیت ترین کشور دنیا است، بلکه به خاطر حضور و وجود امام هشتم امام رضا (ع) است.

وی اشاره ای نیز به مرکزیت قم و شیراز از نظر جهان اسلام و مراکز آموزش علوم اسلامی داشت و گفت: قم هم به واسطه وجود حضرت فاطمه معصومه (س) و برکات ایشان که شامل حوزه علمیه قم شده است یکی از مهمترین شهرها از نظر مرکز نشر معارف دینی و مورد توجه شیعیان است و زائران و گردشگران فراوانی دارد و در جشنواره رضوی با ارائه کتاب «بانوی ملکوت» سعی شد شناختی از فاطمه معصومه (س) داشته باشیم و با این شناخت به زیارت آن بانوی بزرگوار برویم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: شهر شیراز هم به واسطه آثار تاریخی- باستانی و فرهنگی که دارد از قدیم الایام مورد توجه اهل هنر و ادب بوده است اما حرم شاه چراغ (ع) از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این شهر است که ان را به گردشگران و علاقه مندان معرفی می کند. در جشنواره رضوی کتاب «چلچراغ شیراز» نیز برای معرفی شاه چراغ ارائه شد تا شخصیت این بزرگوار به خوانندگان کتاب معرفی شود و با شناخت خوبی به زیارت ایشان برویم.

وی با بیان اینکه این جشنواره دومین جشنواره کتابخوانی رضوی  بود، خاطرنشان کرد: تفاوت جشنواره امسال با سال های قبل کمک های ادارات دولتی و حتی بخش خصوصی به برگزاری این جشنواره  است و رسانه ها نیز در این امر بسیار اثرگذار بوده اند و رشد هفت برابری شرکت کنندگان را شاهد بودیم. از کتابداران استان نیز تقدیر ویژه داریم که در ماه رمضان نیز به نحو احسن در این زمینه فعالیت داشتند.

حسنی خونسار از شرکت حدود ۱۴ هزار و ۲۵۸ نفر در این جشنواره از استان خبر داد که پنج هزار و ۴۷۰ نفر به صورت آنلاین در این جشنواره شرکت کرده و هفت هزار و ۹۹۵ نفر نیز به صورت مکتوب در این جشنواره شرکت کردند.

وی افزود: همچنین ۷۲۰ نفر نیز در قالب ۲۸۱ خانوار در این جشنواره شرکت کردند که از مجموع شرکت کنندگان سه نفر آنها برگزیده کشوری بودند که در مرام نهاد کتابخانه های کشور از آنها تقدیر شد و ۲۷ نفر برگزیده استانی هستند که در پایان این مراسم از آنها تقدیر خواهد شد.  همچنین هشت خانواده برتر داشتیم که از آنها نیز در قالب خانواده های دو تا ۶ نفره تجلیل می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه ادامه داد: از سوی آقای مختار پور دبیرکل نهاد کتابخانه ها با  اهدای یک جلد کتاب و لوح تقدیر از تمام کوکان شرکت کننده در این جشنواره تقدیر می شود و به محض ارسال به استان تقدیم حضور این دوستان می‌شود.

وی  گفت: امیدواریم شاهد  استمرار برگزاری اینچنین جشنواره هایی برای ارتقا سطح فرهنگ جامعه باشیم و همواره کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از کلیدهای اصلی و زیرساخت های ضروری توسعه مورد توجه باشد و شاهد افزایش کمی و کیفی این فعالیت ها در کشور و استان باشیم.

حسنی خونسار در پایان تاکید کرد: مطمئنا پیشرفت استان جز از طریق فرهنگی اتفاق نمی افتد و کتاب و کابخوانی جزو ارکان پیشرفت فرهنگی ما است.

 

صادرات آلوئه‌ورا به افغانستان

فارس: سرپرست جهاد کشاورزی لامرد گفـت: باید طی 10 سال آینده به سمتی حرکت کنیم که سطح گلخانه‌های شهرستان لامرد به 250 هکتار افزایش یابد.

سرپرست جهاد کشاورزی لامرد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته باید طی 10 سال آینده به سمتی حرکت کنیم که سطح گلخانه‌های این شهرستان 250 هکتار افزایش یابد.

محمدصادق فانی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت گلخانه‌های شهرستان لامرد افزود: در حال حاضر 14 نفر از کشاورزان پیشرو شهرستان اقدام به احداث گلخانه در شهرستان لامرد نموده‌اند که سطحی بالغ‌بر 47 هکتار را شامل می‌شود.

وی گفت: از این سطح گلخانه اجراشده، بیش از پنج هکتار گلخانه ثابت و 42 هکتار دیگر نیز به‌صورت داربستی یا شیدهاوس اجراشده است.

فانی ادامه داد: سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و تولید نشاء محصولات تولیدی در گلخانه‌های لامرد است.

سرپرست جهاد کشاورزی لامرد تصریح کرد: دو واحد گلخانه یک هکتاری نیز درزمینهٔ تولید نشاء فعالیت دارند که سالیانه 20 میلیون نشاء تولید و وارد بازار در استان فارس و استان‌های هم‌جوار می‌کنند.

همچنین ابراهیم طاهری مسئول جهاد کشاورزی بخش علامرودشت نیز بیان داشت: با هماهنگی صورت پذیرفته تعداد 200 هزار پاجوش آلوئه‌ورا از بزرگ‌ترین مزرعه آلوئه ورا کشور در بخش علا مرودشت شهرستان لامرد به کشور افغانستان صادر شد.

وی اضافه کرد: طرح مزرعه آلوئه ورا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به مساحت 40 هکتار در بخش علا مرودشت شهرستان لامرد اجراشده است که ضمن ایجاد اشتغال، زمینه صادرات را نیز فراهم آورده که در اولین مرحله آن تعداد 200 هزار پاجوش به کشور افغانستان صادر شد.

 

کشف لایه‌های پنهان نقاشی‌های دوران صفوی در عالی‌قاپو

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در حین مرمت دیوارهای ایوان عالی‌قاپو، مرمت‌گران لایه‌های پنهان نقاشی‌های متعلق به اوایل دوران صفوی را کشف کرده‌اند که در اواخر دوران صفوی در زیر لایه‌های گچ پنهان شده بودند.

فریدون اله‌یاری در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان استان اصفهان در حوزه صنایع دستی در بازدید از طرح های مرمتی ایوان بزرگ کاخ عالی‌قاپو داشت، اظهار کرد: مرمت ایوان کاخ عالی‌قاپو با سرعت تمام در حال انجام است، طرح مرمت ایوان عالی‌قاپو که از چند سال قبل در چهار حوزه مرمت کف ایوان، مرمت ستون‌های ایوان، مرمت دیوارها و مرمت سقف شروع شده بود هم اینک با اتمام این مرمت‌ها به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود.

وی افزود: بر اساس اظهار نظر کارشناسان ارشد مرمت ایرانی و خارجی، مرمت این ایوان به عنوان یکی از عظیم‌ترین سازه‌های چوبی تاریخی ایران و جهان، کاری ارزشمند است به گونه‌ای که این ایوان با تمهیدات اندیشیده شده تا پنجاه سال آینده نیازی به مرمت نخواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین تصریح کرد: در حال حاضر با اتمام مرمت و استحکام‌بخشی کف ایوان و مرمت ستون‌ها، مرمت‌گران در حال مرمت و موزون‌سازی نقاشی‌های سقف ایوان هستند، به گونه‌ای که با اتمام مرمت نقاشی‌های باقیمانده سقف، کار مرمت ایوان به اتمام خواهد رسید.

اله‌یاری یادآور شد: در اقدامی دیگر جهت زیباسازی و همچنین حفظ امنیت گردشگران اقدام به ساخت نرده‌های جدید برای ایوان کرده‌ایم که پس از بررسی و پژوهش‌های متقن علمی جهت تهیه طرح این نرده‌ها که بیش از یک سال به طول انجامید، نرده‌های جدید آماده شده و تا پایان شهریور ماه نصب خواهد شد.

وی به سایر اقدامات مرمتی نیز اشاره کرد و گفت: در حین مرمت دیوارهای ایوان، مرمت‌گران لایه‌های پنهان نقاشی‌های متعلق به اوایل دوران صفوی را کشف کرده‌اند که بعدها و در اواخر دوران صفوی در زیر لایه‌های گچ پنهان شده بودند و همین نکته باعث شد تا عملیات مرمت نقاشی‌های دیوارهای ایوان با ظرافت خاصی صورت پذیرد.

کاخ عالی‌قاپو که با عنوان در بلند و در مقدس خوانده می‌شود در عصر سلطنت شاه عباس اول صفوی به عنوان ورودی دولت‌خانه صفوی در ضلع غربی میدان بزرگ امام(ره) (نقش جهان) بنا شد و بعدها در عصر سلطنت شاه عباس دوم با ایجاد الحاقاتی همچون ایوان بزرگ ستون‌دار تکمیل شد، شاهان صفوی از این ایوان عظیم مراسم‌های مختلفی را که در پهنه میدان انجام می‌شد به تماشا می‌نشستند.

 

سرمایهگذاری بیش از 22 میلیارد ریال در راستای ساماندهی اسکان عشایر

معاون توسعه و امور زیر بنایی اداره کل امور عشایر فارس گفت: تاکنون بیش از 22 میلیارد ریال در راستای ساماندهی اسکان عشایر در مهکویه فیروزآباد هزینه شده است.

معاون توسعه و امور زیر بنایی اداره کل امور عشایر فارس در بازدید از سایت اسکان عشایری مهکویه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری گفت: تاکنون بیش از 22 میلیارد ریال در راستای ساماندهی اسکان عشایر در مهکویه فیروزآباد هزینه شده است.

وی تصریح کرد: جاده دسترسی به این سایت با احداث دو باب پل تسهیل شده و همچنین کار واگذاری و تفکیک، طراحی و قطعه‌بندی دو سایت اسکان مهکویه توسط بنیاد مسکن به اتمام رسیده است.

این مقام مسؤول افزود: کار برق‌رسانی به سایت‌های مهکویه به طول 13 کیلومتر با همکاری شرکت برق شهرستان پایان‌یافته است.

حیاتی مطرح کرد: در جهت تأمین آب شرب این دو سایت نیز مبلغ 11 میلیارد و 300 میلیون تومان مصوب گردیده که تاکنون بالغ‌بر هفت میلیارد ریال توسط اداره کل امور عشایر در این زمینه هزینه شده است که اقدامات انجام‌شده شامل حفر چاه و احداث خط انتقال به طول دو کیلومتر، احداث دو منبع ذخیره آب یک‌صد مترمکعبی است.

وی بیان کرد: آسفالت جاده دسترسی، تکمیل تجهیز و برقی نمودن چاه آب شرب و اجرای کامل خط انتقال آب از چاه به طول پنج هزارو100متر ازجمله اقدامات موردنیاز می‌باشد که در حال پیگیری است.

محل قشلاق عشایر قشقایی ازجمله طوایف عمله-کشکولی کوچک – جبل انارویه –متفرقه محلی فیروزآباد و با 2007 خانوار است که این شهرستان دارای هشت کانون اسکان عشایری بوده و تاکنون 352 خانوار در آن‌ها اسکان‌یافته است.

 

روند رو به جلو آزادراه تهران شمال بر روی دوش نیروهای ایرانی قرار دارد.

روند اجرای آزاد راه تهران شمال از سال 75  با هدف کوتاه کردن مسیر تهران شمال و کاهش بار ترافیکی این مسیر آغاز شد اما تا قبل از دولت یازدهم به علت مشکلات فراوان پیشرفت زیادی نداشت که تنها زیر 10 درصد اما بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و پیگیری نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس و تلاش وزیر راه و شهرسازی مبنی برای سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه عظیم ملی، این وزارتخانه به همراه بنیاد مستضعفان به صورت مشترک اجرا را به دست گرفتند و با تزریق اعتبارات و سرمایه گذاری در این بخش روند رو به رشدی را طی می‌کند.

این پروژه عظیم که توسط چندین پیمانکار در نقاط مختلف در حال اجرا است شامل چندین تونل و پل است که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.

مدیر طرح آزاد راه تهران شمال گفت: آزادراه که به طول ۱۲۱ کیلومتر است به چهار منطقه تقسیم شد که قطعه چهار آن به طول ۲۰ کیلومتر از چالوس تا مرزن آباد، قطعه یک به طول ۳۱ کیلومتر، قطعه دو از سه راهی شهرستانک تا پل زنگوله و قطعه سه نیز از پل زنگوله تا مرزن آباد به طول ۴۷ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۶۵ تونل طراحی شده است افزود:  طول تونل ها به صورت رفت و برگشت ۹۸ کیلومتر است و بر اساس طراحی به بیش از ۱۱۰ کیلومتر افزایش می یابد.

مدیر طرح آزاد راه تهران شمال تعداد پل‌هارا به صورت رفت و برگشت ۹۷ دستگاه به طول ۱۳ کیلومتر دانست و گفت: با احداث این آزادراه مسیر 185 کیلومتری فعلی به 121 کیلومتر تقلیل می یابد و میزان تردد از ۱۲ هزار سفر به ۳۰ هزار و ساعت از سه ساعت و ۴۵ به یک ساعت و ۴۵ می رسد.

شیخی کاهش قابل توجه در مصرف سوخت و استهلاک خودرو را از مزایای این پروژه ملی برشمرد و خاطر نشان کرد: کل پروژه از سال 75 تا 89 تنها 8.8 درصد پیشرفت داشت که از سال 89 تا 93 به 19.5 درصد رسید و از سال 93 تاکنون نیز به 34.97 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه یک تا سال ۹۴ تنها ۲۹ درصد پیشرفت داشته است و در طول دو سال به ۸۱.۵ رسیده است، یادآور شد: از حفاری های تونل از ۳۱ هزار و ۴۵۰ متر ۳۱ هزار و ۴۲۲ متر حفاری شده و ۲۸ متر باقی مانده است.

مدیر طرح آزاد راه تهران شمال  تصریح کرد: در منطقه دو در تونل البرز که 6هزارو400 متر طول دارد ۹۹۸ متر باقی مانده است.

 مدیر عامل شرکت آزادراه تهران شمال نیز با بیان اینکه همدلی و همراهی موجب رشد روند اجرایی این پروژه شده است اظهار کرد: همراهی مجلس و دولت باعث شد تا شاهد این شاهکار مهندسی در کنار دقت و تلاش و کاهش واگذاری کار به خارجی ها و سپردن کار به جوانان متعهد کشور شد.

مهران اعتمادی با بیان اینکه با ساخت آزاد راه حدود 100 کیلومتر از طول مسیر کاهش یافته است، افزود: مهمترین موصوع در ازادراه علاقه و عشق به کشور و اخلاص و از  خودگذشتگی بود که یک کار غیر ممکن را به کار ممکن و جدی تبدیل کرد.

 

جاده خلخال ماسوله از عوامل موثر در توسعه گردشگری استان اردبیل

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل گفت: جاده خلخال ماسوله موجب توسعه گردشگری استان اردبیل می‌شود.

اقبال عباسی در آئین افتتاحیه سومین نمایشگاه ملی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل با بیان اینکه این نمایشگاه یکی از مهمترین نمایشگاه‌های استان اردبیل است، گفت: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توانند مهمترین سرمایه‌های ایران و به ویژه استان اردبیل باشند.

وی افزود: مهمتر از کشاورزی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه ما در تابلوهای فرهنگی و لابلای انگشتان هنرمندان است که نتوانستیم از آنها به درستی استفاده کرده و سود ببریم.

عباسی با بیان اینکه این صنعت بیش از 800 میلیون دلار گردش مالی دارد، تصریح کرد: در سطح کشور 256 رشته صنایع دستی و 2.5 میلیون شاغل در این عرصه داریم.

وی با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور برتر در این بخش است، خاطرنشان کرد: با این حال نتوانسته‌ایم یک درصد ارزش این سرمایه را برداریم.

عباسی با بیان اینکه استکبار جهانی با ایرانی آباد و مردمی آزاد مشکل دارد، افزود: چرا باید نتوانیم ایران را آبادتر و مردم را آزادتر کنیم تا استکبار جهانی نتواند به ما سلطه پیدا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل با بیان اینکه باید مشخص شود مدیران حاکمیت و دولت، متولیان این سه بخش و مهمتر از همه هنرمندان این سه بخش نقش خود را چگونه ایفا کرده‌اند، گفت: این موارد لازم و ملزوم همدیگر هستند و شهرداران شهرها مکمل این بخش‌ها هستند.

وی تاکید کرد: محدودیت‌ها موجب گرفتاری‌هاست.

عباسی با بیان اینکه سالانه بیش از 10 میلیون مسافر که 10 برابر جمعیت استان است به اردبیل سفر می‌کنند، افزود: چقدر می‌توانیم به آنها خدمات ارائه کنیم؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل با بیان اینکه سالانه بالای شش میلیون نفر در گرمای بسیار بالا به ماسوله گیلان سفر می‌کنند، افزود: اگر جاده 45 کیلومتری خلخال-ماجولان-ماسوله ساماندهی شود، حداقل 20 درصد این شش میلیون به استان سرازیر می‌شوند که در بحث توسعه گردشگری گام بسیار بلندی است.

وی تاکید کرد: با بهره‌برداری از این جاده و سرازیر شدن گردشگران به استان، به اندازه اعتبارات عمرانی یک سال استان، می‌توانیم برای استان درآمد ایجاد کنیم.

عباسی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای علاقه ندارند تا این راه ساخته شود، گفت: ما می‌توانیم با اختصاص اعتبارات کلی سالانه شاهد بهره‌برداری پروژه‌های مهم باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل با بیان اینکه 400 هکتار مساحت شهریئری است که نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است، گفت: اقتصاد مقاوم در قبال تکانه‌های استکبار جهانی فلسفه اقتصاد مقاومتی است.

 

دو نیم میلیارد تومان هزینه براس ساخت لنج باری در قشم

لنج باری چوبی هنر دست ساکنان روستای گوران جزیره قشم به آب انداخته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در این خصوص گفت: ساخت این لنج باری ۶۰۰ تنی ۱۶ ماه طول کشیده است.

سید محمدامین جعفری حسینی افزود: برای ساخت این لنج باری ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: به آب انداختن لنج و کشیدن بادبان لنگر در روستای گوران جزیره قشم با اجرای مراسم سنتی یامال خوانی همراه است .

جعفری حسینی عنوان کرد: روش ساخت لنج و شیوه دریانوردی بادبانی ایرانیان حاشیه خلیج‌فارس در یونسکو به‌عنوان اثر ناملموس ثبت جهانی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران نیز باهدف حفظ و احیاء روش‌های لنج سازی و دریانوردی سنتی قشم در این روستا تأسیس‌شده است.

همچنین سازنده این لنج باری گفت: در ساخت بدنه این لنج از چوب ساج که گران‌ترین چوب است استفاده‌شده است.

عیسی هدری تصریح کرد: چوب کرت محلی جزیره قشم، کُنار هندی، کاکتوس و توت از چوب‌هایی است که در اسکلت‌بندی لنج‌ها استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: بوم، جالوود، سمبوک، سماچ، ترتری، کچی، منجی، کوتی و پاکستانی انواع لنج هایی است که در روستای گوران ساخته می‌شود.

هدری خاطرنشان کرد: لنج بوم زیباترین و بزرگ‌ترین لنج چوبی است که در روستای گوران قشم ساخته می‌شود و محبوب‌ترین لنج‌ها در میان مردمان خلیج‌فارس است.

روستای گوران به‌عنوان بندر تاریخی و یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های هرمزگان است که مردم بندرلنگه و کنگ و اهالی روستاهای هم‌جوار در دوره‌های گذشته برای لنگر انداختن سه‌ماهه لنج‌های بادبانی خود از اسکله و بندر این روستا استفاده می‌کردند.


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *