صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برای انتخاب وزیر علوم تحت فشار هیچ گروه و شخصیتی نیستم/ باید تبدیل به مرجع علم و دانش شویم

۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷:۳۵
کد خبر: ۱۶۱۵۰
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس جمهور با اشاره به اینکه هدف دولت و مجلس در عرصه علم و دانش، توسعه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، تاکید کرد: باید تبدیل به مرجع علم و دانش در منطقه و جهان شویم.

: رییس جمهور با اشاره به اینکه هدف دولت و مجلس در عرصه علم و دانش، توسعه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، تاکید کرد: باید تبدیل به مرجع علم و دانش در منطقه و جهان شویم. 

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امروز به عنوان چهارمین نوبت از که برای درخواست رای اعتمادجهت وزیر پیشنهادی علوم خدمت شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی می رسم.

تماس و نزدیکی دولت و مجلس مطلوب است

وی افزود: البته تماس و نزدیکی مجلس همواره مطلوب است و این فرصت مغتنمی است من در نزد نمایندگان محترم باشم، اما امیدوارم فرصت آینده برای همفکری و تعامل جهت رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه مسائل اقتصادی از جمله اشتغال و رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ در جامعه باشیم.

رییس جمهور تصریح کرد: وزارت علوم از این جهت بسیار حائز اهمیت است که میلیون ها دانشجو و ده‌ها هزار عضو هیأت علمی در چارچوب قوانین و مقررات این وزارتخانه سرنوشت فعالیت علمی آنها رقم می خورد.

روحانی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است پیشرفت علم دانش و پژوهش است و اینکه ایران عزیز اسلامی به عنوان مرجع علم در منطقه و جهان باشد.

هدف دولت و مجلس در عرصه علم و دانش یکی است

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هدف دولت و مجلس درعرصه علم و دانش یکی است و آن اینکه علم و دانش ما در خدمت فرهنگ ایران اسلامی باشد و دانشگاه های ما مراکز فعالیت های علمی و پژوهشی قرار گیرد.

رییس جمهور با بیان اینکه همه ما در برابر پیشگاه خداوند مسئول هستیم، اضافه کرد: بر خلاف آنچه که برخی از رسانه ها گفته اند بنده برای انتخاب وزیر، تحت فشار هیچ گروه و شخصیتی نیستم کما اینکه شخصیت بنده به هیچ وجه از اول هم تحت تاثیر چنین فشارهایی نبوده است.

در فضای علمی دانشگاه نباید کار سیاسی شود

وی با تاکید براینکه فضای دانشگاه فضایی کاملا علمی است، عنوان کرد: نباید خدای نکرده این فضا به فضای سیاسی و سیاسی کاری تبدیل برود.

برای همه تصمیم ها با متخصصان مشورت کردم

روحانی ادامه داد: همانطور که در وعده های انتخاباتی به مردم گفته ام در همه مسائل از قبل تا به امروز با متخصصان امر مشورت کرده ام و هر تصمیمی که گرفته ام با مشورت بوده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت وزارت علوم و تحقیقات باید به فردی توانمند سپرده شود، تاکید کرد: این امر که ما باید فردی را در تصدی این وزارتخانه انتخاب کنیم که توانمند باشد وظیفه ما است.

رییس جمهور ابراز عقیده کرد: فردی که مسئولیت این وزارتخانه مهم را برعهده می گیرد باید سطح علمی دانشگاهی مورد قبولی داشته باشد واین امر به این معناست که در رشته خود صاحب نظر باشد و به گونه ای در حوزه علمی خود مجتهد باشد.

وی با بیان اینکه وزیری که می خواهد تصدی وزارت علوم در دست گیرد باید علاوه بر گریدهای علمی مشخص، مقالات علمی کارآمدی را نیز داشته باشد، تصریح کرد: فردی باید عهده دار وزارت علوم باشد که فرهیختگی، کارآمدی، توانمندی و تجربیات علمی از مشخصات او باشد.

روحانی خاطر نشان کرد: وزیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید علاوه بر اینکه در میان اساتید جایگاه مورد قبولی داشته باشد، در میان دانشجویان نیز باید مقبول باشد.

وی با اشاره به وعده های انتخاباتی خود به مردم، تصریح کرد: ما در انتخابات 24 خرداد به مردم قول دادیم که دانشگاه به دنبال قانون گرایی است و با تعالی فرهنگ اسلامی و اخلاق اسلامی باید به عهد خود عمل کنیم.

انتقاد از برخی رسانه ها بخاطر متداول کردن کلمه لجبازی در رابطه دولت و مجلس 

رییس جمهور افزود: برخی رسانه ها کلمه لجبازی را برای رییس جمهور و مجلس در نظر گرفته اند که این واژه نامناسبی است هم برای مجلس و هم برای دولت است.

بالاترین خط قرمز ما رعایت اخلاق است

وی با بیان اینکه آنچه برای ما از همه چیز مهم‌تر است، اخلاق است، گفت: بالاترین خط قرمز برای ما همچنان که در اسلام تاکید شده رعایت اخلاق است و مهم‌تر از اینکه وزیر چه مقدار رای بیاورد آن است که ملت شاهد باشد دولت و مجلس معیار اخلاقی را همواره در نظر دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه اسلام نسبت به رعایت اخلاق درباره اشخاص نیز حساس است، خاطر نشان کرد: این که در زندگی افراد جستجو کنیم تا حتماً یک نقطه ضعفی پیدا کنیم و آن را زیر ذره بین بیاوریم و نقطه ضعف را بزرگ کنیم، کار صحیحی نیست.

وی با بیان اینکه کشور اسلامی باید بر مبنای اخلاق و وفادار به اصول اخلاقی باشد، گفت: انشالله همه ما توفیق طی مسیر در این راه را پیدا بکنیم.

اولین کسانی که آشتیانی را به من معرفی کردند اصولگرا بودند

رییس جمهور ادامه داد: اولین کسانی‌که دکتر دانش آشتیانی را برای وزارتخانه علوم به من معرفی کردند، دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقاً اصولگرا نیز هستند.

روحانی با تاکید بر اینکه البته هیچ فرقی میان اصولگرا و اصلاح طلب وجود ندارد و هر دو خادمان ملت هستند، تاکید کرد: ما به هر کس که به رهبری و منافع ملی معقتد است، احترام می گذاریم.

وی به سابقه آشنایی خود با وزیر پیشنهادی علوم اشاره کرد و گفت: آشنایی من با دکتر آشتیانی به دوران دفاع مقدس بر می گردد.

رییس جمهور تصریح کرد: مجلس جای دعوا به مفهوم تنازع نیست و قوه مجریه و قوه مقننه نهادهایی نیستند که با هم تنازع داشته باشند، لذا ما باید براساس تعامل اقدامات لازم را انجام دهیم.

پیام مردم به مجلس و دولت تنازع و اختلاف نیست

وی ادامه داد: من فکر نمی کنم پیام مردم برای دولت و مجلس تنازع و اختلاف باشد. ملت پیام روشنی را برای نمایندگان و دولت ارسال می کنند و آن این است که آنها از مجلس و دولت منتخب خود انتظار دارند که خدمت را سرلوحه کاری خود قرار دهند.

انتظار مردم از دانشگاه ها وجود محیط اخلاقی و دوری از مدرک گرائی است

روحانی خاطر نشان کرد: مردم می خواهند دانشگاهی داشته باشند که از لحاظ اخلاقی، امنیت و آرامش برای دختران و پسرانشان محیط مناسبی ایجاد شود و به فرزندانشان در این محیط اخلاق و علم را در کنار یکدیگر بیاموزند.

به گفته وی، والدین می خواهند فرزندانشان عالم شوند و مدرک گرایی و هدف اصلی آنها نیست.

رییس جمهور تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید از مدرک گرایی جدا شوند و دانشجویان باید به سمت کسب علم و کار پژوهشی اقدامات اساسی را انجام دهند به گونه ای که هنوز ترم اول کارشناسی یک دانشگاه تمام نشده دهها موسسه تحقیقاتی خواهان جذب یک دانشجو باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما هرچه زودتر در دلت بدنبال این هستیم تا لایحه رکود غیر تورمی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شود تا اقدامات لازم را در این زمینه برای رونق اقتصاد کشور انجام دهیم که در این زمینه همه مسئولان باید دولت را یاری کنند.

در طول یکسالی که از دولت گذشته وضعیت دانشگاه ها بهتر شده است

روحانی افزود: ما باید دست به دست هم دهیم تا یک نقطه رفاه و عزت را برای مردم کشورمان ایجاد کنیم و اگر می خواهیم به رونق برسیم دانشگاه‌های ما باید به کارگاه‌های علمی تبدیل شود.

رییس جمهور گفت: باید به طور صریح اعلام کنم که امروز اقتصاد سنتی نمی تواند با جهان صنعتی رقابت کند، لذا زمانی که اقتصاد ما دانش بنیان شود ما می توانیم حرفی برای گفتن در جهان داشته باشیم.

وی اظهار کرد: تحقق ایران پیشرفته زمانی امکان پذیر خواهد بود که ما در دانشگاه‌ها به دنبال مدرک گرایی نباشیم. من بسیار مفتخرم که به نمایندگان مجلس اعلام کنم در طول یک سال گذشته از عمر دولت یازدهم جلسات و نشست های تخصصی در دانشگاه‌های ما از سال های گذشته بیشتر شده و محیط آرام در فضای علمی کشور حاکم شده است.

 روحانی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم سابقه درخشانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد افزود: ایشان به عنوان رابط جنگ و دانشگاه به کمیسیون ستاد پیشنهادی رفت و آمد داشتند به همین علت به وضوح روشن است که ایشان هم در دفاع مقدس هم در عرصه علمی فعالیت های مناسبی داشتند.

وی ادامه داد: دوستی ما در انقلاب و جبهه های دفاع مقدس رقم خورده است و از همین رو دوستانی که در انقلاب و جبهه بوده اند در دل ما احترام ویژه ای دارند.

رییس جمهور با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جبهه های دفاع مقدس مسئولیت داشتند، تصریح کرد: بسیاری از اساتید هم عطر جبهه را چشیده اند و هم عطر دانشگاه را استشمام کرده اند.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم در دوران دفاع مقدس و در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این کشور خدمت کردند، افزود: ایشان در مسئولیت های مختلف از جمله وزارت علوم، شورای اسلامی کردن دانشگاه، هیات امنای دانشگاه و سرپرستی دانشگاه را در کارنامه داشتند که این کارنامه، نشان دهنده قوه اجرایی خوب ایشان است.

اینکه وزیر پیشنهادی از کدام حزب باشد برای من مهم نیست

روحانی با بیان اینکه آقای دانش آشتیانی گرایشی به جناح خاصی ندارد، بلکه تلاش وی در راستای امور فرهنگی و اجرایی کردن و عملی کردن امور فرهنگی است یادآور شد: برای من مهم نیست که وزیر پیشنهادی علوم از کدام حزب بوده است، بلکه مهم وفادار بودن به رهبر معظم انقلاب و نظام انقلاب اسلامی و قانون است.

وی تصریح کرد: پدر بزرگوار وزیر پیشنهادی علوم علاوه بر اینکه از علما بوده اند، نماینده مجلس نیز بودند و این امر نشانگر این موضوع است که ایشان در خانواده مذهبی رشد پیدا کرده اند.

رییس جمهور با بیان اینکه آقای دانش آشتیانی با وزارت علوم آشنا هستند، خاطر نشان کرد: وزیر علوم در رشته های علمی تجربیات مناسبی دارد و این امر نشان‌دهنده این است که دانشگاه‌ها با حضور ایشان اخلاقی تر با فضای آرام‌تر و درکنار فرهنگ انقلابی به سمت بحث تولید علمی در دانشگاه رهنمون می شود.

امیدوارم دانش آشتیانی از مجلس رای اعتماد کسب کند

وی با اشاره به اینکه دوران 3 ماهه سرپرستی بر وزارت علوم به پایان رسیده است، تاکید کرد: امیدواریم دیگر برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم بنده را به مجلس دعوت نکنید و آقای آشتیانی رای لازم را از نمایندگان ملت برای حضور در وزارتخانه علوم کسب کند.

روحانی افزود: ما می خواهیم وزارتخانه علوم به عنوان یکی از وزارتخانه مهم دارای یک وزیر باشد و امیدواریم امروز مجلس و دولت دست در دست هم دهند و وزیر علوم را مشخص کنند.

وی تاکید کرد: دانش آشتیانی چهره ای محبوب و شناخته شده در دانشگاه هاست و مطمئن هستم حضور این شخصیت بی حاشیه می تواند در مجلس برخی از حاشیه ها را دور کرده و از بین ببرد.

رییس جمهور در پایان با تشکر از وقتی که مجلس در اختیار وی قرار داده است، تاکید کرد: امیدواریم با تایید دانش آشتیانی از سوی نمایندگان مجلس، روند بهبود فضاهای دانشگاه با جدیت بیشتری پیگیری شود و محیطی آرام برای دانشجویان ایجاد شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *