صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

زنبورهای پاراتوزئید سفید بالکها را شکار می کنند

۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۵:۰۱
کد خبر: ۲۳۴۸۸۸
رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: شکارگر سفید بالکها شناسایی شده و از این پس زنبورهای پاراتوزوئید آنان را نابود می کنند.
به گزارش گروه جامعه ،حسین بازگیر ، با اشاره به ورود سفید بالکها در پایتخت گفت: سفید بالکها حدود سه سال است که میهمان ناخوانده پایتخت شده اند در واقع اینان آفت مزارع کشاورزی و باغات هستند و چون شرایط اقلیمی به نفع آنان شده سکونتگاه هایشان را عمدتا روی درختان توت پایتخت انتخاب کرده اند.

وی ادامه داد: سفید بالکها حشراتی گرما دوستند و دشمنان خارجی و گونه هایی که آنان را تعدیل می کنند ظاهرا خوب عمل نکرده و این باعث شده تا جمعیت شان در سطح شهر زیاد شود.

رییس محیط زیست شهر تهران با اشاره به کمیته تشکیل شده برای نابودی این مزاحم های چند ساله گفت: سال گذشته کمیته ای با تمام دستگاه هایی که با موضوع ارتباط دارند تشکیل شد و با هماهنگی ها و پیگیری های صورت گرفته کار بین تمام دستگاه ها تقسیم شد.

وی افزود: شهرداری تهران چون متولی اصلی موضوع است اقدامات اجرایی را از قبل شروع کرده بود و با دستورالعمل جدید ادامه داد.

بازگیر ادامه داد: امکان برخورد مقابله شیمیایی با اینگونه حشرات در شهر تهران وجود ندارد و فقط اقدام مقابله مکانیکی و فیزیکی همچون شستشوی درختان و نصب چسب های زرد رنگ وجود داشت.

وی با اشاره به دیگر اقدامات اساسی برای نابودی سفید بالکها افزود: سال گذشته علاوه بر شستشو و نصب برچسب، همه درختان توت پایتخت در فصل زمستان  به شکلی هرس شدند که هوا در آن جریان پیدا کند و استقرار سفید بالکها در آن فضا غیر ممکن شود و برگ های هرس شده جمع آوری و در زباله سوز کهریزک سوزانده شد تا به عنوان کود کمپوست استفاده نشود.
بازگیر ادامه داد: همه اقدامات باعث شد تا جمعیت طغیان این سفید بالکها در امسال با یک ماه تاخیر صورت گیرد .

رییس محیط زیست شهر تهران در خصوص راه حل شناسایی شده از بین بردن سفید بالکها گفت: طبق مطالعات و تحقیقات موسسه تحقیقات کشاورزی تنها راه حل و راهکار حذف نهایی طغیان این جمعیت و تعادل در جمعیت آنان استفاده از روش مقابله یا بیولوژیک است و به همین منظور شکارگر طبیعی این گونه، زنبور پاراتوزئید است که به صورت اختصاصی بر روی سفید بالکها اثرگذار است.

بازگیر ادامه داد: مطالعات اولیه زنبورهای پاراتوزوئید انجام شده و امیدواریم تا پیش از شروع فصل دوباره گرما برای سال بعد اینها در طبیعت رها سازی شوند و کار کنترل و نابودی سفید بالکها صورت گیرد.

امتهای پیام/


نظرات بینندگان
محمد مایلی
|
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
فقط باید مواظب بود بعدا خود این زنبورا نشن آفت شهر
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *