صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

ثبت اسناد رسمی یک نوع پیشگیری وضعی از تشکیل پرونده ها در دستگاه قضایی است

۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۲
کد خبر: ۲۶۰۷۶۸
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
حبیبی بر نقش انکار ناپذیر سردفتران در بستر سازی نظم و انضباط اجتماعی تأکید کرد و گفت : آنچه محل منازعات و اختلافات در معاملات می شود وجود ابهام در اسناد است که این مشکل در اسناد رسمی به حداقل می رسد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، محمدرضا حبیبی در دیدار با سردفتران استان یزد به منابت روز سردفتر افزود : فلسفه وجودی دفاتر اسناد رسمی ، ایجاد نظم در معاملات و پیشگیری وضعی از اختلافات احتمالی بوده است که در قدمت ده ها ساله این نهاد این مسئله کاملا مشخص است .

وی تصریح کرد : در میان پرونده های حقوقی دادگستری ، کمترین دعاوی در معاملات با اسناد رسمی است و  بیشترین موضوع و اختلافات در انجام معاملات با اسناد غیر رسمی ، دستی و غیر ثبتی شکل گرفته است .

این مقام قضایی ، اظهار داشت : قانونگذار اسناد رسمی را غیر قابل تردید و انکار دانسته و این مسئله ، مسئولیت اجتماعی سردفتران را افزایش می دهد.

وی بر لزوم دقت و اهتمام در زمان ثبت اسناد مردم در دفاتر تأکید کرد و بیان داشت : اگر بر اساس مسامحه ، سهل انگاری و مشغله در هنگام ثبت اسناد رسمی کوتاهی صورت گیرد از آنجا که این اسناد برای محاکم بسیار مهم و قابل اتکاست ، بدون تردید حق و حقوق افراد ضایع خواهد شد .

رئیس کل دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد : باید در موقع ثبت اسناد بر مدارک افراد ، اهلیت قانونی و احراز هویت آنان دقت ویژه ای کرد تا مبادا حقی از کسی ضایع گردد .

حبیبی یادآور شد : اختلاف نظر پیرامون مسئله سند نقل و انتقال خودرو باید به صورت اساسی از مرکز حل گردد تا مردم از این سرگردانی رهایی یابند چراکه در مرحله عمل بعضاً مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده است .

شایان ذکر است در این جلسه مدیرکل ثبت اسناد و تعدادی از سردفتران به بیان مشکلات حوزه کاری خود پرداختند .



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *