صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

توانمندسازی جوامع محلی با طرح آفتاب بنیاد برکت

۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵:۰۱
کد خبر: ۳۱۸۳۸۸
کمیته تحقیق و توسعه بنیاد برکت، در راستای توسعه‌ روش های فقرزدایی متناسب با ویژگی ها و قابلیت های محیطی، از طرح آفتاب( آئین‌نامه فقرزدایی و توان‌افزایی برکت) رونمایی کرد.
به گزارش گروه جامعه ،کمیته تحقیق و توسعه بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای توسعه روش‌های فقرزدایی متناسب با ویژگی‌ها و قابلیت‌های محیطی، از طرح آفتاب (آئین‌نامه فقرزدایی و توان‌افزایی برکت) رونمایی کرد. 

این کمیته در چارچوب مأموریت شناسایی، انتخاب و معرفی روش‌های اثربخش و روزآمد برای محرومیت زدایی، راهبرد توانمندسازی اقتصادی- اجتماعی و ایجاد کسب و کار پایدار مبتنی بر مزیت-های منطقه‌ای را مورد تأکید قرار داده است. بر مبنای این راهبرد، تدوین راه کارهای نوآورانه برای جلب مشارکت فراگیر مردم و جوامع محلی و توان افزایی آن‌ها به منظور ایجاد زمینه‌ی توسعه‌ی پایدار و ارتقای سطح رفاه مردم در مناطق هدف، در اولویت کار کمیته‌ی تحقیق و توسعه‌ی بنیاد برکت قرار گرفته است. 

در طرح «آفتاب» پیش از تعیین ظرفیت‌های محلی برای انجام و توسعه‌ی کسب‌وکار، فرآیند توانمندسازی آغاز می‌شود تا مردم جوامع محلی بتوانند به‌طور فعال در تصمیم گیری‌ها و پذیرش مسئولیت، ایفای نقش کنند. 

بنیاد برکت بر این باور است که غلبه بر فقر و محرومیت، نیازمند آن است که مردم، خود از توانمندی لازم برای شناخت فرصت‌ها و محدودیت‌های محیطی برخوردار شده و مهارت و دانش زندگی در شرایط محیطی را کسب نمایند. «آفتاب» مجموعه‌ای متشکل از مبانی فکری، دستورالعمل‌های اجرایی، رویه‌های زیرساختی و نظام مدیریتی با رویکردی مبتنی بر مشارکت جوامع محلی است. 

براساس طرح «آفتاب» بنیاد برکت از طریق ایفای نقش تسهیل گری خود و با مشارکت جوامع محلی به شناسایی ظرفیت‌های توسعه‌ای و بسیج منابع می‌پردازد و مردم را در فرآیندهای آموزشی، تصمیم گیری مشارکتی، خوداتکایی، ایجاد و توسعه‌ی کسب‌وکار، ارتقای سطح هم‌بستگی اجتماعی و رشد جمعی همراهی می‌کند. 

در این راستا و برای اجرای طرح «آفتاب» در مرحله‌ی اول، ۴ استان مرزی سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و هرمزگان انتخاب شده‌اند.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *