صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

حسن خلق "پیامبر(ص)" زبانزد خاص و عام است/عقل‌گرایی از ویژگی‌های دعوت خاتم پیامبران بود

۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰:۵۰
کد خبر: ۲۵۶۰۰۵
حجت الاسلام والمسلمین قربانپور با تاکید بر اینکه حسن خلق پیامبر اکرم (ص) زبانزد خاص و عام است، از عقل گرایی به عنوان یکی از ویژگی های مهم دعوت ایشان سخن گفت.
حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: درباره فضیلت روز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) به شکل مفصل مطالبی در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی بیان شده است.

وی ادامه داد: به طور یقین هر چه قدر که به سیره نبوی نزدیک شویم می توانیم به سجایای اخلاقی حضرت "محمد(ص)" نزدیک شویم .

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به مهمترین ویژگی های دعوت پیامبر (ص) ، تصریح کرد: دعوت پیامبر اکرم (ص) از ویژگی های بسیار خاصی برخوردار بود زیرا که ایشان توانستند مردم مکه را در طول 23 سال دعوتشان به قدری متحول کنند که خلق و خوی جاهلیت آن ها تا حد بسیار زیادی کنار گذاشته شود.

وی افزود: ابوسفیان در مکه صحنه ای را دید که مردم برای بردن آب وضوی پیامبر اکرم (ص) اشتیاق بسیار زیادی از خود نشان می دادند و این نشان دهنده تاثیرگذاری ایشان روی مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین قربانپور همچنین اظهار کرد: عقل گرایی و منطق گرایی از ویژگی های اصلی دعوت خاتم پیامبران (ص) بوده است که در آیه های پایانی سوره حضرت یوسف (ع) نیز به این نکته اشاره شده است که بر این اساس پیامبر به قومی که در مقابل ایشان گردن کشی می کرد بر اساس آنچه که از قرآن دریافته بود،‌گفت: من بنا بر بصیرت و آگاهی مبعوث شدم. اگر شما دلیل و برهانی در این زمینه دارید بیان کنید.

وی همچنین توضیح داد: واژه علم 780 مرتبه در قرآن کریم آمده است و یک نویسنده خارجی در مقایسه ای که بین کاربرد این واژه در قرآن و کتاب هایی مانند تورات و انجیل داشته به این موضوع اشاره کرده که در قرآن کریم هیچ گونه تقابلی بین علم و دین وجود ندارد در حالی که در دیگر کتاب ها گاهی موارد از اختلاف دیده می شود.

این کارشناس علوم قرآنی یادآور شد: یکی از نشانه های عقل گرایی در دین اسلام این است که شخصی در مکه به پیامبر اکرم (ص) از تصمیم خود برای مسلمان شدن سخن گفت و اینکه برای انجام این فعالیت به دو ماه فکر کردن نیاز دارد و پیامبر نیز فرصت بیشتری را در اختیار او قرار داد و این موضوع خود بیانگر اهمیت عقلانی بودن دین اسلام و آموزه های آن است.

وی همچنین با اشاره به دومین ویژگی دعوت پیامبر اکرم (ص) گفت: دلسوزی پیامبر (ص) به اندازه ای بود که ایشان در مسیر تبلیغ دین خدا به اندازه ای علاقمند و پیگیر بودند که حتی یک لحظه هم استراحت نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین قربانپور ادامه داد: به عنوان نمونه پیامبر اکرم (ص) زمانی که از موضع گیری ابوجهل در مقابل خودشان و دعوتی که انجام می دادند،‌ با خبر شدند، بسیار متاثر شدند و به این موضوع اشاره کردند که ای کاش ابوجهل تا این اندازه بر جهل خود پافشاری نمی کرد و در مسیر تحقق دین خدا عقلانی تر فکر می کرد.

وی با اشاره به سومین ویژگی دعوت خاتم پیامبران (ص) اظهار کرد: قاطعیت از ویژگی های مهم دعوت حضرت محمد (ص) بود. در این راستا می توان به این موضوع اشاره کرد که پیامبر یک بار جوانی را دید که دستان خود را به ستونی بسته بود تا بتواند توبه کند اما ایشان به آن جوان گفت همین که بین تو و خدایت یک اتصال قلبی رخ بدهد و از کاری که انجام داده ای ،‌پشیمان شوی ،‌کافی است.

وی تصریح کرد: همچنین زمانی که عده ای از کافران به رسول خدا (ص) چنین گفتند که ما خدایت را می پرستیم به شرط آنکه یک سال تو خدای ما را بپرستی و سال بعد ما خدای تو را بپرستیم سوره کافرون در قرآن کریم نازل شد که ماجرای شان نزول این سوره نیز به همین موضوع اشاره می کند.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به حسن خلق پیامبر به عنوان یکی از ویژگی های اصلی ایشان،‌ گفت: حسن خلق پیامبر یکی از ویژگی های مهم ایشان است که زبانزد خاص و عام بوده است و خود قرآن کریم هم به این نکته اشاره کرده که ای پیامبر اگر این خلق نیکو را نداشتی، مردم از اطراف تو پراکنده می شدند بر همین اساس متوجه می شویم که طبق فرموده قرآن ،‌خداوند پیامبر را با خلق و خوی بسیار خوب آفریده است.

وی اظهار کرد: تا زمانی که ما به خلق و خوی زیبای پیامبر متصل نشویم، نمی توانیم از اخلاق خوب ایشان بهره بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین قربانپور خاطرنشان کرد: حضرت محمد (ص) حتی در زمینه انفاق کردن هم اخلاق را رعایت می کردند و همیشه می گفتند که کار خیر را با حساب و کتاب انجام ندهید بلکه در فعالیت های خیرتان همواره اخلاص داشته باشید تا خدا هم به شما توجه کند. صبر پیامبر اکرم (ص) نیز از دیگر ویژگی هایی است که بسیار نزد همگان بیان شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *