صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

چه مقدار از مناطق تحت اشغال منطقه آزاد شده است / آغاز شمارش معکوس برای نابودی داعش

۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳:۵۷
کد خبر: ۱۹۶۰۴۲
دسته بندی‌: بین الملل- جهان ، عمومی
در ظرف مدتی کمتر از 18 ماه، داعش در شرق سوریه و عراق به صورت پیاپی شکست خورده است در این مدت داعش بیش از یک چهارم قلمرو خود را از دست داده و مطمئناً تا پایان سال 2016 بخش‌ های بیشتری را از دست خواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل ؛ بنا به گزارش پایگاه ایندپندنت انگلیس، در کمتر از 8 ماه، گروهک داعش بخش زیادی از قلمروی خود را در سوریه و عراق از دست داده است. در ماه ژانویه سال 2015، قملرو داعش بیش از 90 هزار کیلومتر بوده است.

 اما در ماه ژوئیه سال 2016، قلمرو این گروه به کمتر از 68 هزار کیلومتر کاهش یافته است.

داعش مدعی شده است که با شدت یافتن حملات خارجی از سوی کشورهایی نظیر روسیه و آمریکا، حملات تلافی‌جویانه‌ای را در اروپا، آمریکا و خاورمیانه انجام خواهد داد. از این دست می‌توان به اقدامات انتحاری این گروه در عربستان، عراق و آمریکا اشاره کرد.


کوچکتر شدن قلمرو، و همچنین از دست رفتن بخش‌های زیادی از مناطق تحت اشغال خود به معنی شکست سنگین داعش است، لذا این گروه برای جبران مافات و آنچه که از دست داده است مجبور است به اقدامات انتحاری دست بزند تا از این طریق نشان دهد که هنوز زنده است. 

حتی داعش ممکن است برای نشان دادن موجودیت خود به حملات و شبیخون دست بزند و تلفات زیادی را بر جای بگذارد، اقدامی که صرفاً می‌تواند تیشه به ریشه این گروه بزند.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، ارتش و نیروهای مردمی سوریه موفق شدند که شهر الشدادی، یکی از مراکز استراژیک و بسیار مهم داعش را از چنگال این گروه خارج کنند. ماه مارس نیز برای داعش مقطع زمانی فلاکت‌باری بود، در این ماه با عملیات همه جانبه نیروهای نظامی دولت سوریه و متحدانش که از پشتیبانی استراتژیک ایران و پشتیبانی هوایی ارتش روسیه برخوردار بودند، تروریست‌های تکفیری  هراسان مجبور به فرار از شهر باستانی پالمیرا و نواحی اطراف آن شدند.

همچنین طی عملیات‌‌ پیاپی، ارتش سوریه و متحدانش در منطقه شمال دمشق، تلاش کردند که رقه را از داعش پس بگیرند، اگرچه تاکنون تلاش‌ها برای آزادی این شهر موفق نبوده است، اما بخش‌هایی از حاشیه این شهر آزاد شده است. داعش این شهر را به عنوان پایتخت خود اعلام کرده است و مطمئناً برای حفظ آن تلاش بسیاری خواهد کرد. اما نیروهای ارتش و مردمی سوریه امیدوارند با برنامه‌ریزی حساب شده، و حمایت همه‌جانبه از سوی متحدانشان، این شهر را تا پایان سال 2016 آزاد کنند.

داعش همچنین بخش‌های زیادی را در دو استان حلب و ادلب از دست داده است. منبج یکی از مناطقی است که داعش در آن شکست خورده و در حال حاضر تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است. جاده استراتژیک الکاستلو تقریباً تحت کنترل ارتش و نیروهای مردمی سوریه در آمده است و این به معنای قطع ارتباط این گروه با ترکیه می‌باشد. در صورت تسلط کامل ارتش سوریه بر این جاده و قطع ارتباط آن با حامیان خارجی‌اش، مطمئناً نفس تروریست ها در این منطقه به شماره در می‌آید و حلب نیز آزاد خواهد شد.

در حال حاضر، برای اولین بار پس از اعلام موجودیت گروهک داعش و اعلام خلیفگی ابوبکر البغدادی، در معرض خطر از دست دادن 4 نقطه مهم و استراتژیک در قلمرو خود است.

2 مورد از دو نقطه مذکور در خاک سوریه و 2 مورد دیگر در عراق قرار دارند. بخش اعظم این درگیری‌ها در منطقه شرقی سوریه و غربی عراق، یعنی در مناطق مرزی این دو کشور در جریان است.

اما بنا به گزارش پایگاه خبری گاردین، وضعیت داعش در عراق هم چندان تفاوتی با وضعیت این گروه در سوریه ندارد. داعش که از ماه ژانویه سال 2014، شهر فلوجه را تحت اشغال خود داشته است، کنترل این شهر را در هفدهم ژوئن سال جاری از دست داد.

داعش همچنین در حال حاضر در منطقه موصل وضعیت خوبی ندارد. این گروه روستاهای تمامی روستاهای جنوبی منطقه موصل را از دست داده است، و امید است که در آینده بسیار نزدیک با تهاجم گسترده و سراسری ارتش عراق و متحدانش، کل منطقه موصل آزاد شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *