صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

لزوم حضور پر رنگ بخش خصوصی در بازار ict

۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۸۹۰۰۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
وزیر ارتباطات با اشاره به این که توسعه و تجهیز زیرساختها فرایندی پرهزینه، زمان بر است گفت: لازم است بخش خصوصی با تفکر ارائه خدمات متنوع وارد عرصه شده و ضمن ایجاد زمینه‌های کسب و کار و اشتغال، بازار خود را ترمیم کند.
به گزارش، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهمترین سیاست‌های دولت تدبیر و امید، بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی به منظور ایجاد کسب و کار، رونق اقتصادی، افزایش درآمد بخش و در نهایت توسعه و پیشرفت کشور با مشارکت حداکثری مردم، فعالان و دلسوزان حوزه‌های مختلف است.

واعظی  با اشاره به روند رو به رشد حضور بخش خصوصی در حوزه ICT گفت: تمام تلاش ما به عنوان بخش دولتی از ابتدای دولت تدبیر و امید، علیرغم وجود مشکلات تأمین منابع، توجه به توسعه حوزه زیرساختی بود. چرا که اعتقاد داشتیم ارائه خدمات مطلوب تنها در بستر زیرساختهای مناسب امکان پذیر است.

وی توسعه و تجهیز زیرساختها را فرایندی پرهزینه، زمان بر و دارای ویزگی بازگشت طولانی مدت سرمایه خواند و گفت: در حال حاضر با فراهم شدن شرایط زیرساختی، لازم است بخش خصوصی با تفکر ارائه خدمات متنوع وارد عرصه شده و ضمن ایجاد زمینه‌های کسب و کار و اشتغال، بازار خود را ترمیم کند.

واعظی تشکیل کنسرسیوم‌ها توسط چند شرکت به منظور حمایت از یکدیگر و تجمیع منابع را از جمله راهکارهای مناسب برای حضور پر رنگ‌تر بخش خصوصی در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ دانست و افزود: این روش در همه جای دنیا مرسوم است که شرکتهای مختلف و حتی رقیب در برخی طرح‌ها و پروژه‌ها تشکیل یک گروه را داده و با هماهنگی و تجمیع منابع و سرمایه سعی می‌کنند حضور بهتر و قوی‌تری برای اجرای طرح‌های بزرگ و یا ملی و بین المللی داشته باشند.

وزیر ارتباطات در ادامه، بر کمک و همکاری بانکها به عنوان یکی از پایه‌های اصلی تأمین سرمایه تاکید کرد و گفت: در همه نقاط دنیا بخش خصوصی 20 تا 30 درصد سرمایه طرح را می‌پردازد و برای تأمین باقی سرمایه از بانک‌ها کمک می‌گیرد.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سرعت بالای تحولات فناوری در دنیا و کشور گفت: لازم است متناسب با این سرعت، از لحاظ فرهنگی نیز با حساسیت و دقت بیشتر فعالیت کنیم.

وی اضافه کرد: نهادهای مسئول مانند صدا و سیما، متولیان حوزه فرهنگی و رسانه‌ها باید برای موضوع آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه‌ای و دیجیتالی کاربران برنامه ریزی کنند و کاربران نیز باید سعی کنند تا از شرایط به وجود آمده به نحو صحیح و درست استفاده کنند. 

وزیر ارتباطات در عین حال، بر لزوم داشتن جوانان و فارغ‌التحصیلان صاحب مهارت تاکید کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ و دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا در کنار آموزش نظری، مهارت و تخصصی کار کردن را به دانشجویان و جوانان علاقه‌مند به فعالیت بیاموزند تا شکاف بین آموزشهای نظری و کار در فضای صنعتی و یا مبتنی بر فناوری پر شود.

وی در پایان از عوامل مهم و اثرگذار برای تشویق حضور بخش خصوصی و سرمایه گذار داخلی و خارجی در همه حوزه‌ها و از جمله حوزه ict را امنیت خواند و گفت: وجود یک فضای امن سبب می‌شود تا سرمایه گذاران تمایل بیشتری به ورود سرمایه خود به عرصه تولید و ارائه خدمات به مردم و نهایتاً رونق اقتصادی داشته باشند. 

واعظی اضافه کرد: لازمه تحقق این مهم قانون گرایی، اجرای صحیح قانون و تعریف الگویی مناسب با حداقل موانع و حداکثر ظرفیت سازی و منابع برای فعالیت بخش خصوصی است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *