صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

درمان زخم معده ساده است؛ آن را سرطانی نکنید/ صدای سکته مغزی چگونه شنیده می‌شود؟ / ارتباط حل روزانه جدول با عملکرد بهتر مغز

۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳:۳۲
کد خبر: ۳۲۹۹۷۷
درمان زخم معده ساده است؛ آن را سرطانی نکنید، صدای سکته مغزی چگونه شنیده می‌شود، ارتباط حل روزانه جدول با عملکرد بهتر مغز و ... از موضوعاتی است که بسته خبری سلامت میزان به آن‌ها پرداخته است.

 به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، درمان زخم معده ساده است؛ آن را سرطانی نکنید، صدای سکته مغزی چگونه شنیده می‌شود، ارتباط حل روزانه جدول با عملکرد بهتر مغز و ... از موضوعاتی است که بسته خبری سلامت میزان به آن‌ها پرداخته است.

درمان زخم معده ساده است؛ آن را سرطانی نکنید

ایرنا: زمانی که میزان اسید معده زیاد باشد یا مخاط پوشش دهنده معده به اندازه کافی ترشح نشوند، اسید معده می‌تواند باعث زخم معده شود. باکتری نیز یکی از مهمترین علل بروز زخم معده است. در صورتی‌که زخم معده به دلیل وجود باکتری ایجاد شود، یک دوره هفت روزه آنتی بیوتیک تجویز می‌شود و پس از آن بیمار به راحتی به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد. علاوه بر درمان با دارو‌های شیمیایی و آنتی بیوتیک، درمان‌های خانگی نیز در رفع زخم معده موثر هستند. کلم حاوی مقادیر بالای ویتامین C. است که به بهبود زخم معده کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد شیرین بیان سبب افزایش مخاط پوشش دهنده معده می‌شود و معده را در برابر اسید آن محافظت می‌کند. موز حاوی ترکیبات ضد باکتری است و مصرف سه عدد موز در روز به درمان زخم کمک می‌کند. نارون قرمز خواص فوق‌العاده‌ای در طب سنتی دارد که از مهمترین آن کاهش التهاب معده و حذف چربی روده است. مصرف دو تا سه بار چای سبز در روز برای درمان انواع بیماری‌های معده توصیه شده است. مطالعات نشان می‌دهد ترکیب مقدار کمی جوش شیرین با دو فنجان آب و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب باعث حل شدن اسید معده و درمان زخم معده می‌شود. استفاده از این معجون دوبار در روز توصیه شده است.

چه کسانی مراقب خطر سکته مغزی باشند؟

جام جم: سکته مغزی در ایران نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین باید صدای سکته مغزی را بشنویم و علائم خطر آن را بشناسیم. اما صدای سکته مغزی چگونه شنیده می‌شود؟! در بسیاری از موارد با تغذیه سالم و انجام ورزش و تحرک می‌توان حتی تا ۱۷ برابر از سکته مغزی جلوگیری کرد. ۲۵ درصد سکته‌های مغزی منشأ قلبی دارد و بر اثر مکث لخته از قلب به مغز رخ می‌دهد. در واقع، یک‌چهارم سکته‌های مغزی از طریق لخته‌ای که از قلب به سمت مغز حرکت می‌کند، رخ می‌دهد. در واقع ۹۰ درصد سکته‌های مغزی بر اثر تشکیل لخته در عروق مغزی به وجود می‌آید و ۱۰ تا ۱۵ درصد سکته‌های مغزی بر اثر پاره شدن رگ مغزی است. متاسفانه سکته‌های مغزی وسیع در بیشتر موارد با از دست رفتن جان بیمار یا به‌جا ماندن عوارض فیزیکی وسیع همراه است. اطلاع فوری به اورژانس شهری در سریع‌ترین زمان ممکن و در صورت عدم دسترسی به آن، انتقال بیمار در اسرع زمان به نزدیک‌ترین مرکز مجهز درمانی، مهم‌ترین نکته توجه به زمان و انتقال هرچه سریع‌تر بیمار به مراکز درمانی مجهز به امکانات درمان سکته مغزی است که خوشبختانه به همت سال‌های اخیر وزارت بهداشت و انجمن سکته مغزی کشور و استادان نورولوژی سراسر کشور هم‌اکنون بیش از ۵۰ مرکز در سراسر کشور، به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به این بیماران هستند. نکته مهم اینجاست که بیماران پس از سکته مغزی در زمان طلایی کمتر از ۴/۵ ساعت به مراکز درمانی برسند. مساله بسیار مهم بعدی نیز پرهیز جدی از اقدامات اضافی نظیر خوراندن دارو به بیمار، ماساژ دادن، زدن سوزن به بدن بیمار و‌... است.

علل خون دماغ

ایسنا: استفاده از دارو‌هایی مثل اسپری آلرژی که در بینی می‌زنند نیز مخاط آن را خشک و مستعد خونریزی می‌کند. اشکالات تشریحی مثل اشکالات عروقی مخاط بینی نیز می‌تواند سبب خون دماغ شود. اگر کسی دچار هر نوع اختلال آناتومیک بینی باشد، مستعد خون دماغ می‌شود. مثلا در صورت انحراف تیغه بینی، یک طرف بینی بیشتر در معرض هوای خشک قرار می‌گیرد و مخاطش بسیار خشک می‌شود. بینی افراد عادی در هوای خشک و با دستکاری ممکن است دچار خونریزی خفیف شود، ولی در کسانی که بیماری زمینه‌ای و خونی دارند، شدیدتر اتفاق می‌افتد. خونریزی از بینی در افرادی که به هر دلیل جراحی بینی انجام داده‌اند و افراد دچار بیماری‌های التهابی مثل رینیت، معتادان به کوکایین و هر نوع مخدر استنشاقی، بیشتر اتفاق می‌افتد. اگر خونریزی مدام تکرار شود، ممکن است نشانه بیماری عمومی مثل اختلالات انعقادی یا خونی و لوسمی (سرطان خون) باشد و حتما باید بیمار بررسی بیشتر شود. اختلال‌های انعقادی از قبیل: هموفیلی، لوسمی (سرطان خون)، کمبود پلاکت خون، فشارخون بالا و در بچه‌ها بیماری‌های تنفسی ویروسی یا بیماری‌های زمینه‌ای و خونی از بیماری‌هایی هستند که خونریزی بینی از نشانه‌های آن است. بینی افراد عادی در هوای خشک و با دستکاری ممکن است دچار خونریزی خفیف شود، ولی در کسانی که بیماری زمینه‌ای و خونی دارند، شدیدتر اتفاق می‌افتد و در سنین بالا نیز علت خونریزی معمولا فشارخون بالا یا مشکلات عروقی است. وقتی خون دماغ می‌شویم ابتدا باید طوری بنشینیم که بالا تنه از پایین تنه بالاتر قرار گیرد، بعد دو پره بینی را آرام با انگشت بگیرید و ۵ دقیقه فشار دهید. سپس کمپرس سرد دو طرف بینی بگذارید. برخی معتقدند کسی که دچار خون دماغ شده باید سرش را کاملا به عقب متمایل کند، اما این کار باعث می‌شود خون به حلق و ریه وارد شود و اگر خونریزی شدید باشد، حالت نیمه نشسته، بهترین حالت است. اگر خونریزی بند نیامد یا حتی زود بند آمد، ولی تکرار شد و مدام اتفاق افتاد یا شدید بود، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

چرا ایرانی‌ها دچار سنگ کلیه می‌شوند؟

بیماری سنگ کلیه یک پایه خانوادگی و وراثتی دارد و مردم باید برای عدم ابتلا به آن نکاتی را رعایت کنند و بدانند کسانی که در خانواده‌هایشان سابقه سنگ کلیه وجود دارد، احتمال ابتلایشان به این بیماری بیش از سایرین است. موضوع مهم دیگر درباره بیماری سنگ کلیه وجود سنگ‌سازی در اطفال است؛ چرا که کودکانی که کلیه سنگ‌ساز دارند، عمدتا زمینه‌های متابولیک و غیر عادی بودن در ترکیب ادرارشان وجود دارد. شایع‌ترین سنگ کلیه در اطفال را سنگ سیستینی است؛ این نوع سنگ کلیه در اطفال بسیار شایع است و از طرفی قدرت تکرار زیادی دارد. بروز سنگ کلیه یک عامل خطر برای آنهاست که به آسیب کلیه‌های آن‌ها منجر می‌شود. توصیه عمومی ما به افراد جامعه برای پیشگیری از ابتلا به سنگ، کلیه کاهش مصرف نمک است؛ چرا که نمک دشمن کلیه محسوب می‌شود و یکی از عوامل بسیار مهم بروز سنگ کلیه در کشور ما است. در کشور ما نیازی به کاهش مصرف مواد کلسیم‌دار مانند شیر، پنیر و ماست برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه نیست چراکه در کشور ما علت سنگ‌سازی کلیه، کلسیم زیاد نیست و در نتیجه نباید مصرف این مواد را محدود کنیم، اما مصرف نمک حتما باید در کشور کاهش یابد.

چه کسانی بیشتر گرمازده می‌شوند؟

بدن به طور طبیعی مکانیسم‌هایی برای مقابله با گرما دارد با این وجود مواردی هست که با افزایش گرما و تعریق بیش از حد، فرد در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرد. تعریق بیش از حد موجب کاهش آب بدن شده و علاوه بر آن الکترولیت‌های ضروری مانند سدیم و پتاسیم نیز به همراه این دفع آب، از بدن خارج شده و در نتیجه فشار خون به شدت کاهش پیدا می‌کند. افت فشار خون سبب اختلال در خونرسانی شده و خونرسانی مناسبی به ارگان‌های حیاتی بدن مانند کلیه و مغز صورت نمی‌گیرد. کم ادراری، بی‌حالی، تعریق بسیار و گا‌ها بیهوشی از جمله علائم گرمازدگی عنوان کرد.

محققان توصیه می‌کنند؛ ترک سیگار به بهبود مشکلات سینوسی کمک می‌کند

مهر: سینوس مزمن منجر به بروز درد در ناحیه صورت، بدخوابی و مشکل در تنفس کشیدن می‌شود چراکه مجاری سینوسی و بینی مسدود می‌شوند. سیگار کشیدن موجب می‌شود پوشش بینی کمتر قادر به پاک کردن مخاط باشد. همچنین با تحریک مسیر‌های سینوسی، موجب تورم و التهاب و همچنین تغییر در ترکیب باکتری‌های سالم درون بینی می‌شود. محققان دانشگاه هاروارد به رهبری دکتر احمد صداقت، شدت علائم و درمان دارویی مورداستفاده در ۱، ۰، ۳ بیمار سینوسی قبلا سیگاری و ۱، ۰، ۳ فرد بیماری که هیچ وقت سیگار نکشیده بودند را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری دارای علائم شدیدتری بودند و از آنتی بیوتیک‌ها و کورتیکواستروئید‌های خوراکی بیشتری برای درمان عفونت‌های سینوسی و کاهش التهاب استفاده کرده بودند. همچنین نتایج این مطالعه نشان داده بود علائم در بین افرادی که سابقا سیگار می‌کشیدند به تدریج در طول یک دهه بهبود یافته بود.

ارتباط حل روزانه جدول با عملکرد بهتر مغز در بزرگسالی

مطالعات نشان می‌دهند هر چقدر فرد بیشتر و به طور منظم پازل کلمات نظیر جدول کلمات متقاطع حل کند، دارای عملکرد مغزی بهتری در سنین بالاتر خواهد بود. کارشناسان دانشگاه اکستر انگلستان داده‌های بیش از 17 هزار فرد سالم 50 سال و بالاتر را به طور آنلاین جمع آوری کردند. تیم تحقیق از شرکت کنندگان در مورد حل جدول کلمات و تعداد دفعات آن سوال کرده بودند. در این آزمایش از شرکت کنندگان به صورت آنلاین تست‌های شناختی مغز برای ارزیابی عملکرد مغز بعمل آمد. آن‌ها دریافتند هرچقدر شرکت کنندگان به طور منظم‌تر جدول کلمات حل کرده بودند، بهتر مهارت‌های ارزیابی توجه، استدلال و حافظه را انجام می‌دادند. براساس این نتایج محققان برآورد کردند افراد با سابقه حل جدول کلمات به شکل منظم، عملکرد مغزی شان 10 سال جوان‌تر از همسن و سال هایشان بود. به گفته محققان، حال باید این ارتباط بسیار جالب در قالب آزمایشات بالینی انجام شود تا اثبات شود که آیا جدول حل کردن منجر به بهبود عملکرد مغز می‌شود. با این حال محققان تاکید دارند فعال نگه داشتن مغز می‌تواند به کاهش زوال مهارت‌های فکری کمک کند.

مواد غذایی که انرژی شما را چند برابر می‌کنند

باشگاه خبرنگاران: برخی از مواد مورد نیاز در بدن ذخیره شده و در مواقعی که دریافتی آن‌ها پایین باشد، بدن از ذخایر خود استفاده می‌کند. برخی دیگر از مواد مورد نیاز بدن، قابلیت ذخیره شدن در بدنمان را نداشته و باید به صورت روزانه دریافت شوند؛ توجه به دریافت مواد غذایی به صورت روزانه و اطمینان از دریافت آن‌ها اهمیت فراوانی دارد. گروه نان و غلات منبع کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر هستند و مواد غذایی این گروه بیشتر نقش تامین انرژی بدن را به عهده دارند. موادغذایی این گروه حاوی ویتامین‌های گروه B.، آهن و پروتئین بوده و میزان توصیه شده برای مصرف روزانه آن‌ها ۶ تا ۱۱ سهم از این گروه است. سبزی‌ها حاوی ویتامین ها، املاح و فیبر مورد نیاز بدن هستند؛ سبزیجات و میوه جات غنی از ویتامین C. شامل گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، سیب زمینی و کلم بروکلی و مواد غذایی غنی از ویتامین A. شامل هویج، اسفناج، سیب زمینی و سایر سبزی‌ها از جمله کرفس، بادمجان، کدو سبز، قارچ، پیاز و ... است. افراد در طول روز بهتر است از انواع سبزیجات در قالب سالاد، سبزی خوردن، سبزیجات آب پز یا بخار پز، استفاده کنند. مصرف گروه میوه‌ها برای بدن ضروری است، این گروه شامل سبزیجات و میوه جات غنی از ویتامین C. مانند مرکبات، توت فرنگی و مواد غذایی غنی از ویتامین A. مانند طالبی، زردآلو، آلو، هلو، موز، انبه و همچنین سایر میوه‌ها از جمله سیب، گلابی، انواع توت، گیلاس، انگور، هندوانه و خربزه و ... است. میوه‌ها حاوی انواع ویتامین، املاح و فیبر مورد نیاز بدن هستند که توصیه می‌شود روزانه از انواع میوه‌های فصل به صورت تازه استفاده شود.

علامت‌هایی که با مشاهده آن‌ها باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید

بیماری‌های قلبی امروزه به عنوان نخستین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شده است. بسیاری مواقع فرد دچار حمله قلبی شده، اما از علامت‌های حمله قلبی که ممکن است تهدید کننده زندگی او باشد خبر ندارد. برخی علائم بیماری و حمله قلبی را نمی‌شناسند در صورتی که دانستن این علائم فرد را از خطر مرگ حفظ می‌کند و درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است. اگر سوزش قلب و تهوع و درد معده، اضطراب و بی خوابی، تعریق بدون دلیل، خستگی بیش از حد، درد قفسه سینه، تیر کشیدن و درد قلب، سرگیجه و تنگی نفس داشتید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

خانم‌ها مراقب بستنی‌های لوکس زغالی باشند!

کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند مصرف بستنی زغالی که با زغال چوب تهیه می‌شود و این روز‌ها در دنیا طرفداران فراوان پیدا کرده است می‌تواند باعث جذب دارو‌ها در معده و بی اثر کردن خواص آن‌ها شود. از زغال چوب برای ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود، همچنین در سال‌های قبل از این ماده برای ضدعفونی کردن محیط‌های بیمارستانی و بیماران استفاده می‌شده است. خاصیت زغال چوب در از بین بردن سموم از معده و دستگاه گوارش است، این ماده نوعی جاذب است و اکثر مواد شیمیایی را جذب و در خود حل می‌کند به همین دلیل خوردن آن به همراه بستنی می‌تواند اثر دارو‌های شیمیایی به ویژه دارو‌های پیشگیری از بارداری را مختل و از بین ببرد. بستنی زغالی نسل جدیدی از بستنی است که از طعم دهنده زغال چوب گیاهی استفاده می‌شود وبستنی طعم و مزه خاصی پیدا می‌کند. این بستنی این روز‌ها در دنیا بسیارمحبوب شده و در بسیاری از بستنی فروشی‌ها فروخته می‌شود، اما زغال چوب موجود درآن مانند یک سم زدا تمامی مواد شیمیایی موجود در معده و دستگاه گوارش را جذب کرده و از بین می‌برد و به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن نباید از این بستنی استفاده کنند. این بستنی همچنین باعث بی اثرشدن دارو‌های هورمونی تنظیم کننده بارداری می‌شود واگر در یک ماه چندین نوبت از این بستنی استفاده شود امکان بارداری خانم‌ها حتی با وجود مصرف منظم قرص‌های ضد بارداری وجود دارد. کارشناسان عنوان کرده اند که این جنبه خاص از بستنی زغالی باید درسطح جهان اطلاع رسانی شود و اگر مبتلا به بیماری هستید و فعلاً شرایط فرزند آوری را ندارید باید از سایر روش‌های پیشگیری استفاده کنید.

خواص جادویی زنجبیل برای مردان

عصر ایران: انواع میوه‌ها دارای خواص درمانی متعددی هستند، اما در میان آن‌ها زنجبیل یکی از پرخاصیت‌ترین خوراکی‌ها است. این غده زمینی به دلیل مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی که در خود دارد، می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و نیز افزایش شانس باروری در آقایان مفید باشد. براساس تحقیقات زنجبیل حاوی موادی مانند منیزیم، منگنز، پتاسیم، ویتامین B۶ و فیبر است که هر کدام به تنهایی موادی مفید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های بدخیم هستند. منگنز موجود در زنجبیل می‌تواند باعث افزایش تولید هورمون تستوسترون و قدرت باروری مردان شود که همچنین مصرف آن می‌تواند بسیاری از مشکلات عصبی را برطرف کند و باعث آرامش و بهبود سلامت روانی در آقایان شود. زنجبیل دارای بو، مزه تند و مطبوعی است که می‌تواند سلول‌های سرطانی در روده بزرگ را از بین ببرد، کارشناسان دانشگاه مریلند که در خصوص تاثیر بوی زنجبیل بر جلوگیری از بروز سرطان تحقیق کرده اند در نظر دارند از این ماده طبیعی برای درمان بیماران سرطانی استفاده کنند. زنجبیل به دلیل برخورداری از منگنز و منیزیم می‌تواند از بالا رفتن قندخون جلوگیری کند که کارشناسان مصرف آن را به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند. این خوراکی خوش طعم به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی موثر از بروز لخته خون و گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند و به این ترتیب افرادی که از آن در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند کمتر دچار بیماری و مشکلات قلبی عروقی می‌شوند. برای استفاده از این ماده خوش طعم به ویژه افراد با سابقه حساسیت غذایی، برای نخستین بار حتما به میزان کم از آن استفاده کنند، زیرا زنجبیل یکی از خوراکی‌هایی است که در برخی افراد باعث تشدید علائم آلرژی می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *