صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

عمارت دیوانخانه کریمخانی در مرحله مرمت قرار گرفت

۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۲۱
کد خبر: ۳۳۱۹۹۲
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: در راستای حفاظت و صیانت از عمارت دیوانخانه کریمخانی، این عمارت در مرحله چهارم مرمت قرار گرفت.

به گزارش گروه جامعه ،مصیب امیری  درخصوص اهمیت معماری عمارت دیوانخانه و لزوم مرمت آن گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به مقرنس‌کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و به‌ویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد.

وی افزود: در راستای حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، مرمت در قسمت‌های کف‌سازی و کف‌فرش ایوان و ایوانچه‌های پیرامون ایوان، احیای سنگ‌فرش و گچ‌کاری بدنه و سقف اتاق تأسیسات زیرزمین، لایه‌برداری و تثبیت تزیینات گچی و نقاشی اتاق‌های طبقه همکف و فوقانی بنا، و سنگ‌فرش اتاق‌های ضلع غربی و شرقی بنا وارد مرحله چهارم شد.

امیری اعتبار تخصیص‌یافته به مرمت این عمارت را بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال از محل اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس عنوان کرد و گفت: برای اتمام کامل پروژه مرمت بنا، به ۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

عمارت دیوانخانه یکی از بنا‌های ارزشمند دوره زندیه در شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم خان واقع شده و با مساحت ۸۴۰ مترمربع از آجر و سنگ ساخته شده است. بنا‌بر منابع تاریخی به‌جامانده از عصر زندیه، این بنا در دوره کریم‌خان زند به‌عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی بر امور اداری حکومت زندیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

عمارت دیوانخانه کریمخان زند در تاریخ ۱۳۵۱/۳/۱۰ به‌شماره ۹۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *