صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

سامان‌دهی شهر تاریخی گرگان پس از 12 سال

۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۳۲
کد خبر: ۳۱۳۲۰۸
جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، سامان‌دهی کارگاه‌های کاوش باستان‌شناختی و مواد فرهنگی کشف‌شده حاصل از کاوش باستان‌شناختی در شهر تاریخی گرگان (جرجان)، در قالب طرح سامان‌دهی این شهر تاریخی، انجام شد.
به گزارش گروه جامعه ،محمد مرتضایی سرپرست هیئت باستان‌شناسی،گفت:نخستین فصل از پژوهش، سامان‌دهی و حفظ شهر تاریخی گرگان (جرجان) بعد از یک وقفه ۱۲ ساله با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان و پایگاه میراث‌فرهنگی شهر باستانی گرگان انجام شد.

وی افزود:در این فصل، براساس ضرورت و نیز توسعه غیرقانونی ساخت‌وسازهای شهری و روستایی در سال‌های گذشته، بازنگری و تدقیق در نقشه عرصه و حریم تاریخی شهر باستانی گرگان در دستورکار هیئت قرار گرفت.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ایجاد هماهنگی با دهیاران روستاهای قلندرآباد بالا و پایین، گدم‌آباد، چای‌بوئی و تولیت آستانه مقدس امام‌زاده یحیی‌بن‌زید (ع)، تأکید بر رعایت قوانین و مقررات جاری سازمان، و جلوگیری از روند تغییرکاربری‌های عرصه و حریم و ساخت‌وسازهای غیرمجاز را از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در این پروژه اعلام کرد.

وی گفت: تهیه پایه‌های بتونی برای نصب در محدوده حریم تاریخی شهر باستانی گرگان برای ترمیم و اصلاح پایه‌های بتونی سال ۱۳۶۷ شمسی و ترمیم و اصلاح تابلوهای راهنما و هشداردهنده اطراف شهر تاریخی گرگان، نظافت و سامان‌دهی کارگاه‌های کاوش باستان‌شناختی دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۸۰ شمسی و شناسایی علف‌های هرز و خودرو با همکاری کارشناسان اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس، جمع‌آوری علف‌های هرز بعد از سم‌پاشی و بوته‌کنی از روی ساختارهای معماری از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته در این پروژه بودند.

مرتضایی سامان‌دهی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاه مرمت و دسته‌بندی و طبقه‌بندی مجموعه قطعات سفالی و مواد فرهنگی کشف‌شده حاصل از کاوش‌های باستان‌شناختی در سال‌های گذشته، فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی بانک سفال و برگزاری نشست با دهیاران روستاهای پیرامون شهر تاریخی گرگان و توجیه اهمیت و جایگاه این شهر باستانی در بستر تاریخ باشکوه ایران‌زمین را از دیگر اقدامات صورت‌گرفته اعلام کرد.

وی گفت:همکاری با گروه‌های مردم‌نهاد در جمع‌آوری زباله‌های خانگی و همکاری با گروه‌های دانش‌آموزی، دانشگاهی، تورهای گردشگری و علاقه‌مندان هنگام بازدید از کارگاه‌های کاوش از اقدامات شایسته و مطلوب در این فصل بوده است که امیدواریم روند فعالیت‌های پژوهشی، حفاظتی و معرفی شهر باستانی گرگان همچنان به‌صورت مستمر ادامه یابد.

مرتضایی گفت:البته با توجه به گستردگی شهر تاریخی گرگان و اهمیت آن در طول تاریخ ایران هنوز ناگفته‌های فراوانی در دل آن نهفته است که نیازمند همت و تلاش پژوهشگران در رشته‌های مختلف علمی برای بازگشایی این رازهای مدفون در شهر تاریخی گرگان است.

پروژه پژوهش، سامان‌دهی و حفاظت شهر تاریخی گرگان (جرجان) با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام گرفته است.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *